|
کدخبر: 273061 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با پیشکسوت باشگاه استقلال؛

ساختار دفاعی استقلال معیوب است / ساپینتو باید به این بازیکن اعتماد کند

علی لطیفی پیشکسوت آبی‌ها بیان کرد: در فصل جدید، ساختار دفاعی استقلال معیوب است. دلیل آن نیز، خطرساز شدن تیم‌های مقابل در محوطه جریمه ما است. در هر چهار بازی، از سپاهان تا نفت، همگی به راحتی روی دروازه حسینی ایجاد خطر کردند.

فوتبال ساختار دفاعی استقلال معیوب است / ساپینتو باید به این بازیکن اعتماد کند

استقلال پس از پیروزی روحیه بخش مقابل مس کرمان، در هفته چهارم متوقف شد. آبی‌ها علی رغم برتری نسبی، موفق به گلزنی در برابر نفت مسجدسلیمان نشدند. بهترین فرصت استقلال در این بازی را یامگا از دست داد. مهاجم فرانسوی پاس دقیق جلالی را در شش قدم نفتی ها، به بیرون زد.

شاگردان ساپینتو با این تساوی، از رسیدن به صدر جدول باز ماندند. مدافع عنوان قهرمانی روز سه شنبه در خانه به مصاف تیم پیکان می رود. گسترش نیوز برای بررسی عملکرد استقلال در دیدار اخیر و همچنین علل ناکامی آبی پوشان در مسجدسلیمان، گفت و گویی با علی لطیفی پیشکسوت این باشگاه انجام داده که در ادامه می خوانید.

استقلال-نفت-مسجدسلیمان

استقلال به خوبی آنالیز شده بود

علی لطیفی درباره بازی استقلال و نفت گفت: استقلال فقط در دقایق پایانی نسبت به حریف برتری داشت. تا قبل از آن، بازی برابر بود و هر دو تیم شانس پیروزی داشتند. نفت مسجدسلیمان به خوبی استقلال را آنالیز کرده بود. به نظر من مساوی عادلانه بود.

او در مورد آسیب پذیر شدن خط دفاعی استقلال در این فصل بیان کرد: نقطه قوت استقلال در سال گذشته، ساختار دفاعی این تیم بود. این موضوع در مسیر قهرمانی، بیشترین تاثیر را داشت. استحکام و نظم در دفاع، مهم‌ترین فاکتور قهرمانی مجموعه‌ای بود که صرفا یک تیم نتیجه گرا محسوب می‌شد.

لطیفی ادامه داد: در فصل جدید، ساختار دفاعی استقلال معیوب است. دلیل آن نیز، خطرساز شدن تیم‌های مقابل در محوطه جریمه تیم ما است. در هر چهار بازی، از سپاهان تا نفت، همگی به راحتی روی دروازه حسینی ایجاد خطر کردند.

ریکی-ساپینتو-استقلال

تفاوت فلسفه مجیدی و ساپینتو در استقلال

او دلیل افت کیفی در خط دفاعی آبی‌ها را سبک بازی سرمربی جدید دانست و تصریح کرد: فلسفه مجیدی و پین، فوتبال تدافعی، مبتنی بر بازی مستقیم و با استفاده از مهاجمان بلند قامت بود. در نوع فوتبال ارائه شده توسط کادر فنی سابق، بازی بازیکنان خلاق خیلی به چشم نمی آمد؛ دلیل آن هم انجام بازی مستقیم و سود بردن از توپ های بلند بود.

بازیکن اسبق تیم ملی افزود: آقای ساپینتو برحسب عادت، به بازی مالکانه و هجومی معتقد است. تغییر سبک بازی تیم، منجر به کاهش استحکام خط دفاعی شده است. لازم به ذکر است که ساپینتو ابزار لازم را برای ارائه فوتبال مدنظرش دارد.

لطیفی در مورد نتایج سینوسی استقلال تا به اینجا اظهار کرد: باید زمان بیشتری به ساپینتو داد. معمولا تا ۶ هفته به سرمربی جدید برای انتقال کامل تفکراتش فرصت می‌دهند. ساپینتو از قرعه خوب استقلال مطلع است. این مطلب به نفع او تمام شده و باید از این فرصت برای جاری کردن ایده‌های خود در تیم بهره بگیرد. کادر جدید باید هرچه سریع‌تر ترکیب اصلی خود را بشناسد.

آرش-رضاوند

رضاوند می‌تواند گره گشا باشد

او در مورد مشکل استقلال در خلق موقعیت جدی عنوان کرد: تغییر شکل بازی نسبت به فصل پیش در این مسئله تاثیرگذار بوده است. البته که توقعات از مربی اروپایی به مراتب بالاتر است و هواداران این بار، چیزی فراتر از نتیجه گرایی را خواستار هستند.

بازیکن اسبق استقلال خاطرنشان کرد: ارائه فوتبال تماشاگرپسند، به داشتن یک خط میانی خلاق و شاداب نیازمند است. دو عامل در عدم تغذیه مناسب مهاجمان موثر است؛ خلأ هافبک طراح در خط میانی و عدم پویایی در خط حمله، این دو عامل را تشکیل می‌دهد. برای خلق موقعیت، علاوه بر دارا بودن یک پلی میکر، به انجام بازی بدون توپ فوروارد هم نیاز است.

لطیفی در مورد نبود یک هافبک شبیه مجتبی جباری یا سرور جپاروف توضیح داد: استقلال مثل فصل گذشته، از خلأ یک بازی‌ساز کارکشته رنج می‌برد. اکثر هافبک‌های فعلی، توپ را به جناحین منتقل می‌کنند و توانایی ارسال پاس‌های عمقی را ندارند. تنها بازیکنی که تا حدی این خاصیت را دارد، آرش رضاوند است.

او در ادامه بیان کرد: او در صورت بازی کردن در پست مناسب، می‌تواند این کار را انجام دهد. آرش باید پشت مهاجم بازی کند. هرچقدر که از دروازه دورتر شود، کارایی او کم‌تر می‌شود. آرش در فولاد عملکرد مثبتی داشت؛ چون نکونام او را به دروازه نزدیک کرده بود. تنها چاره استقلال در این شرایط، اعتماد به این هافبک است.

استقلال-مس

شانس استقلال برای برد بیشتر است

ستاره اسبق استقلال در خصوص بازی بعدی با پیکان در آزادی به گسترش نیوز گفت: پیکان تیم جوان و پویایی است. اما به دلیل تجربه پایین بازیکنان این تیم، کار سختی مقابل استقلال دارد. به اعتقاد من شانس ما برای پیروزی، به مراتب بیشتر است.

لطیفی یادآور شد: در صورت ارتقای خلاقیت در خط میانی و همینطور تحرک خط حمله، استقلال می تواند ۳ امتیاز این بازی را نصیب خود کند. استقلال فولبک های بسیار خوبی دارد. حردانی و جلالی، سریع و خطرناک هستند. حضور این دو می‌تواند تا حدودی ضعف در خط میانی را پوشش دهد.

بردن این بازی روحیه تیم را دگرگون می‌کند

مربی و کارشناس فوتبال درباره بهترین ترکیب هجومی برای استقلال پیشنهاد داد: آرمان رمضانی به عنوان مهاجم نوک بسیار تاثیر گذار است. کارایی او در سیستم چهار-دو-سه-یک، بیشتر نمود پیدا می‌کند. ضعف آرمان در ارسال از جناحین است. در کنار او باید از محبی و قایدی در دو سمت استفاده شود.

علی لطیفی در پایان گفت: رضاوند نیز باید هافبک پشت فوروارد باشد. این ترکیب می تواند ایده آل باشد. البته باید دید که در ادامه نیز سیستم بازی استقلال، کماکان با چهار مدافع خواهد بود یا خیر. برد مقابل پیکان خیلی مهم است. در صورت پیروزی، روحیه و اعتماد به نفس استقلال بسیار بالا می رود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها