|
کدخبر: 274728 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران؛

جایگزینی میوه با تنقلات! / محصولات کشاورزی باید ارگانیک شوند

رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌ پزشکی ایران: برخی از محصولات کشاورزی اگر زودتر از موعد برداشت شوند سبب بروز مسائل فیزیولوژیکی در میوه می‌شوند که برای مصرف‌کننده تبعاتی دارد. اگر امروز میوه‌های موجود در بازار کیفیت مطلوبی نداشته باشند شاهد جایگزینی میوه با تنقلات خواهیم بود.

کشاورزی جایگزینی میوه با تنقلات! / محصولات کشاورزی باید ارگانیک شوند

امروزه بیشتر کشورهای توسعه یافته به دنبال کشاورزی ارگانیک و تولید محصولات ارگانیک هستند که به دلیل سالم بودن و طبیعی بودن مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. در مغازه‌ای وارد می‌شوید سمتی میوه‌های ارگانیک وجود دارد و از طرفی دیگر میوه‌های معمولی، شما ترجیح می‌دهید از کدام میوه خریداری کنید؟ در کشاورزی ارگانیک کشاورزان به جای کود‌های شیمیایی از کود‌های حیوانی و کمپوست که ترکیبی از کود گیاهی و خاک است استفاده می‌کنند که از عاری از هر نوع آلودگی هستند. بنابراین بسیار لازم و ضروری است که کشاورزی ارگانیک، جایگزین کشاورزی سنتی باشد تا سلامت و امنیت غذایی مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار گیرد. گسترش نیوز برای بررسی بیشتر با رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران به گفتگو پرداخته است.

نوبرانه جان مردم را درخطر می‌اندازد

محمدرضا رضا پناه، رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران پیرامون ریسک هایی که غذا و میوه را تهدید می‌کند گفت: فرمت آنالیز ریسک ۳ بخش دارد. برنامه ریسک مدیا، ارزیابی ریسک و مدیریت آن. محققان، سیاست‌گذاران و رسانه‌ها کمک کنند که در موضوع آنالیز ریسک، مسائل مختلف را در کنار یکدیگر در قالب آنالیز ریسک بین‌المللی حل کنند. باید همه ریسک‌هایی که غذا و میوه ما را تهدید می‌کند را در نظر گرفت. موادی که ریسک در غذای ما ایجاد می‌کند متعدد است. از مواد میکروبی تا شیمیایی می‌توانند زندگی ما را تهدید کنند.

رضاپناه

رضا پناه خاطرنشان کرد: برخی از محصولات کشاورزی اگر زودتر از موعد برداشت شوند سبب بروز مسائل فیزیولوژیکی در میوه می‌شوند که برای مصرف‌کننده تبعاتی دارد. مرکبات به ترکیبات ویتامین سی خود معروف است که اگر به اندازه کافی قند در آن موجود باشد یا در معرض آفتاب قرارگرفته شود در نتیجه با یک میوه خوشمزه و شیرین روبه‌رو خواهید شد. در مقابل میوه‌ای با طعم اسیدی سبب ایجاد ذهنیتی در کودکان شود که حتی دیگر مایل به مصرف آن نباشند. اگر امروز میوه‌های موجود در بازار کیفیت مطلوبی نداشته باشند شاهد جایگزینی میوه با تنقلات خواهیم بود. در نتیجه این فرمت را باید بدانیم که اگر میوه‌ها را به صورت مصنوعی رسیده کنیم آدابی دارد. این مشکل باید ریشه‌ای حل شود.

در نظام ارگانیک، نظام دلالی محو می‌شود

وی افزود: باید نظام ارگانیک ایجاد شود. نظام کشاورزی ارگانیک را باید در ایران از ۰.۱ درصد خارج کرده و پله پله به ۲ درصد یا بیشتر برسانیم. تمام کشورها تلاش می‌کنند تولیدات ارگانیک خود را افزایش دهند. محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که تنوع زیستی در مسیر تولید آن‌ها به خصوص در خاک رعایت می‌شود. استفاده نکردن از کود و سموم شیمیایی که باعث تخریب محیط‌زیست و ایجاد آلودگی می‌شوند، از اهداف مهم تولید این محصولات است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران در خصوص تأثیر نظام ارگانیک بر دلالان بازار اضافه کرد: برای صادرات در این بازار رو به گسترش محصولات ارگانیک می‌توانیم سهم خوبی داشته باشیم. زمانی که وارد نظام فرآیندی ارگانیک می‌شوید بسیاری از این دردسرها رفع می‌شود. به علت اینکه نظام ارگانیک یک نظام فرآیندی است و از سودجویی جلوگیری می‌کند. به بیانی دیگر تقریباً در نظام ارگانیک، نظام دلالی محو می‌شود.

محمدرضا رضا پناه در پایان گفت: به دلیل عدم وجود آنالیز ریسک و آموزش آن بستر گسترده‌ای برای سودجویان ایجاد شده است که نتیجه آن در بازار میوه خرید میوه کال از باغداران و رنگ‌آمیزی مصنوعی آن است که این موضوع آسیب‌های زیادی را به همراه دارد. این مشکل را با سیب نیز داریم که متأسفانه این محصول کیفیت مطلوبی ندارد و شاهد این موضوع به خصوص در انتهای سال هستیم. برای رفع این مشکل چند راهکار لازم است که نخستین قدم این است که از مواد مغذی بسیار خوبی برای خاک آن استفاده شود تا در نهایت محصول خوبی عمل آید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها