|
کدخبر: 299027

کشت گلخانه‌ای، راهی برای صرفه‌جویی آب در کشت سبزی و صیفی

فرهنگ و سبک زندگی ایرانی به شکلی است که سبزی و صیفی تقریباً جز لاینفک سفره‌های ایرانی است و ایرانی‌ها تقریباً در همه وعده‌های غذایی خود توجه ویژه به استفاده از این قلم غذایی دارند.

همین عامل سبب شده کشت و کار سبزی و صیفی در ایران پررونق باشد و بخش زیادی از سبد کشاورزی کشور به این حوزه اختصاص پیدا کند. با این حال، کاشت سبزی و صیفی نیاز به آب فراوان دارد که با توجه به مشکل کم‌آبی و بحران آب در ایران و همچنین کاهش نزولات آسمانی در سال‌های اخیر این موضوع می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود.

 

از طرف دیگر، کشت سبزی و صیفی در ایران عمدتاً در زمین‌های شخصی و با متراژ کم انجام می‌شود و همین عامل سبب مصرف آب بیشینه می‌شود.

در واقع، سنتی بودن کشاورزی را می‌توان مهمترین دلیل مصرف اب در این بخش دانست به طورکه به گفته معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی برای تولید سبزی و صیفی کشور ۲۵ میلیارد مترمکعب آب استفاده می‌شود.

نکتۀ مهم در این بین این است که کشت گلخانه‌ای و استفاده از فناوری روز در بهبود هوای گلخانه‌ها و بهینه‌ شدن خاک، هم کشت را تحت کنترل می‌گیرد و هم صرفه‌جویی بسیار خوبی در مصرف آب خواهد شد.

مسئله مهم دیگر در حوزه سزی و صیفی، کمبود بذر در ایران است به‌طوری‌که بیش از ۹۰ درصد بذر واردات می‌شود و این سبب خروج ارز خواهد شد.

افزایش تولید سم، یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا این بخش بتواند نیازهای بازار داخلی را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت پاسخ دهد.

از طرف دیگر، فراموش نکنیم که به دلیل افزایش قیمت دلار و حامل‌های انرژی، سبزی و صیفی در بازار ایران در مدت ایر با تورم بالایی مواجه شد و با توجه به اثر آن در سلامت جامعه به خصوص دهک‌های کم‌درآمد، دولت باید اقدام جدی برای جلوگیری از افزایش قیمت آن انجام دهد./روزنامه روزگارما

 

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها