|
کدخبر: 281733 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با پیشکسوت و کارشناس فوتبال:

کی روش دندان ما را شمرده است! / فوتبال ایران باید با تاجیکستان مقایسه شود / جای محبی در تیم ملی خالی بود

مجتبی انصافی کارشناس و پیشکسوت فوتبال بیان کرد: به عقیده من کی روش اشباع‌ شده و دیگر چیز جدیدی برای عرضه ندارد. او با فرهنگ ما کاملاً آشنا شده و به قول قدیمی‌ها دندان ما را شمرده است. این مطلب را از نوع مصاحبه‌ها و ایجاد حواشی از سوی او می‌توانیم به‌وضوح ببینیم.

ورزش کی روش دندان ما را شمرده است! / فوتبال ایران باید با تاجیکستان مقایسه شود / جای محبی در تیم ملی خالی بود

نتایج تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، موردپسند اکثر هواداران و همین‌طور کارشناسان قرار نگرفته است. کارلوس کی روش همانند دو دوره گذشته در انجام مأموریت خود که صعود از مرحله گروهی بود، ناکام ماند و حالا جایگاهش درخطر است.

ایران در سه بازی خود در جام جهانی، دو باخت و یک پیروزی کسب کرد. شکست سنگین مقابل انگلیس در گام اول، همه را ناامید کرد ولی در ادامه به یک برد خوب در برابر ولز رسیدیم. کسب ۳ امتیاز در مصاف دوم، امیدهای صعود را بسیار افزایش داد. در مسابقه آخر تنها به یک تساوی نیاز داشتیم اما عملکرد ضعیف شاگردان کی روش، مانع از یک صعود تاریخی و بی‌سابقه شد. آمریکایی‌ها با درخشش ستاره خود کریستین پولیسیک، ایران را شکست داده و به دور بعد صعود کردند.

این نتایج باعث شده تا سرنوشت نیمکت تیم ملی مبهم شود. هنوز مشخص نیست که کارلوس کی روش در سمت خود ابقا شده و به کار خود ادامه می‌دهد یا اینکه باید منتظر یک سرمربی جدید باشیم. شنیده‌ها از آن حکایت دارد که در صورت برکناری کی روش، گزینه داخلی بیش از گزینه خارجی، شانس نشستن روی نیمکت تیم ملی را دارد؛ اما تا زمان اعلام موضع رسمی فدراسیون فوتبال، نمی‌توان با قطعیت در این خصوص اظهارنظر کرد.

تورنمنت جام ملت‌های آسیا پیش روی ایران قرار دارد و دوست داران تیم ملی خواستار مشخص شدن تکلیف کادر فنی هستند. پس از مشاهده مسابقات جام جهانی، اکثر تحلیل گران و پیشکسوتان، نسبت به عقب‌ماندگی فوتبال ایران در قیاس با تیم‌های شاخص آسیا نظیر ژاپن، کره جنوبی و عربستان ابراز نگرانی کرده و در این‌باره هشدار دادند. در این راستا گفت‌وگویی با مجتبی انصافی کارشناس و پیشکسوت فوتبال انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

انصافی-استقلال

عملکرد قابل قبولی نداشتیم

مجتبی انصافی درباره عملکرد کلی تیم ملی در جام جهانی و ناکامی در راه صعود از دور گروهی رقابت‌ها گفت: به‌طورکلی عملکرد ما نسبت به سایر تیم‌های آسیایی خوب و قابل‌قبول نبود. البته حواشی و اتفاقات پیش از بازی اول، در شکست سنگین مقابل انگلیس مؤثر بود؛ اما ازنظر فنی، فوتبال باکیفیتی را از تیم ملی شاهد نبودیم و فرقی با دوره‌های قبلی نداشتیم. ما حتی در ساختار دفاعی هم خوب کار نکردیم و بسیار آسیب‌پذیر بودیم.

او ادامه داد: ژاپن، عربستان و کره جنوبی سبک خود را تغییر داده و همه ناظر کیفیت بالای فوتبال آن‌ها بودند. در سمت دیگر، فوتبال ما در سطح آسیا مانده و پیشرفتی نداشته است. فوتبال ایران در حال حاضر، باید با تیم‌هایی مثل تاجیکستان و گرجستان مقایسه شود! ما دیگر نمی‌توانیم خود را با امثال ژاپن مقایسه کنیم.

این کارشناس فوتبال در ادامه خاطرنشان کرد: تنها برد ما نیز به خاطر تعصب به دست آمد و نه روی یک بازی تاکتیکی. ولز قدرتمند نبود و یک تیم معمولی اروپایی محسوب می‌شود. به لحاظ فردی نیز از سوی حریفان به‌خوبی آنالیز شده بودیم. به‌عنوان‌مثال فضای پشت میلاد محمدی آسیب‌پذیر بود و تیم‌های مقابل هم با علم به این موضوع، سمت چپ خط دفاعی ما را بسیار آزار دادند. ما از همین امروز باید به دنبال آن باشیم که سبک فوتبال خود را تغییر دهیم.

کارلوس-کی-روش1

کی روش دندان ما را شمرده است!

وی در مورد امکان تغییر سبک بازی تیم ملی با هدایت کادر فنی فعلی بیان کرد: امکان رخ دادن چنین موضوعی با این کادر فنی وجود ندارد. همه دنیا از سبک دفاعی فوتبال مدنظر کی روش باخبر هستند. ما در وهله اول باید دست به استخدام یک مربی تراز اول، به‌روز و بادانشی بزنیم که بتواند نوع بازی کردن تیم ملی را دگرگون کند.

انصافی افزود: کی روش به‌نوعی اشباع‌ شده و دیگر چیز جدیدی برای عرضه ندارد. او با فرهنگ ما کاملاً آشنا شده و به قول قدیمی‌ها دندان ما را شمرده است! این مطلب را از نوع مصاحبه‌ها و ایجاد حواشی از سوی او می‌توانیم به‌وضوح ببینیم. با این نوع مدیریت، فوتبال ایران از امثال کره و ژاپن ۲۰ سال عقب‌افتاده است.

او در رابطه با میانگین سنی بالای تیم ملی ایران اظهار کرد: آمریکا با بازیکنان ۲۰ تا ۲۳ سال ما را شکست داد. این تیم‌ها با همین جوانان در دوره بعدی جام جهانی در حد یک مدعی ظاهر خواهند شد؛ اما تیم ملی ما با این رویه، از حالا باید نگران صعود به جام جهانی باشد!

محمد-محبی

جای محمد محبی خالی بود

او در خصوص بازیکنان استقلالی تیم ملی به گسترش نیوز گفت: حسینی در شرایط بدی به ترکیب تیم ملی اضافه شد. حواشی پیش از بازی و به‌هم‌ریختگی خط دفاعی باعث دریافت ۶ گل شد و او خیلی مقصر نبود. در بازی با ولز، حسینی عملکرد خوبی داشت و کلین شیت کرد. چشمی نیز در بازی دوم خوب کار کرد و گلی ماندگار به ثمر رساند. فارغ از این مسائل، به نظر من جای خالی محمد محبی نیز حس شد و ای‌کاش در لیست تیم ملی قرار می‌گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: درواقع جای خیلی از جوانان مستعد در تیم ملی خالی بود. از امروز به بعد باید جوانان بیشتری جایگزین قدیمی‌ها و پا به سن گذاشته‌ها شوند. آقای کی روش با انتخاب‌های خود، موجب بالا رفتن میانگین سنی تیم ملی شد. تیم ملی به یک مربی دلسوز نیاز دارد تا با میدان دادن و اعتماد به جوانان، آینده تیم ملی را بسازد.

این کارشناس فوتبال در پایان درباره دربی ۹۹ عنوان کرد: به علت استراحت و ریکاوری بلندمدت، بازیکنان خوش انرژی و سرحال هستند. در صورت حضور تماشاگر در ورزشگاه، کیفیت بازی هم بالا می‌رود. طی سالیان اخیر استقلال و پرسپولیس در دربی، ازنظر کیفی فوتبال خوبی را ارائه نمی‌کنند. استرس و فشار روانی بالا، مانع از ارائه فوتبال زیبا و تماشاگرپسند می‌شود. بازیکنان بیشتر سعی بر راضی نگه داشتن هواداران دارند.

ارسال نظر