|
کدخبر: 99712

گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن ارگانیک ایران:

صادراتی که ۳۰ برابر درآمدزاتر از نفت است

طبق سخنان رئیس انجمن ارگانیک ایران، ماست و محصولات لبنی دیگری که به اسم لبنیات سنتی به فروش می‌رسند را نمی‌توان ارگانیک به حساب آورد چون چند ویژگی مهم این نوع محصولات را ندارند.

کسب و کار صادراتی که ۳۰ برابر درآمدزاتر از نفت است

کرونا و سقوط تاریخی و کم‌سابقه بهای نفت درس بزرگی برای همه اقتصادهای تک محصولی و وابسته به نفت به همراه داشت:: درآمد نفتی قابل‌اعتماد نیست. شاید وقت آن رسیده که کشورهایی مثل ایران در عمل به سوی اقتصاد غیرنفتی حرکت کنند. چگونه؟ به اعتقاد رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و رئیس انجمن ارگانیک ایران، کشاورزی شکوفا و صادرات‌محور به ویژه در بخش کشاورزی ارگانیک می‌تواند یکی از بهترین راهکارها باشد. نظر به طولانی بودن این مصاحبه آن را به دو قسمت تقسیم کردیم. آنچه می‌خوانید بخش دوم این مصاحبه است.

رضانورانی

لبنیات سنتی ارگانیک نیستند

ماست و محصولات لبنی دیگری که در فروشگاه‌های سنتی به فروش می‌رسد ارگانیک به حساب می‌آید. سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی و نیز رئیس انجمن ارگانیک ایران در پاسخ این سوال اظهارکرد: «یک محصول، زمانی ارگانیک به حساب می‌آید که چند ویژگی مهم را داشته باشد. علوفه مورداستفاده دام باید عاری از سموم و کودهای شیمایی باشد. برای تغذیه دام هم نباید از اقلام غیرارگانیک استفاده شده باشد. درحال‌حاضر فقط دو شرکت، لبنیات ارگانیک تولید می‌کنند. خوشبختانه به دنبال معضل آفالاتوکسین، دو شرکت از اعضای انجمن ارگانیک کشور به تولید این نوع محصولات رو آوردند، محصولاتی که در آنها به هیچ عنوان از آفلاتوکسین خبری نیست. این به آن معناست که به کمک دولت می‌توان رشد بسیاری خوب داشت. خوشبختانه جمهوری اسلامی در رتبه‌بندی‌های جهانی می‌درخشد و می‌توانیم این جایگاه خوب را در آینده به مراتب ارتقا دهیم».

رئیس انجمن ارگانیک ایران در ادامه گفت: «انجمن ارگانیک ایران عمری حدود ۱۵ ساله دارد. در این انجمن اقشار مختلفی، از اساتید دانشگاهی گرفته تا تولیدکنندگان و بازرسان حضور دارند. صفر تا صد محصولات این حوزه باید مطابق با استانداردهای تعریف شده داخلی یا بین‌المللی تولید شود. این حساسیت باعث شده است که در مجموع، بیشتر محصولات تولیدشده، منعی برای صادرات نداشته باشند. هر سال یکی دوبار خاک، بذر، میوه و... دیگر مورد به آزمایشگاه‌های اروپایی برده می‌شود و بعد از انجام آزمایش‌های مربوطه و تایید آنها گواهینامه بین‌المللی جهت صادرات محصولات صادر می‌شود».

لازم به ذکر است که هند با تولید بیش از ۳۰ درصد محصولات ارگانیک جهان، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. نه کشورهای پیشتاز دیگر در این عرصه به ترتیب عبارتتند از: اوگاندا، مکزیک، جزایر فالکلند، استرالیا، آرژانتین، ایالات‌متحده، اسپانیا، چین و آلمان.

اروپایی‌ها، علاقه‌مند به محصولات ایران

رضا نورانی در ادامه اظهارکرد: «بخشی از محصولات ارگانیک صادر می‌شود اما به واسطه تحریم احتمالا تا حدی از مقدار آن کاسته شده است. خیلی از کشورهای اروپایی به خرید و واردات محصولات ما علاقه‌مند هستند. کشت و پرورش محصولات ارگانیک اگر واقعا مورد حمایت قرار گیرد جای رشد و پیشرفت بسیار زیادی دارد. همانطور که قبلا گفتم با یک محاسبه ساده می‌توان به این نتیجه رسید که محصولات ارگانیک می‌تواند بیش از سی برابر مهم‌ترین ماده صادراتی ما یعنی نفت، ارزآوری باشد. از دولتمردان، نمایندگان محترم مجلس، قوه قضاییه و همه نقش‌آفرینان دیگر انتظار داریم که به معنای واقعی به تولید محصولات ارگانیک کمک کنند تا آمار تولید و مصرف محصولات سلامت‌محور افزایش یابد. اگر این اتفاق بیفتد بدون شک تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها و واردات دارو هم کمتر می‌شود. باید به سمت یک جامعه سلامت‌محور حرکت کرد. به جای شعار به عمل واقعی نیاز است. در بحث اختصاص یارانه حتی اگر نصف محصولات عادی به محصولات ارگانیک، یارانه داده شود تغییراتی مهمی رخ می‌دهد. معنای نبود بودجه برای این حوزه، مخالفت با رونق و پیشرفت است. نمی‌توان با یک موضوع و طرح موافق بود ولی از کمک و حمایت علمی، تکنیکی و مالی دریغ کرد. در این پانزده سال شاهد حمایت نبوده‌ایم».

نورانی در ادامه افزود: «انجمن ارگانیک ایران کمیسیون‌های متعددی دارد: «کمیسیون تولید، بازرگانی، روابط عمومی، غذایی، بازرسی و سلامت. با این حال تا به امروز هیچ بودجه‌ای برای تقویت انجمن و بخش‌های مختلف ان اختصاص داده شده است. وجود انجمن صرفا نتیجه ارق ملی و علاقه‌مندی فرهیختگان به این حوزه مهم است. اتاق‌های بازگانی ایران و تهران هم دو بازوی قوی برای حفظ انجمن و ادامه فعالیت آن بوده‌اند».

 

نویسنده: شاپور پشابادی
  • ناشناس ارسالی در

    از دلال مالیات درست بگیرید طرف پنجاه تن لوبیا انبار کرده و مبلغ هفتصد میلیون سود برده وسبد مهیشتی گرفته و جالب هست افرادی عضو کمیته امداد هستند که بعد فوت به اندازه سیصد میلیون طلا ازشون بیرون میاد یا پول بانک دارند و فراوان دیده میشه و لطفا در پرداخت بیت المال دقت بشه و به نیازمند واقعی داده بشه مثلا به افراد عضو کمیته بگویند اگه بعدا ثروتی از طرف مشخص بشه به نفع دولت ضبط میشه و

  • محمد ارسالی در

    من گاوداری دارم حدود سه ماه هست ک پول شیر و بهمون ندادن شیری ک به قیمت اب معدنی با این همه مشکلات تولید میکنیم والان خوراک دام گاوها هر کیلو ۳۸۰۰ و قیمت شیر کیلو ۲۴۰۰ اصلا بهم نمیخونه بجز خوراک یونجه کاه ذرت علوفه اب برق کارگر دارو هم قبمتها چند برابر شده بجز شیر ک قبمتش بالا ک نرفته هیچ پایینم اوردنش دیگه گاودارها دارن ورشکست میکنن نفسهای اخرشون هست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها