|
کدخبر: 172638

راز موفقیت ایلان ماسک؛ ثروتمندترین شخص جهان

ایلان ماسک (Elon Musk) همان فردی است که آرزوی سفر به مریخ را در سر می‌پروراند و دارد تمام تلاش خود را می‌کند که با تولید خودروهای برقی جهان را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کند.

کسب و کار راز موفقیت ایلان ماسک؛ ثروتمندترین شخص جهان

وی در زمان نگارش این مقاله ۲۰۹ میلیارد دلار دارایی دارد و انتظار می‌رود که در سال‌های آتی این عدد چند برابر شود. در این مقاله قصد داریم با او آشنا شویم و چند درس بسیار مهم از او فرابگیریم. مطالعه زندگی بزرگانی مثل ایلان ماسک می‌تواند چراغ راه کسانی باشد که خواهان رسیدن به موفقیت و پیروزی هستند. در صورتی که شما هم تمایل دارید از راز موفقیت این مرد بزرگ آگاه شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نگاهی اجمالی به زندگی و کسب و کار ایلان ماسک

او در سال ۱۹۷۱در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. خانواده او کاملاً فرهنگی بودند ولی زندگی آن‌ها دوامی نداشت و زمانی که ایلان ماسک ۱۰ ساله بود، پدر و مادرش از هم جدا شدند. ایلان پس از جدایی والدینش تصمیم گرفت در آفریقای جنوبی در کنار پدرش زندگی کند. وی از ده سالگی یادگیری برنامه‌نویسی را شروع کرد و خیلی سریع در این زمینه رشد و پیشرفت کرد.

وی پس از پایان دوره دبیرستان تصمیم گرفت بدون حمایت خانواده آفریقای جنوبی را به مقصد آمریکا ترک کند. البته پس از مدتی به کمک بستگان مادرش وارد کانادا شد و شهروندی این کشور را در سال ۱۹۸۹دریافت کرد. پس از آن به دانشگاهی در کانادا رفت و از آنجا توانست در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا پذیرش بگیرد. او در رشته فیزیک و علوم اقتصادی لیسانس گرفت و در سال ۲۰۰۲توانست شهروندی امریکا را هم بگیرد. او اکنون شهروند سه کشور آمریکا، کانادا و آفریقای جنوبی است.

برخی از پروژه‌ها و شرکت‌های ایلان ماسک

او پس از مدتی شروع به راه اندازی شرکت Zip2 کرد که یک شرکت نرم افزاری بود. او با این شرکت توانست قبل از ۳۰سالگی میلیونر شود. سپس این شرکت را فروخت  و شرکت بعدی خود را راه اندازی کرد. شرکت دوم او «پی پال» بود که اکنون یکی از بهترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است. البته او از همان ابتدا پی پال را راه اندازی نکرد.

وی با یک سرمایه ۱۰میلیون دلاری شرکت X.com را راه اندازی کرد. پس از آن این شرکت با شرکتی به نام کانفینیتی ادغام شد. این ادغام باعث شد که سیستم پرداخت پی پال رشد و توسعه پیدا کند و در نهایت این دو شرکت در سال ۲۰۰۱به پی گال تغییر نام دادند. پس از مدتی این شرکت به eBay فروخته شد و ۱۱.۷ درصد از مبلغ فروش پی پال به ایلان ماسک رسید.

راه اندازی شرکت اسپیس ایکس (SpaceX)

ایلان ماسک در سال  ۲۰۰۲اسپیس ایکس را با سرمایه اولیه ۱۰۰میلیون دلاری راه اندازی کرد. این شرکت با محوریت اکتشافات فضایی راه اندازی شد. ایلان این مجموعه را راه اندازی کرد تا بتواند به یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای بشریت که سفر به سیاره‌های دیگر است جامه عمل بپوشاند. آقای ماسک علاقه عجیبی به این مجموعه دارد و تلاش می‌کند که منابع مالی زیادی به این مجموعه اختصاص دهد. شرکت اسپیس ایکس چندی پیش اعلام کرد که سفر به فضا و حمل و نقل فضایی تنها از طریق فناوری موشکی ممکن و میسر است.

ایلان ماسک برای تهیه موشک مورد نیاز برای پروژه‌های پژوهشی خود ابتدا به روسیه سفر کرد ولی مبلغی که روس‌ها به او گفتند واقعاً بالا بود. از این رو تصمیم گرفت تمرکز شرکت اسپیس ایکس را روی تولید موشک مورد نیاز پروژه‌های خود بگذارد. وی پس از تلاش و کوشش شبانه‌روزی توانست موشک مورد نیاز خود را با مبالغی بسیار ارزان بسازد.

وی پس از تلاش فراوان توانست توانمندی‌های شرکت اسپیس ایکس را به جهان معرفی کند. پس از مدتی مجموعه ناسا مشتری اسپیس ایکس شد و یک قرارداد 1.6 میلیارد دلاری با این مجموعه امضا کرد. بر اساس این قرارداد اسپیس ایکس موظف شد که تجهیزات مورد نیاز یک ایستگاه فضایی را برای آن‌ها ارسال کند. شرکت اسپیس ایکس تصمیم دارد انسان‌ها را به سفر فضایی بفرستد و این امکان را برای بشریت فراهم کند که بتواند خیلی راحت به سایر سیاره‌ها سفر کند.

پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

یکی از کلماتی که اخیراً شنیده‎اید، اینترنت ماهواره‌ای است و احتمالاً این سوال هم در ذهن شما شکل گرفته است که اینترنت ماهواره ای چیست. یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شرکت اسپیس ایکس تحت رهبری ایلان ماسک، پروژه اینترنت  ماهواره‌ای استارلینک است که به مردم سراسر جهان این امکان را می‌دهد که به اینترنت دسترسی داشته باشند. این پروژه برای کشورهایی که مشکل اینترنت دارند یک هدیه گرانبها است. با راه اندازی این پروژه حدود هزار ماهواره در مدار زمین قرار می‌گیرد. این پروژه از ماه مه سال ۲۰۱۹شروع به کار کرد.

هدف ایلان ماسک این است که تا سال ۲۰۲۷تعداد این ماهواره‌ها به ۴۲هزار عدد برسد. قرار است در سال ۲۰۲۱اینترنت ماهواره‌ای در اختیار چندین کشور جهان از جمله ایتالیا، هند، آمریکا، کانادا، مکزیک و ژاپن قرار می‌گیرد. مطالعات شرکت اسپیس ایکس نشان می‌دهد که احتمالاً سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بین ۵۰تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه است. البته در ابتدای اجرای این پروژه ممکن است به صورت متناوب شاهد قطعی باشیم. این مدل از اینترنت برای کسانی که در محل زندگی خود دسترسی به اینترنت ندارند واقعاً عالی است. در ادامه به صورت مختصر و مفید به مزایا و معایب اینترنت ماهواره‌ای اشاره شده است:

مزایای اینترنت ماهواره‎ای

  • اینترنت ماهواره‌ای سرعت بسیار خوبی دارد.
  • برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای نیازی نیست که خط تلفن داشته باشید.
  • این نوع از اینترنت تعداد زیادی از کاربران را پوشش می‌دهد و به همین خاطر بالا رفتن تعداد کاربران روی سرعت اینترنت شما تأثیر منفی نمی‌گذارد.

معایب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

  • اولین عیب این نوع از اینترنت، هزینه بالای آن است. مبلغ حدودی برای سرعت ۲ مگابایت در ثانیه ماهانه ۱۰۰ دلار خواهد که واقعاً بالا است.
  • VPN با این نوع از اینترنت سازگار نیست.
  • مشکلات جوی مثل طوفان شدید یا باران می‌تواند اینترنت شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • این نوع از اینترنت به خاطر مسائل فنی که دارد، برای بازی آنلاین مناسب نیست.

با توجه به مواردی که بیان شد در حال حاضر مشکلات اینترنت ماهواره‌ای خیلی بیشتر از مزایای آن است. البته آقای ماسک اعلام کرده که تیم او دارند روی این پروژه کار می‌کنند و به همین خاطر به زودی پیشرفت‌های بزرگی در استارلینک حاصل خواهد شد.

شرکت تسلا

شرکت تسلا موتور در سال ۲۰۰۳به دست مارتین ابرهارد و مارک ترپنینگ تأسیس و راه اندازی شد. یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۴ایلان ماسک به این پروژه اضافه شد و روی آن سرمایه‌گذاری کرد. او در طراحی و تولید اولین خودروی برقی شرکت تسلا نقشی بسیار مهم و حیاتی را ایفا کرد و به اصلی‌ترین چهره این شرکت تبدیل شد. سال ۲۰۰۸  بحران اقتصادی جهان باعث شد که ایلان ماسک مدیر عامل تسلا شود. پس از مدیریت ماسک، تمام هم و غم تسلا تولید خودرو برقی ارزان و باکیفیت شده است. سال ۲۰۱۴ بود که تسلا حق ثبت اختراع خودروی برقی را به صورت رایگان در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار داد تا تولید خودروی برقی بیشتر شود.

پروژه هایپرلوپ؛ حمل و نقل با سرعت بسیار بالا

یکی از پروژه‌های اصلی آقای ماسک، هایپرلوپ است. او در این پروژه قصد دارد سرعت حمل و نقل‌های زمینی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اساس کار پروژه هایپرلوپ، لوله‌های خلأ است. سرعت این روش حمل و نقل حتی از سرعت صوت هم بیشتر است.

در این پروژه مسافران در یک کپسول قرار می‌گیرند. این کپسول در یک لوله خلأ قرار دارد و با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کند. این طرح کماکان در مرحله برنامه‌ریزی و بررسی مسائل مفهومی قرار دارد و هزینه آن بسیار بالا برآورد می‌شود. البته در صورت راه اندازی می‌تواند زمان حمل و نقل را به شدت کاهش دهد و یک تحول بزرگ در زمینه حمل و نقل ایجاد کند.

درس‌هایی از موفقیت ایلان ماسک

زندگی و کسب و کار ایلان ماسک پر از درس‌ها و نکات آموزنده است. در این بخش از مقاله قصد داریم به چند مورد از این درس‌ها و نکات اشاره کنیم:

۱. نوآوری کنید و به تغییر عشق بورزید

مهم‌ترین راز موفقیت ایلان ماسک نوآوری است. او اصلاً به سنت‌ها و روش‌های موجود اعتماد نمی‌کند و همواره دنبال این است که نوآوری کند. او تمایل دارد از این راه به بشریت خدمت کند. اشکال و عیب بسیاری از کارآفرینان این است که می‌خواهند روش‌های موجود را ادامه دهند و محصولاتی بسازند که توان رقابت با محصولات دیگر را داشته باشد. ایلان ماسک عاشق استراتژی اقیانوس آبی است و همیشه دست به کارهایی می‌زند که دیگران نزده‌اند و هیچ ترس و واهمه‌ای از انجام این کار ندارد.

۲. خدمت به بشریت را در اولویت قرار دهید

تقریباً تمامی فعالیت‌های ایلان ماسک جدای از جنبه مالی یک خدمت به بشریت محسوب می‌شود. او عاشق این است که جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند و به همین خاطر هم به ثروتمندترین مرد جهان تبدیل شده است. شاید یکی از بزرگ‌ترین درس‌هایی که می‌توانیم از زندگی او بگیریم این است که اگر به بشریت و جهان کمک کنیم، مسلماً واکنش مثبتی از سوی جهان دریافت می‌کنیم.

۳. از زندگی لذت ببرید و مراقب خودتان باشید

ایلان ماسک یکی از افراد موفق و ثروتمند در جهان است که زندگی بسیار شیکی دارد و بر اساس ادعای خودش از زندگی لذت می‌برد. درست است که مشغله‌های زیادی دارد و چندین پروژه را به صورت همزمان رهبری می‌کند ولی با این وجود از زندگی لذت می‌برد. او اتومبیل و منزل بسیار شیکی دارد و علاقه خاصی به مسافرت دارد.

۴. همیشه به تلاش و کوشش ادامه دهید

هیچ‌گاه از تلاش و کوشش دست برندارید. هرگز تسلیم نشوید. ایلان ماسک در زندگی خود شکست‌های زیادی را تجربه کرد ولی این‌قدر تلاش کرد تا در نهایت توانست به موفقیت برسد. او در کشور افریقای جنوبی زندگی می‌کرد ولی به واسطه تلاش و کوشش توانست زندگی بهتری برای خودش بسازد. او چندین بار تا مرز ورشکستگی پیش رفته ولی هر بار با تمام وجود به جنگ مشکلات رفته تا در نهایت به موفقیت رسیده است.

۵. محصولات عالی بسازید

یکی از مسائلی که ایلان ماسک حساسیت زیادی روی آن دارد، ساخت محصول عالی است. او بر این باور است که در دنیای کسب و کار فقط کسی موفق می‌شود که بتواند بهترین محصول را بسازد و به بازار عرضه کند. او در هر پروژه‌ای که شرکت می‌کند اصرار دارد که بهترین محصول ممکن تولید و به بازار عرضه شود.

۶. به خودتان و ایده‌هایتان باور داشته باشید

یکی از دلایل مهم موفقیت این مرد بزرگ، اعتماد به نفس و خودباوری است. او به توانمندی‌های خودش باور دارد و می‌داند که می‌تواند موفق شود. اگر او به ایده‌های خودش شک داشت مسلماً نمی‌توانست آن‌ها را عملی کند و از هر کدام از ایده‌های خود یک شرکت چند میلیارد دلاری بسازد.

سؤالی که برای بسیاری به وجود می‌آید این است که آیا ایلان ماسک از ریسک کردن و عملی کردن ایده‌های کاملاً نو نمی‌ترسد؟ پاسخ این است که ایلان ماسک هم مثل هر انسان دیگری می‌ترسد ولی چون به تلاش، کوشش و سماجت خود ایمان دارد، نهایت تلاش خودش را می‌کند و در نهایت به موفقیت می‌رسد. در صورتی که شما هم تمایل دارید به چنین موفقیت‌های برسید باید اعتماد به نفس و خودباوری را در وجود خود تقویت کنید.

نوآوری را سرلوحه زندگی خود قرار دهید

بزرگ‌ترین درسی که ایلان ماسک به ما می‌دهد این است که نوآوری را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم. با مطالعه زندگی بسیاری از افراد موفق می‌بینیم که این افراد به مسئله نوآوری و ابتکار اهمیت زیادی می‌داده‌اند. یکی از بهتری روش‌‌ها برای موفقیت، مطالعه زندگی‌نامه و تجربیات افراد موفق و خودساخته است. همیار آکادمی با آگاهی از این مسئله تلاش کرده است زندگی‌نامه تعدادی از کارآفرینان موفق را در وب‌سایت خود منتشر کند. در صورت تمایل به مطالعه زندگی‌نامه افراد خودساخته و ثروتمند کافی است وارد سایت همیار آکادمی شوید، از نوار فوقانی این وب‌سایت بخش مجله را انتخاب کنید و سپس روی گزینه «خودساخته» کلیک کنید. در بخش خودساخته زندگی‌نامه تعدادی زیادی از افراد موفق و ثروتمند نوشته شده که ایلان ماسک یکی از آن‌ها است.

منبع مقاله: وب‌سایت همیار آکادمی

ارسال نظر