|
کدخبر: 269902 نعیمه صفری تبار

گفت‌ و گوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران

محصولات کشاورزی بیمه می‌شوند / کشاورزان قربانی وعده های پوشالی

نورانی گفت: برای جبران خسارات در محصولات باغی و محصولات دیگر کشاورزی بیمه نداریم. برای جبران خسارات محصولات کشاورزی بیمه مورد قبولی باید در نظر گرفته شود. یک بیمه‌ای ایجاد شود برای مردم و کشاورزان که به‌طور مساوی خدمات ارائه دهد. نباید بیمه به‌ طور دلبخواهی باشد.

کشاورزی محصولات کشاورزی بیمه می‌شوند / کشاورزان قربانی وعده های پوشالی

کشاورزان یک‌ سال زحمت می‌کشند تا محصولاتشان به ثمر برسد اما متأسفانه گاهی اوقات با حوادث غیر مترقبه‌ای روبه‌رو می‌شوند. سیل امسال باعث از بین رفتن بسیاری از محصولات کشاورزان شد. بر اساس برآورد اولیه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان خسارت سیل اخیر در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی بود که احتمالاً با برآورد نهایی خسارات افزایش خواهد یافت. گسترش نیوز برای بررسی بیشتر خسارات سیل اخیر با رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران به گفت‌وگو پرداخته است.

وعده‌های پوشالی طرح پیشگیری از ورود سیل به زمین‌های کشاورزی

سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار گسترش نیوز در رابطه با اینکه طرح پیشگیری از ورود سیل به زمین‌های کشاورزی وجود دارد یا خیر؟ گفت: پاسخ این سؤال را بهتر است از مسئولان جویا شوید، بحث مهار سیلاب‌ها و آبخیزداری همیشه وجود داشت و بارها از طرف ما تذکر داده‌ شد. هدایت آب‌ها و سیلاب‌ها در دستور کار بود. اگر این آب‌ها و سیلاب واقعاً هدایت می‌شد، منابع آبی زیرزمینی ما تغییرات زیادی پیدا می‌کرد. حتی امکان داشت کشور از بی‌آبی، کم‌آبی و خشک‌سالی رهایی پیدا می‌کرد. به هر صورت چند سال پیش هم شاهد بارش‌های نابهنگامی بودیم که همه را غافلگیر کرد. زنگ‌های خطر بارها به صدا در آمد اما باید دید مدیریت آب چه تصمیماتی گرفته‌اند که دیگر در زمان وقوع رخدادهای طبیعی بتوانند این مسائل را مدیریت کنند. باید در رابطه با مدیریت آبخیزداری و مدیریت منابع همین سیلاب‌ها یک تصمیم جدی و ملی گرفته شود.

رضا-نورانی

 

وی در ادامه گفت: کشور ما کم آب است؛ در هر فصلی که بارش داریم باید از آن استفاده بهینه داشته باشیم. سیل اخیر منجر به تخریب زمین‌های کشاورزی، مناطق مسکونی، بناهای تاریخی، مذهبی و قدیمی یزد شد. این امکان وجود داشت که بهتر مدیریت و برنامه‌ریزی شود. باید برنامه هایی داشته باشیم که از پیدایش خسارت جلوگیری کنیم تا دیگر شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

تأثیر سیل‌های اخیر بر محصولات کشاورزی

نورانی در رابطه با خسارت‌های وارد شده به محصولات کشاورزی تصریح کرد: در شهرهای شمالی کشور، زمان برداشت محصولات شالی مانند برنج و یک‌بخشی از گندم است. همان‌ طور که می‌دانید در جایی که سیل می‌آید، به واسطه شسته شدن سطح خاک محصولات از بین می‌رود. به‌ نوعی می‌توان گفت دیگر محصولی وجود ندارد تا بتوان از آن استفاده کرد. البته الآن برای پیش‌بینی خسارات و کمبودهایی سیل ایجاد کرده، کمی زود است اما در هر حال شاهد بارش‌ها به‌صورت تگرگ در بعضی از مناطق مثل دماوند بودیم که به نظر می‌رسد آسیب‌های جدی به محصولات باغی و جالیزی وارد شده است.

محصولات کشاورزان باید بیمه واقعی داشته باشند

وی در پایان ضمن ارائه راهکاری برای حل مشکلات کشاورزان گفت: برای جبران خسارات در محصولات باغی و محصولات دیگر کشاورزی بیمه نداریم. برای جبران خسارات محصولات کشاورزی بیمه مورد قبولی باید در نظر گرفته شود. یک بیمه‌ای ایجاد شود برای مردم و کشاورزان که به‌طور مساوی خدمات ارائه دهد. نباید بیمه به‌ طور دلبخواهی باشد. نیازمند بیمه‌ای هستیم که به صورت واقعی جبران خسارات کشاورزان را بر عهده بگیرد. در این شرایط تولید‌کننده و باغدار با خسارت روبه‌رو شوند، یک‌باره تمام زندگی‌ آنها نابود نمی‌شود. در این شرایط امکان ادامه حیات دوباره برای آنها ایجاد می‌کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها