|
کدخبر: 312928 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه پرسپولیس؛

نمایش بدون تماشاگر مهدی تاج / قیمت یک بازیکن ربطی به کسی ندارد

میثم رضاپور گفت: کیفیت یک بازیکن، تعیین کننده ارزش و بهای او است و مورد دیگری نمی‌تواند در این خصوص دخیل باشد. حتی تیمی که او در آن عضویت دارد نیز در این رابطه خیلی تأثیرگذار نیست. به عنوان مثال، بازیکنی در سپاهان قرارداد ۵ میلیاردی دارد اما بازیکن نفت آبادان ۱۰ میلیارد دستمزد می گیرد؛ بنابراین برند یک باشگاه در ارزش و حقوق یک فوتبالیست نمی‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

ورزش نمایش بدون تماشاگر مهدی تاج / قیمت یک بازیکن ربطی به کسی ندارد

در هفته‌های اخیر، قانون سقف قراردادها به شدت مورد بحث و گفتگو قرار گرفته و کارشناسان نیز در این زمینه نظرات متفاوتی را ارائه کرده‌اند. سازمان لیگ با طراحی این قانون، سعی بر شفاف سازی قراردادها و جلوگیری از ریخت و پاش برخی باشگاه‌ها در فصل نقل و انتقالات را داشت اما اکثر اهالی فوتبال نظر مثبتی روی این قانون ندارند و اجرایی سازی آن را از روز نخست اشتباه ارزیابی می کنند.

سازمان لیگ به خاطر تخلفات صورت گرفته، از تیم‌های سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران، امتیاز کسر کرد. از سپاهان ۴ امتیاز و از پرسپولیس ۱ امتیاز کم شد تا جایگاه این دو باشگاه در جدول دستخوش تغییر شود. هردو باشگاه مراتب اعتراض خود را به گوش نهادهای مربوطه رساندند اما در حکم کمیته انضباطی تغییری لحاظ نشد.

این روزها حتی خبر کسر امتیاز از باشگاه استقلال نیز به گوش می رسد اما مسئولان این باشگاه بر این باور هستند که در نقل و انتقالات تابستانی تخلفی از آن‌ها سر نزده و نباید مورد مجازات قرار بگیرند.

طالب-نسب-استقلال

تصمیمات خلق‌الساعه!

اصغر طالب نسب در این رابطه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «با وجود این تصمیمات خلق‌الساعه توسط مسئولان ما، چه تضمینی وجود دارد که سر استقلال نیز چنین بلایی نازل نشود؟ استقلال در صدر جدول قرار دارد و از رقبا فاصله هم گرفته و با این اوصاف، احتمال کسر امتیاز را بالا می‌دانم.»

او ادامه داد: «سیاست های چکشی همواره نتیجه عکس داده و در همه عرصه‌ها این موضوع تکرار شده است. باید از قوانین منطقی استفاده کرد و از سیاست گذاری های اشتباه دست شست. من به شما قول می دهم که در روزهای پیش رو از استقلال هم امتیاز کم می کنند. با چه متری از سپاهان ۴ امتیاز کسر می شود اما از پرسپولیس تنها یک امتیاز.»

در این راستا گفتگویی با میثم رضاپور، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

میثم-رضاپور

هیچ تیمی این قانون مضحک را رعایت نمی‌کند

میثم رضاپور درباره قانون سقف قراردادها و تصمیمات اخیر سازمان لیگ گفت: اکثر تیم‌ها این قانون مضحک را رعایت نکردند و با قیمت های دلخواه خود با بازیکنان وارد مذاکره شدند. این قبیل قوانین از ریشه غلط است و نیاز به بازنگری اساسی دارد. سازمان لیگ باید هدف خود را از ابتدا مشخص کرده و سپس وارد فاز اجرایی شود. اگر هدف از این اقدامات شفاف سازی است، باید پیش از فصل هشدارهای لازم داده شود.

او ادامه داد: با وجود این قانون‌ها، تیم‌های لیگ برتری خیلی راحت قانون را دور زده و مطابق میل خود رفتار می کنند. باشگاه‌ها این ادعا را دارند که بر اساس سقف قراردادها عمل کرده و مرتکب تخلفی نشدند اما همگان از حقیقت ماجرا آگاه هستند. ما مردم باهوشی داریم و نمی توان برای مدت طولانی به آن ها دروغ گفت. هرباشگاهی با بازیکنان مطرح قراردادهای پایین می‌بندند اما کسی فریب این ترفندهای تکراری را نمی‌خورد.

دربی-تهران

کیفیت یک بازیکن، تعیین کننده قیمت اوست

رضاپور افزود: البته از دیدگاه من، کیفیت یک بازیکن، تعیین کننده ارزش و بهای او است و مورد دیگری نمی‌تواند در این خصوص دخیل باشد. حتی تیمی که او در آن عضویت دارد نیز در این رابطه خیلی تأثیرگذار نیست. به عنوان مثال، بازیکنی در سپاهان قرارداد ۵ میلیاردی دارد اما بازیکن نفت آبادان ۱۰ میلیارد دستمزد می‌گیرد؛ بنابراین برند یک باشگاه در ارزش و حقوق یک فوتبالیست نمی‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

این کارشناس فوتبال ضمن انتقاد از سازمان لیگ، مطرح کرد: روی بحث قراردادها نظارت وجود دارد اما طریقه این نظارت‌ها صحیح نیست و نباید از این مسئله غافل شد. تا زمانی که در تصمیمات مسئولان تغییری اعمال نشود، خروجی مثبتی را برای فوتبال ایران نمی توان متصور شد. قانون سقف قراردادها با این چارچوب و بندهای موجودش، مصداق یک عمل عبث است که به جای تأثیرگذاری مثبت، راه را برای قانون شکنی هموار می کند.

تاج-تیم-ملی

قانون سقف قرارداد باید حذف شود

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس تصریح کرد: برخی تیم‌ها به هر دلیل، اراده‌ای برای صرف هزینه جهت تقویت اسکواد خود را ندارند. این باشگاه ها در ادامه از استانداری‌ها، نمایندگان مجلس و برخی ارگان های دولتی طلب کمک مالی می‌کنند. حرف و حدیث در این فوتبال فراوان است و یک کارشناس برای انتقاد دست پُری دارد!

رضاپور خاطرنشان کرد: قانون سقف قرارداد باید حذف شود و روش های عقلانی و بهتری مورد استفاده قرار گیرد. یک باشگاه برای جذب بازیکنان موردنظر خود با هر قیمت، باید آزادی عمل داشته باشد. خرده‌گیری از باشگاه‌ها به خاطر میزان صرف هزینه برای یک بازیکن، مضحک‌ترین موردی است که در سال های اخیر مشاهده کردم. راه دور زدن این قانون هم بسیار ساده است و همه باشگاه ها نیز از آن تخطی می کنند.

کریس-رونالدو

یک الگوی خوب

وی در ادامه اذعان کرد: قانون مذکور به ضرر فوتبال ایران است و قادر به شفاف سازی صورت‌های مالی باشگاه‌های ما نیست. تیم‌های عربستانی برای تقویت ترکیب خود به شکل نامحدود خرج می‌کنند و حالا در سطح بین‌المللی مطرح هستند. کشور عربستان با اتخاذ تصمیمات صحیح و اصولی به ارتقای سطح فوتبال خود کمک شایانی کرده و حالا ثمره آن را می‌بیند. البته این سیاست گذاری، جنبه های تبلیغاتی خود را نیز دارد اما از حیث قیاس با نمونه داخلی، آن ها فرسنگ‌ها از ما جلوتر هستند.

مربی فوتبال در خصوص آخرین شرایط تیم ملی در آستانه آغاز رقابت های جام ملت های آسیا عنوان کرد: تیم ملی فوتبال کشورمان ۲ بازی دوستانه با تیم‌های جام هنگ کنگ و ازبکستان در پیش دارد و باید خود را مهیای این بازی ها کند. ازبکستان در سال های اخیر به پیشرفت خوبی نائل آمده و در رده های پایه، رشد قابل توجهی داشته است.

تیم-ملی

ازبکستان حریف سرسختی است

رضاپور ادامه داد: این تیم در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری خوبی ترتیب داده و با برنامه‌ریزی بلندمدت، به دنبال کسب جایگاه خوبی در سطح آسیا است. مسئولان فوتبال ازبکستان به راحتی مربیان رده‌های پایه خود را تغییر نمی‌دهند و ثبات را در دستور کار خود قرار دادند. برخلاف تیم امید ما که پس از یک ناکامی، اقدام به برکناری رضا عنایتی کرد و حالا چهار سال دیگر و در آستانه آغاز مسابقات، با انتخاب سرمربی جدید توقع نتیجه گیری هم دارند!

او در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بازی سخت و چالش برانگیزی را برای تیم ملی پیش‌بینی می‌کنم. ازبکستان یک حریف قدرتمند و جدی برای ما است و من انتظار یک بازی درگیرانه و فیزیکی را دارم. احتمال پیروزی تیم ملی ایران برابر ازبکستان و هنگ کنگ بالا است اما فوتبال یک رشته غیرقابل پیش‌بینی محسوب می‌شود.

نیاز به پوست اندازی در تیم ملی

این کارشناس درباره لیست تیم ملی و تصمیمات اخیر امیر قلعه نویی گفت: یک تغییر رویه اساسی و پوست‌اندازی در تیم ملی باید صورت بگیرد. به سلیقه سرمربی تیم ملی احترام می‌گذارم اما این اتفاق دیر یا زود باید رخ دهد و در آن تردیدی وجود ندارد. شاید در این برهه زمانی نیاز به تغییرات اساسی نباشد و من با برخی نظرات در این خصوص موافق هستم.

میثم رضاپور در پایان اضافه کرد: فرصت کمی تا شروع جام ملت های آسیا داریم و شاید به حضور برخی مهره های باتجربه و پا به‌سن گذاشته احتیاج باشد. باید انتظارات خود را پایین بیاوریم و فشار روی بازیکنان تیم ملی نگذاریم. نباید فراموش کرد که تیم‌های قدرتمندی نظیر ژاپن، استرالیا و عربستان در جام ملت های آسیا حضور دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها