|
کدخبر: 97488

در گفتگوی گسترش‌نیوز با مشاور انجمن واردکنندگان برنج مطرح شد:

قیمت برنج در مدار گرانی

مشاور انجمن واردکنندگان برنج: دلیل افزایش قیمت اخیر، کمبود است. اگر دولت همچنان روی عدم پرداخت ارز دولتی اصرار داشته باشد به‌احتمال‌زیاد شاهد ادامه گرانی برنج خواهیم بود.

گسترش‌نیوز : طبق آمار اعلام‌شده توسط درگاه ملی آمار، برنج با ۴۴ درصد افزایش قیمت، رکورددار گرانی در ۱۲ ماه منتهی به اسفندماه سال ۹۸ بوده است. در سال جدید هم روند افزایشی قیمت برنج مدت‌ها قبل از آغاز ماه رمضان آغاز شد. دلیل گرانی این محصول مهم چیست؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با مشاور انجمن واردکنندگان برنج به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

brenj3.jpg

تولید داخل جوابگوست؟

در خصوص آمار تولید برنج اعداد متفاوتی ارائه می‌شود. علی شفایی، مشاور انجمن واردکنندگان برنج ضمن بیان این مطلب گفت: «آمارهای اعلامی در سال قبل تفاوت زیادی دارد. وزارتخانه‌های اقتصاد و کشاورزی، سقف تولید داخلی برنج را به ترتیب ‌یک‌میلیون و ۶۰۰ و یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تن اعلام کرده‌اند. وزیر جدید جهاد کشاورزی آمار اعلام‌شده را واقعی نمی‌داند. انجمن تولیدکنندگان برنج هرسال مدعی می‌شود که به واردات نیاز نیست. آنها می‌گویند که واردکنندگان اقدام به دپوی محصول برنج می‌کنند اما سوال اینجاست که بیش از یک‌میلیون برنج وارداتی را چطور و در چه جایی می‌توان انبار کرد؟ از طرف دیگر باید پرسید کدام تاجری حاضر می‌شود پول خود را یک یا دو سال، بلااستفاده نگه دارد؟».

خارج از دسترس اقشار ضعیف

شفایی در ادامه گفت: «بخشی از برنج وارداتی از هند و بخش دیگر از دبی انجام می‌شود. به دنبال نوسانات ارزی سال گذشته، قاچاق برنج دیگر مقرون‌به‌صرفه نبود بنابراین می‌توان گفت که آمار واردات سال گذشته نزدیک‌ترین آمار به واقعیت بوده است. به فرض که تولید داخل جوابگوی نیاز کشور باشد؛ آیا اقشار ضعیف و کارگر، توانایی خرید برنج ایرانی را دارند؟ قیمت برنج مرغوب از ۳۰ هزار تومان و بهای برنج پرمحصول از ۲۰ هزار تومان عبور کرده است. راهکار موثرتر آن است که قدرت رقابت برنج ایرانی، بیشتر شود تا امکان صادرات آن فراهم شود».

مشاوره انجمن واردکنندگان برنج در ارتباط با شروط جدیدی که برای واردات برنج اعلام شده است گفت: «شروط واردات به دی‌ماه مربوط می‌شود. سال گذشته و به دنبال جلسات برگزارشده، واردکنندگان قول مساعد دادند تا با تامین برنج موردنیاز، نگرانی‌‌ّ‌ّ‌ّ‌ دولتی‌ها در مورد کنترل بازار را برطرف کنند اما متاسفانه آقایان دژپسند و نوبخت ناگهان و طی مذاکره‌ای یک‌شبه مجدداً اقدام به اعمال دوباره ممنوعیت واردات برنج کردند. بخش‌ از برنج واردشده در گمرک رسوب کرد. در دی‌ماه، بازار داخل با کمبود مواجه شد. واردکنندگان حسن نیت نشان دادند و علی‌رغم آنکه با ارز آزاد، خرید کرده بودند حدود ۸۰ درصد از برنج مانده در انبارها را به‌صورت درصدی آزاد کردند تا بازار مهار شود. متاسفانه ارز موردنیاز برای ترخیص ۲۰ درصد باقیمانده هنوز اختصاص داده نشده است».

اعتبار تجار زیر سوال می‌رود

شفایی افزود: «به‌این‌ترتیب بخشی از سرمایه واردکنندگان صرف پرداخت حق توقف کانتینرها می‌شود. به‌واسطه این موضوع ارز از کشور خارج می‌شود و این کار در شرایط حساس کنونی منطقی و به صلاح‌ نیست. از طرف دیگر اعتبار تجار ما نزد تجار هندی هم زیر سوال می‌رود. قیمت برنج در بازار هم روند صعودی گرفته است».

وی افزود: «دلیل افزایش قیمت اخیر، کمبود است. اگر دولت همچنان روی عدم پرداخت ارز دولتی اصرار داشته باشد به احتمال زیاد شاهد ادامه گرانی برنج خواهیم بود. تفاوت چهار هزار تومانی ارز دولتی و نیمایی، خواهی‌نخواهی روی قیمت بازار تاثیر می‌گذارد. باید منتظر ماند و دید دولت ارز دولتی اختصاص می‌دهد یا نیمایی. قیمت برنج جهانی در ابتدای فصل برداشت ارزان است اما با رسیدن اواخر فصل برداشت، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. ممنوعیت واردات باعث شد که فرصت خرید ارزان از دست برود. ممنوعیت واردات در ابتدای فصل برداشت اشتباه است. روند تجاری کشورها به‌واسطه کرونا محتاطانه شده است. همه این عوامل روی عرضه و تقاضای جهانی تاثیر گذاشته و باعث افزایش قیمت‌ها شده است. البته رفته‌رفته از میزان نگرانی‌های کشورها کاسته شده است».

وی افزود: « واردات برنج زمان‌بر است چون بسته‌بندی و ارسال آن از کشور مبدأ و عبور از مراحل آزمایش و تائید هم زمانی را به خود اختصاص می‌‌دهد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها