|
کدخبر: 276369 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

هافبک طراح برزیلی در رادار استقلال

عملکرد ضعیف هافبک های استقلال، موجب ناامیدی ریکاردو ساپینتو شده است. بر طبق شنیده‌ها، مدیران باشگاه قصد جذب یک هافبک خلاق را در پنجره نقل و انتقالات زمستانی دارند. جدی ترین گزینه آن‌ها هافبک برزیلی تیم نائوچیکو است.

ورزش هافبک طراح برزیلی در رادار استقلال

موضوع به چند ماه گذشته برمی‌گردد. زمانی که اکثر هواداران استقلال پس از جشن قهرمانی بر روی یک مسئله تاکید ویژه‌ای داشتند. جذب یک هافبک طراح، خواسته مشترک دوست داران این باشگاه در چند فصل اخیر بوده است.

مدیران باشگاه و در رأس آن‌ها، مصطفی آجورلو توجهی به این موضوع نکرده و بازیکنی در این پست جذب باشگاه نشد. آخرین بازیکن مطرح در این پست، سرور جپاروف ازبکستانی بود. او در یک فصل حضور در جمع آبی پوشان، اهمیت وجود یک هافبک بازیساز شش دانگ را به همه نشان داد. بازیکنی که با دیدی باز، فورواردهای تیم را به خوبی تغذیه کند. هم از کناره‌ها و هم در عمق، به کمک تیم خود بیاید. استقلال علی رغم قهرمانی در فصل پیش، از نبود چنین مهره ای رنج می‌برد.

مجیدی-استعفا

خلأ یک هافبک؛ مشکل اصلی تیم مجیدی

فرهاد مجیدی با علم به خلأ یک بازیکن خلاق، سیستم بازی استقلال را طوری پی ریزی کرد که بار حملات تیم بیشتر بر دوش وینگ بک‌ها باشد.هافبک‌های استقلال مثل زبیر نیک نفس، سعید مهری، روزبه چشمی و مهدی مهدی پور، بیشتر به وظایف تدافعی می پرداختند. این نفرات ذاتا پلی میکر نیستند و نمی توان توقع خیلی زیادی از آن‌ها داشت. البته برای جبران این کمبود، عزیزبک آمانوف خریداری شده بود. اما فرهاد مجیدی به جز در چند بازی، استفاده خاصی از او نکرد. بعد از جشن قهرمانی، مجیدی در تصمیمی شوکه کننده از سمت خود استعفا داد. بعد از این اتفاق، جانشین خارجی او از سوی مدیریت باشگاه انتخاب شد. ریکاردو ساپینتو سکان هدایت استقلال را برعهده گرفت.

رضاوند-بابایی

رضاوند دردی از ساپینتو دوا نکرد

اما ساپینتو نیز ثابت کرده که اعتقادی به عزیزبک آمانوف ندارد. بازیکن ازبک آبی‌ها همواره در سایه قرار دارد و مربی پرتغالی در اکثر مسابقات او را از لیست نفرات تیم خط می‌زند. ساپینتو از ابتدای فصل تا به امروز، آرش رضاوند را به آمانوف ترجیح داده است. اما عملکرد رضاوند نیز در این فصل چنگی به دل نزده و یادآور همان بازیکن سابق است. رضاوند در فصول گذشته نیز همواره مورد انتقاد طرفداران استقلال قرار داشت. در فصل پیش نیز فرهاد مجیدی او را کنار گذاشت و این بازیکن به مدت نیم فصل در فولاد توپ زد. البته او عملکرد نسبتا خوبی در فولاد از خود برجای گذاشت و جواد نکونام خواستار ادامه حضور وی بود. ساپینتو به آرش اعتقاد دارد و باید دید که اصرار او به استفاده از این هافبک ۲۹ ساله، تا به کجا ادامه خواهد داشت.

موضوعی که تا پایان هفته نهم، ملموس و واضح بوده، عدم حضور یک هافبک بازیساز است. بازیکنی که حلقه اتصال هافبک های عقب زمین و مهاجمان تیم باشد. کاری که ظاهرا از عهده امثال رضاوند خارج است. در بازی آخر آبی‌ها مقابل ذوب آهن نیز این موضوع به وضوح قابل رویت بود. هافبک های فعلی استقلال در برابر لایه های دفاعی شاگردان مهدی تارتار، توان خلق موقعیت جدی و باز کردن گره کور بازی را نداشتند. اگر اشتباه قریشی در کار نبود، دو امتیاز مهم دیگر نیز برباد می‌رفت. درست مثل امتیازهایی که مقابل پیکان، نفت مسجد‌سلیمان و فولاد از دست رفت.

کارولس-نائوچیکو

رونمایی از جدی ترین گزینه آبی‌ها در زمستان

در پنجره نقل و انتقالات تابستانی، گزینه های داخلی و خارجی زیادی برای تامین این نیاز استقلال مطرح شدند. به عنوان مثال محسن آذرباد از مس رفسنجان، یکی از اهداف تابستانی آبی‌ها بود. آذرباد در فصل گذشته، نمایش خوبی در لباس مس داشت و آمار جالبی را ثبت کرد. ستاره مس رفسنجان به این انتقال تمایل داشت، اما دست آخر در جمع یاران محمد ربیعی ماندنی شد. دیگر گزینه ایرانی استقلال، سعید صادقی بود که پس از کش و قوس های فراوان، سر از پرسپولیس درآورد.

اما جدی ترین گزینه باشگاه برای پست مذکور، ژان کارلوس برزیلی بود. کارلوس در تابستان به استقلال نزدیک شده بود ولی مبلغ درخواستی باشگاه نائوچیکو مانع از این انتقال شد. شنیده ها از اطراف باشگاه استقلال از آن حکایت دارد که ساپینتو از عملکرد هافبک های خود رضایت ندارد. از دست رفتن امتیازهای مهم مقایل تیم های تدافعی مثل فولاد و پیکان و ناتوانی هافبک های استقلال از خلق موقعیت و تغذیه مهاجمان، به این نارضایتی دامن زده است. این موضوع می تواند بار دیگر به تلاش مدیران این باشگاه برای جذب ستاره برزیلی نائوچیکو کمک کند. جذب چنین مهره جذابی می تواند مشکلات استقلال را در میانه میدان حل کرده و خیال ساپینتو را از این پست راحت کند. باید تا پنجره زمستانی صبر کرد و دید که آیا استقلال برای چندمین بار به سراغ جذب کارلوس می رود یا خیر؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها