|
کدخبر: 320516

درباره ورق گالوانیزه و کاربردهای آن چه می‌دانید؟

 

ورق گالوانیزه

تاکنون درباره ورق گالوانیزه و اهمیت آن در صنایع مختلف مطلبی شنیده یا خوانده‌اید؟ افرادی که در صنایعی مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی و جاده‌سازی فعالیتی هر چند کوچک داشته‌اند، احتمالا نام ورق گالوانیزه را شنیده‌اند! انواع ورق گالوانیزه تقریبا در تمامی صنایع مهم و حیاتی امروزی بشر کاربرد دارد و می‌توان گفت که این محصول از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع مقاطع فولادی است.

اگر مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد‌های ورق گالوانیزه در صنایع مختلف هستید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

کاربردهای ورق گالوانیزه

پیش از بررسی کاربردهای ورق گالوانیزه، باید توجه داشته باشید که این محصول انواع مختلفی از نظر جنس و ساختار دارد و هر یک از این انواع نیز دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. در ادامه برخی از کاربردهای عمومی برای ورق‌های گالوانیزه را بررسی خواهیم کرد.

صنعت ساختمان‌سازی

عمده‌ترین و مهم‌ترین کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان‌سازی است. هر بخش ساختمان به نحوی از این ورق‌ها بهره می‌برد و بیشترین و مهم‌‌ترین نقش این محصولات در هر ساختمانی در ساخت سقف سازه است. علاوه بر این مورد، برخی دیگر از کاربرد‌های ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان عبارتند از:

  • ساخت آلاچیق
  • نرده و حفاظت
  • ساخت شومینه
  • ساخت سقف سوله
  • ساخت دودکش موتورخانه
  • ساخت سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • ساخت کانال کولر و مسیر‌های سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

به شکل کلی می‌توان گفت هر بخش ساختمان که به پوشش فلزی مستحکم، با دوام و عمر طولانی نیاز دارد، می‌توان از ورق‌های گالوانیزه استفاده کرد. خرید لوله گالوانیزه نیز برای ساختمان‌سازی امری بسیار رایج است و لوله‌های گالوانیزه به نوعی در حال تبدیل شدن به جایگزین لوله‌های رایج امروزی هستند.

صنعت خودروسازی

بعد از ساختمان‌سازی، دومین مورد کاربرد گسترده ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی است. این ورق‌ها در بخش‌های مختلف خودرو، مخصوصا بدنه به‌کار گرفته می‌شوند و دلیل این امر نیز شکل‌پذیری ساده و مقاومت بالای آن‌هاست. جدا از بدنه خودروها، برخی از قطعات داخلی خودرو و موتور هم از این ورق‌ها ساخته می‌شوند.

شهرسازی

به هیچ عنوان نباید از کاربردهای ورق گالوانیزه در شهرسازی غافل شد. این محصولات در ساخت انواع سوله، سقف خانه‌ها یا شیروانی و سازه‌های بزرگ شهری مانند پل‌ها کاربرد دارند. به علاوه، از ورق‌های گالوانیزه در ساخت سد‌ها و سازه‌های مشابه نیز استفاده می‌شود.

خرید ورق گالوانیزه

ساخت لوازم خانگی

اگر نگاهی به بدنه یخچال، قسمت پشت تلویزیون، لباسشویی و دیگر لوازم خانگی بیندازید، کاربردهای ورق گالوانیزه در صنعت لوازم خانگی را مشاهده خواهید کرد. ورق‌های گالوانیزه با وجود مقاومت بالا، بسیار سبک هستند و از این رو برای ساخت لوازم خانگی گزینه‌ای مطلوب به شمار می‌روند.

صنعت برق و الکترونیک

مهم‌ترین کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت برق و الکترونیک، ساخت بدنه تابلو‌های برقی است. این ورق‌ها را می‌توان به راحتی با رنگ و پوشش مناسب و عایق الکتریکی و حرارتی پوشاند تا خطری وجود نداشته باشد. 

جدا از تابلو‌های برق، این محصول در ساخت انواع روشنایی جاده‌ها، سینی کابل گالوانیزه، نردبان کابل، سینی مشبک، سینی توری، سینی کابل پانچ‌شده، سی چنل، ترانکینگ فلزی، لوله فولادی برق، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و نیز دستگاه‌های سخت‌افزاری و ابزار دقیق هم کاربرد دارد.

ساخت سیلو و یخچال‌های صنعتی

سیلو و یخچال از مهم‌ترین مکان‌ها برای نگهداری مواد غذایی در ابعاد بزرگ هستند و ساخت آن‌ها با ورق‌های گالوانیزه بسیار آسان و به‌صرفه خواهد بود. با توجه به اینکه این ورق ها مقاومت به زنگ زدگی بالایی دارند، برای ساخت انواع سیلو و یخچال صنعتی گزینه بسیار مناسبی هستند.

ساخت تجهیزات جاده‌ای

ساخت انواع تابلو‌های هشدار، گاردریل، ایستگاه‌های اتوبوس، بدنه چراغ‌های راهنمایی و سایر موارد مشابه از دیگر کاربرد‌های ورق گالوانیزه هستند. در گذشته ساخت این تجهیزات با بهره‌گیری از ورق‌های سیاه معمولی صورت می‌گرفت، اما ورق‌های گالوانیزه به واسطه شکل‌پذیری مناسب‌تر و مقاومت به خوردگی بسیار بالاتر جایگزین آن‌ها شدند.

دلیل گستردگی کاربردهای ورق گالوانیزه چیست؟

مواردی که تاکنون بررسی شدند، تنها بخش کوچکی از کاربرد‌های ورق گالوانیزه بودند و موارد خیلی بیشتری را می‌توان در این باره مطرح کرد. با این وجود شاید از خود بپرسید که دلیل این گستردگی کاربردهای ورق گالوانیزه چیست؟ در پاسخ این سوال باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پوشش مقاوم
  • قیمت مناسب
  • عمر مفید طولانی
  • مقاومت در برابر حرارت
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر ضربه فیزیکی
  • شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالا
  • مقاومت در برابر عوامل مخرب شیمیایی

البته همه انواع ورق‌های گالوانیزه این ویژگی‌ها را ندارند و کیفیت ورق نیز موضوع مهم دیگری است که باید در نظر بگیرید.

کاربردهای ورق گالوانیزه

خرید ورق گالوانیزه با بهترین قیمت در سراسر کشور

همان‌طور که گفته شد، هر ورق گالوانیزه‌ای برای هر کاربردی مناسب نیست و باید محصولات با کیفیت را از تولیدکنندگان معتبر تهیه کرد. جهت بهره‌مندی از چنین شرایطی، توصیه ما به شما خرید از مجموعه بازرگانی آیرومارت است. 

شرکت نفت آهن پاسارگاد با برند تجاری آیرومارت، موجودی خود را از معتبر‌ترین تولیدکنندگان کشور به شکل بدون واسطه تهیه می‌کند و با قیمت رقابتی به مشتریان گرامی ارائه می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، بهره‌مندی از خدمات مشاوره رایگان خرید، بررسی قیمت قیمت ورق گالوانیزه و سایر محصولات مشابه می‌توانید به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.

کلام آخر

ورق گالوانیزه را می‌توان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین محصولات فلزی در صنایع مختلف دانست! با توجه به همین امر، ما در این نوشته کوشیدیم تا کاربرد‌های ورق گالوانیزه را برای شما تشریح کنیم و امید است مطالب مذکور مفید بوده باشند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها