|
کدخبر: 288236 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه استقلال؛

بهترین بازیکن استقلال از دید این کارشناس

علی لطیفی؛ ضمن تحلیل عملکرد آبی‌ها در نیم فصل دوم و بیان نقاط ضعف و قدرت این تیم، از تاثیر بالای یک بازیکن در روند رو به رشد استقلال سخن گفت.

ورزش بهترین بازیکن استقلال از دید این کارشناس

استقلال در فرم بسیار خوبی قرار دارد و بعد از شکست مقابل سپاهان در هفته شانزدهم، تمام حریفان خود را مغلوب کرد. آمار گلزنی این تیم نیز بهبود قابل‌توجهی داشته و اعداد و ارقام هم بیانگر این مطلب است.

آبی‌های پایتخت در فاز هجومی روند خوبی پیدا کرده و در نیم‌فصل دوم به تیم دیگری تبدیل شده است. خط میانی و خط حمله آبی‌ها شاداب‌تر و پویاتر از سابق کار می‌کند و میل گلزنی بالاتری از بازیکنان استقلال مشاهده می‌شود. به ثمر رساندن ۱۴ گل در ۵ بازی اخیر، بیانگر تحول کیفی خط حمله این تیم در نیم‌فصل دوم است.

ساپینتو ترکیب ایده آل خود را شناخته و استقلال را به تیمی خطرناک بدل کرده است. مدافع عنوان قهرمانی در هفته بیست و یکم در قائم‌شهر به مصاف تیم نساجی می‌رود. دیدار این ۲ تیم در دور رفت، با نتیجه سه بر یک به اتمام رسید. گسترش نیوز برای بررسی وضعیت استقلال، گفت‌وگویی با علی لطیفی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

لطیفی-استقلال

حل ۲ مشکل اساسی استقلال

علی لطیفی درباره شرایط این روزهای استقلال گفت: سبک بازی استقلال با آمدن ساپینتو تغییر محسوسی نسبت به زمان مربیگری مجیدی داشته است. فلسفه ساپینتو، ارائه فوتبالی مالکانه و تهاجمی است. استقلال در نیم‌فصل اول، ۲ مشکل اساسی داشت.

او ادامه داد: این تیم علی‌رغم بازی مالکانه، قادر به خلق موقعیت جدی روی دروازه حریف نبود و همچنین در تبدیل همان فرصت‌های محدود به گل نیز موفق نبود. در نیم‌فصل دوم شرایط تا حد زیادی تغییر کرد. استقلال حالا در کنار انجام بازی مالکانه و هجومی، در ایجاد فرصت گلزنی و تهدید دروازه حریف، تیم بسیار بهتری شده است.

لطیفی در خصوص علت اصلی پیشرفت فاز هجومی استقلال در نیم‌فصل دوم بیان کرد: به اعتقاد من یکی از دلایل اصلی این موضوع، بازگشت آرش رضاوند به خط میانی و فرم مطلوب او در هفته‌های اخیر بوده است. آرش حالا در پست دلخواهش بازی می‌کند و در پشت مهاجم ایفای نقش می‌کند.

استقلال-تیمی

یک ضعف کماکان پابرجا است

او در ارتباط با ضعف موجود در استقلال فعلی اظهار کرد: ساپینتو پس از گذران یک نیم‌فصل، مشکل فاز هجومی و عدم پویایی آن را حل کرد اما هنوز یک ایراد مهم بر قوت خود باقی است. استقلال هنوز در فاز دفاعی ضعف جدی دارد. فرهاد مجیدی تنها با داشتن یک ساختار دفاعی مناسب به قهرمانی رسید. استقلال در نیم‌فصل اول فارغ از بحث نتیجه، به تمامی رقبا به‌راحتی فرصت گلزنی می‌داد.

این کارشناس فوتبال در خصوص برد مقابل ملوان در جام حذفی عنوان کرد: در بازی با ملوان، استقلال هم در عمق و هم در کناره‌ها عالی کار کرد. درک خوبی بین رضاوند و قایدی دیده می‌شود. در جناح چپ هم عملکرد خوبی را شاهد بودیم. جلالی بسیار خوب بازی کرد و به نظرم بهترین بازیکن زمین هم بود. او نفوذهای خوبی انجام داد و یک پاس گل هم ثبت کرد. البته باید به تعویض‌های مؤثر ساپینتو هم اشاره کرد.

استقلال-لیگ21

لطیفی افزود: نیمکت استقلال تفاوت خاصی با بازیکنان داخل زمین ندارد. درصد موفقیت چنین تیم‌هایی در یک لیگ فرسایشی بیشتر است. استقلال نیمکت خوبی دارد و این مورد، یک مزیت مهم محسوب می‌شود. متأسفانه ضعف دفاعی استقلال مقابل تیمی ده نفره هم ملموس بود. باز هم ناظر این موضوع بودیم که مدافعان به خط حمله حریف خیلی راحت موقعیت گل هدیه می‌دادند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استقلال در زمان از دست دادن توپ هنگام ضد حملات، بسیار آسیب‌پذیر است. مدافعان استقلال عموماً سرعت خوبی ندارند و این نکته زیان‌بار است. استقلال در ضربات ایستگاهی نیز ضعف عمده‌ای دارد. من از ابتدای فصل، جزو معدود حامیان ساپینتو بودم ولی این ایرادات را نمی‌توان کتمان کرد.

روزبه-چشمی

بهترین بازیکن فصل استقلال

بازیکن اسبق تیم ملی در خصوص روزبه چشمی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین مهره‌های این فصل استقلال توضیح داد: روزبه از دیرباز نیز زمانی که در پست دفاع میانی قرار می‌گرفت، خاصیت خود را از دست می‌داد. من هیچ‌گاه به این بازیکن به‌عنوان یک مدافع وسط باور نداشته و ندارم. در سیستم نوین امروز، اولین فاکتور یک مدافع، سرعت است.

لطیفی در ادامه تصریح کرد: حالا روزبه در پست اصلی خود بازی می‌کند و در نقش هافبک شماره شش (هافبک تدافعی) مؤثر عمل می‌کند. چشمی اکثر ویژگی‌های یک هافبک تدافعی را دارد ولی در هنگام انتقال به دفاع میانی، قابلیت او نصف می‌شود. روزبه چشمی بهترین بازیکن فصل استقلال تا به اینجا بوده است. دلیل آن‌ نیز هوشمندی ساپینتو در به‌کارگیری او در پست صحیح است.

علی لطیفی در پایان گفت: یکی از مشکلات قابل‌توجه استقلال در گذشته به عدم وجود بازیکن یا بازیکنان مدیر یا لیدر مربوط می‌شد. خوشبختانه در این فصل، شرایط متفاوتی رخ‌ داده است. حسین حسینی به‌عنوان کاپیتان حضور دارد و بازیکنان دیگری مثل چشمی و رضاوند، وظیفه مدیریت و فرماندهی تیم را بر عهده دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها