|
کدخبر: 276313 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

مأموریت سخت کی روش در تیم ملی

حدود یک ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ زمان باقی مانده و تیم های حاضر در این رقابت‌ها، آخرین اردوهای آماده سازی خود را برگزار می‌کنند. تیم ملی ایران نیز درتکاپو برای انجام دیدارهای تدارکاتی بیشتر است. کارلوس کی روش و شاگردان او کاری سخت در قطر خواهند داشت.

ورزش مأموریت سخت کی روش در تیم ملی

کم تر از دو ماه تا اولین بازی تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، زمان باقی مانده است. تیم ملی مسیر پرپیچ و خمی را از آغاز راه تا کسب مجوز حضور در جام جهانی طی کرد.

مسئولان فدراسیون( بخوانید وزارت ورزش و جوانان) با هزار امید و آرزو، مارک ویلموتس بلژیکی را جایگزین کارلوس کی روش کردند. در شروع همگان از این انتخاب راضی بودند و نتایج هم بد نبود اما به تدریج عیار این مربی تازه وارد مشخص شد. نتایج بد او در اواخر دوران حضورش، ایران را در آستانه حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی قرار داد.

فدراسیون فوتبال در آذرماه سال ۹۸،  قرارداد با این مربی را فسخ کرد. هر چند ادعا می‌شود که او در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۸ به صورت یک‌طرفه قرارداد خود را با تیم ملی ایران فسخ کرده است. ویلموتس از ایران رفت و بدهی سنگینی را روی دست فوتبال ایران گذاشت. شاهکار مسئولان دلسوز در عقد قرارداد با این مربی متخصص در فوتبال تهاجمی، باعث به وجود آمدن یک فاجعه شد.

اسکوچیچ-تیم-ملی

مرد کروات جانشین ویلموتس شد

پس از جدایی ویلموتس، نوبت به انتخب جایگزین او رسید. در ابتدای امر، گزینه‌های ایرانی شانس بالاتری برای تصدی این سمت داشتند اما اراده فدراسیون بر استخدام سرمربی خارجی بود. دراگان اسکوچیچ بعد از تجربه حضور در تیم های ایرانی نظیر ملوان، فولاد، خونه به خونه و صنعت نفت آبادان، سکان هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در برهه‌ای حساس برعهده گرفت.

این انتخاب با بازخوردهای مثبت و منفی زیادی از سوی هواداران تیم ملی و همچنین کارشناسان فوتبال مواجه شد. عده ای اسکوچیچ را مناسب این شغل ندانسته و معتقد بودند که او برای تیم ملی ایران نام بزرگی نیست. دسته‌ای دیگر موافق حضور او بوده و انتخاب یک سرمبی تراز اول را در این فرصت اندک باقی مانده، سخت و پرخطر قلمداد کردند. ایران با اسکوچیچ در هر سه بازی باقی مانده پیروز شد و به دور نهایی مسابقات راه پیدا کرد. تیم ملی در دور نهایی مقدمانی جام جهانی، با کره جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان هم گروه شد.

۸ برد، ۱ تساوی، ۱ شکست، ۱۵ گل زده و ۴ گل خورده، حاصل کار ملی پوشان کشورمان در این گروه بود. ایران با  ۲۵ امتیاز و با چاشنی صدرنشینی، برای ششمین بار مسافر جام جهانی شد. دراگان اسکوچیچ نیز تبدیل به پنجمین سرمربی تاریخ فوتبال ایران شد که موفق به صعود به جام جهانی می‌شود. اوضاع بر وفق مراد مربی کروات بود اما یک اردو و حواشی قبل و بعد از آن، ورق را برگرداند.

مهدی-تاج

پایان کار اسکوچیچ با امضای تاج

در اردوی آماده سازی قطر، بازیکنان تیم ملی به شدت نسبت به امکانات موجود و وضعیت اردویی گلایه مند بودند. عمده این انتقادات متوجه فدراسیون فوتبال و شخص میرشاد ماجدی می‌شد. در این اثنا و پس از شکست مقابل تیم الجزایر، پیکان انتقادات به سمت سرمربی وقت تیم ملی رفت. برخی بازیکنان که صدای پای کی روش را شنیده بودند، در یک استوری هماهنگ شده، طعنه هایی به شخص اسکوچیچ زدند. البته برخی بازیکنان با اقدامی مشابه، از مربی تیم ملی حمایت کردند.

در روز ۸ شهریور ۱۴۰۱، انتخابات فدراسیون برای تعیین رئیس جدید برگزار شد. مهدی تاج در عین ناباوری بر صندلی ریاست فدراسیون تکیه زد. در این انتخابات از مجموع ۸۰ رای، مهدی تاج ۵۱ رای، سید میرشاد ماجدی ۲۵ رای و عزیزالله محمدی ۴ رای را کسب کردند. تاج از مدت‌ها پیش از تمایل خود برای بازگرداندن کارلوس کی روش گفته بود. سرانجام به این وعده جامه عمل پوشاند و مرد محبوب و البته پرحاشیه پرتغالی را به ایران بازگرداند. کی روش جانشین اسکوچیچ شد و آرامش نسبی به فوتبال ملی بازگشت.

تمرین-ایران-کارلوس-کی-روش

اردوی اتریش؛ اولین محک کی روش در بازگشت به ایران

فدراسیون برای آماده سازی تیم ملی پیش از جام جهانی، اردوی اتریش را ترتیب داد.  ۲ بازی تدارکاتی در این اردو برای تیم ملی ایران برنامه‌ریزی شد. در بازی اول، ملی پوشان به مصاف تیم قدرتمند اروگوئه رفتند. ایران با تک گل زیبای مهدی طارمی به پیروزی رسید. بسته نگه داشتن دروازه در مقابل خط حمله نامدار اروگوئه که مهاجمانی نظیر لوییز سوارز و داروین نونیز را در ترکیب داشت، از نکات قابل توجه این دیدار بود. اما در بازی دوم ایران در برابر سنگال به نتیجه تساوی رسید.

آزمون تک گل ایران را به ثمر رساند. بسیاری از کارشناسان فوتبال، برگزاری این اردو و انجام ۲ بازی تدارکاتی را محک خوبی برای تیم ملی ارزیابی کردند. در این فرصت اندک تا اعزام تیم ملی به جام جهانی، کارلوس کی روش سعی بر شناخت نقاط ضعف و قوت تیم دارد. با توجه به قرعه نسبتا دشوار در جام جهانی و دیر اضافه شدن به تیم ملی، مسلما روزهای سختی در انتظار کارلوس کی روش است. شرایط این روزهای او با دو دوره گذشته بسیار متفاوت است. آیا او باز هم می تواند نتایجی قابل قبول در میدان بزرگ جام جهانی بگیرد یا این بار نتایج ضعیفی می‌گیرد؟ باید صبر کرد و دید که مرد پرتغالی از این ماموریت سخت سربلند بیرون می آید یا خیر.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها