|
کدخبر: 289819 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه پرسپولیس؛

پرسپولیس شانس اول قهرمانی است / قلعه نویی به دستیار قوی نیاز دارد

نبی‌الله باقری‌ها؛ پیشکسوت باشگاه پرسپولیس گفت: داوری‌ها در این فصل به طور واضحی علیه پرسپولیس بوده است. به نظر من راه زیادی تا پایان فصل باقی مانده و هنوز چیزی تمام نشده است. هفت بازی دیگر در راه است و پرسپولیس هنوز شانس اول قهرمانی به شمار می‌رود.

ورزش پرسپولیس شانس اول قهرمانی است / قلعه نویی به دستیار قوی نیاز دارد

پس از قطع همکاری کارلوس کی روش با فدراسیون، سرانجام تکلیف نیمکت تیم ملی مشخص شد. امیر قلعه نویی سرمربی گل گهر سیرجان بعد از ۱۶ سال به تیم ملی فوتبال ایران بازگشت.

پس از اتمام جام جهانی، کی روش برای دومین بار از تیم ملی جدا شد تا جای خود را این بار به یک مربی ایرانی بدهد. ماموریت مرد پرتغالی صعود از مرحله مقدماتی بود که با توجه شکست ایران در دیدار پایانی مقابل آمریکا، این اتفاق رخ نداد.

کی روش در ۳ دوره حضور خود در  تیم ملی، هیچ گاه موفق به صعود از دور گروهی جام جهانی نشد. کی‌روش دیگر شانسی برای ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال ایران را نداشت و کشور قطر را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرد.

بعد از جدایی کی‌روش، نوبت به انتخاب جایگزین او رسیده بود. فدراسیون چند گزینه داخلی و خارجی را زیرنظر داشت. در نهایت امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی برگزیده شد تا برای دومین بار هدایت ملی پوشان ایران را عهده دار شود.

ژنرال ۱۶ سال قبل و برای مدت کوتاهی سرمربی تیم ملی ایران بود. در آن زمان و پس از برکناری برانکو ایوانکویچ، امیر قلعه نویی روی نیمکت تیم ملی نشست. قلعه نویی در آن مقطع قهرمانی در لیگ برتر را همراه با استقلال در کارنامه داشت. ناکامی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ و شکست مقابل کره جنوبی، زمینه ساز برکناری او از تیم ملی شد.

امیر در ادامه به مربیگری در لیگ بازگشت و موفق به کسب چهار قهرمانی با استقلال و سپاهان شد ولی هرگز فرصت نشستن دوباره روی نیمکت تیم ملی برای او پیش نیامد. قلعه نویی در اوج دوران مربیگری خود شانسی برای حضور مجدد در تیم ملی پیدا نکرد و حالا با وجود سال‌ها دوری از کسب عنوان قهرمانی، سکان دار هدایت تیم ملی شده است. نکته ای عجیب که هنوز کسی در مورد آن توضیحی ارائه نداده است.

ژنرال فوتبال ایران در آستانه ۶۰ سالگی قصد دارد تا خاطره ای خوش از خود در تیم ملی بر جای بگذارد. در این راستا و همچنین در خصوص شرایط پرسپولیس پس از شکست مقابل سپاهان، گفت و گویی با نبی‌الله باقری‌ها، پیشکسوت و کارشناس فوتبال انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

باقری-ها

جای خالی یک بازیکن هنوز حس می‌شود

نبی‌الله باقری‌ها در مورد نوسانات پرسپولیس در نتیجه گیری و از دست دادن رتبه دوم جدول گفت: پرسپولیس یک نیم فصل عالی را سپری کرد. در نیم فصل اول فاز هجومی پرسپولیس بسیار خوب و خطرناک کار می‌کرد. لوکادیا در ترکیب تیم یک وزنه بود و یک تمام کننده قهار نشان داد.

او ادامه داد: خط حمله پرسپولیس در همان مدت کوتاه، تا حد زیادی به این مهاجم وابسته شده بود. متاسفانه او به شکل عجیبی از تیم جدا شد و جایگزین‌ها نیز نتوانستند موفق عمل کنند. ضعف پرسپولیس در فاز هجومی و هافبک تنها علت از دست دادن صدر جدول و سپس رتبه دوم نیست.

بازیکن اسبق پرسپولیس افزود: داوری‌ها در این فصل به طور واضحی علیه پرسپولیس بوده است. به نظر من راه زیادی تا اتمام فصل باقی مانده و هنوز چیزی تمام نشده است. هفت بازی دیگر در راه است و پرسپولیس هنوز شانس اول قهرمانی به شمار می‌رود.

پریرا-تمرین

باقری‌ها در ارتباط با عملکرد پریرا در ترکیب پرسپولیس بیان کرد: او نیز بازیکن خوب و فرصت طلبی است ولی توانمندی‌های لوکادیا بسیار بیشتر بود. لوکادیا خیلی سریع خود را با شرایط فوتبال ایران وقف داد و تاثیرگذاری بالایی در ترکیب پرسپولیس داشت. به پریرا نیز باید فرصت بیشتری داده شود تا خود را اثبات کند. واقعیت امر این است که در این مدت کوتاه، بازی جالبی نشان نداده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: پرسپولیس بازیکنان با تجربه‌ای دارد و می تواند شرایط را در ادامه فصل تغییر دهد. دو مدعی دیگر بازی های سختی دارند و آن ها نیز امتیاز از دست خواهند داد. آقای گل محمدی و کادر او باید آرامش را به تیم بازگردانده و وضعیت را به گونه مثبتی تغییر دهند.

بازیکن اسبق پرسپولیس تصریح کرد: به هرحال شکست مقابل رقیب اصلی، پیامدهای بدی دارد و تاثیر منفی زیادی روی ذهنیت و روحیه بازیکنان می گذارد. سپاهان در فصل ۸۷-۸۶ نیز در صدر جدول قرار داشت و در نهایت پرسپولیس جام را بالای سر برد. در آن مقطع بسیاری از افراد شانس سپاهان را بیشتر می‌دانستند ولی ما برخلاف پیش بینی‌ها قهرمان شدیم.

قلعه-نویی1

قلعه نویی به دستیار قوی نیاز دارد

باقری‌ها در خصوص انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی بیان کرد: چندین مربی خارجی در سال های گذشته روی نیمکت تیم ملی نشستند. مربیانی نظیر کی روش و ویلموتس دقیقا چه دستاوردی به همراه تیم ملی داشتند؟ از کی روش به جز فوتبال دفاعی و رفتارهای سخیف و طلبکارانه چه چیزی در یادها مانده است؟ مربیان ایرانی خوب و توانمند هستند ولی باید در کنار آن‌ها از دستیاران باکیفیتی استفاده شود.

او در پایان اضافه کرد: انتخاب امیر قلعه نویی را منطقی و درست ارزیابی می‌کنم. آقای قلعه نویی در طول سال‌های اخیر تجربیات گران‌قدری را کسب کرده و شناخت خوبی هم از بازیکنان ایرانی دارد. در بحث مدیریتی نیز فرد مناسبی محسوب می شود. امیدوارم که فدراسیون حمایت خوبی از او به عمل آورده و یک دستیار بزرگ را در کنارش قرار دهد.

ارسال نظر