|
کدخبر: 99049

نمایشگاه‌؛ شاه‌کلید جهش تولید و رشد صادرات غیر نفتی

علی یار محمدیان - رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران

نمایشگاه نمایشگاه‌؛ شاه‌کلید جهش تولید و رشد صادرات غیر نفتی

یکی از اهداف تشکل‌های اقتصادی وابسته به اتاق ایران، تاثیرگذاری در مناسبات میان دولت و بخش خصوصی است. انجمن‌های اقتصادی در کشورهای توسعه یافته یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی هستند.

بنابراین ما نیز در راستای اساسنامه انجمن جهت توسعه بخش خصوصی بر سه محور مهم از جمله حمایت از منافع مشترک اعضا، ایجاد فرصت‌های همکاری وتوسعه عملکرد کمی و کیفی نمایشگاهی و مشارکت در استاندارد‌سازی برای اجرای تقویم نمایشگاه‌های کشور گام برمی داریم.

واقعیت این است که فعالان این حوزه در فضای داخلی کسب وکار وچه در عرصه‌های بین‌الملل با چالش‌های جدی مواجهند که عملا ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های آ نها را تحت الشعاع قرارمی دهد. و زنجیره‌ای از مشکلات وچالش‌ها را برای آنها ایجاد می‌کند. این در حالی است که فقدان قانون مصوب مجلس شورای اسلامی پیرامون صنعت نمایشگاهی، نداشتن تقویم‌های نمایشگاهی دراز مدت و عدم تحقق سیاست‌گذاری متمرکز و کشوری از جمله نکات قابل تامل است.

سرمایه گذاری‌های کلانی در استان‌های مختلف تحقق یافته که صیانت و استفاده بهینه از این سرمایه‌ها برای برای دولت و بخش خصوصی تعهد ایجاد می‌کند.

لازمه دستیابی به توسعه اقتصادی، تولیدگرا و صادرات محور شدن نظام اقتصادی کشور است و اگر بناست که جهش تولید در کشور صورت گیرد و صادرات غیرنفتی افزایش یابد، برگزاری نمایشگاه‌ها بهترین بستر برای فراهم آوردن چنین شرایطی است.

البته توسعه صنعت نمایشگاهی باید مورد توجه دولت‌ها و مسئولان تصمیم گیر قرار گیردتا فعالیت این بخش تسهیل گردد. با توجه به قدمت این حوزه، در سال‌های اخیر، توانسته اثبات کند که قادراست در صورتی که فضا برای فعالیت باز باشد و مساعدت‌ها و سیاست گذاری‌ها یاری‌اش کنند به نفع اقتصاد کشور و در مسیر رشد حرکت نماید.

در حالی که می‌دانیم صنعت نمایشگاهی می‌تواند امتیازات اقتصادی بالایی برای کشورمان ایجاد کند اما فعالان این بخش بلا تکلیف هستند.

ویروس کووید۱۹ نشان داد که چگونه یک همه گیری می‌تواند در زمان کوتاهی معادلات اقتصادی را دستخوش تحولات ویرانگری کند، زیان یک‌هزار میلیارد ریالی شرکت نمایشگاه‌های استانی در پی لغو نمایشگاه‌ها از بهمن سال گذشته از تبعات ویروس کرونا بوده و حمایت از فعالان نمایشگاه‌ها در دوران شیوع کرونا باید به سرعت عملیاتی شود و نادیده گرفتن راهبردهای لازم می‌تواند این صنعت را دچار آسیب جبران نشدنی کند.

تا زمانی که این بیماری از بین نرفته و واکسنی برای آن کشف نشود، این نگرانی در کل دنیا وجود دارد و به نظر باید منتظر رخدادهای مشابه درآینده باشیم. بنابراین طراحی استراتژی بلندمدت ضروری است و بهتر این که هر بخشی از اقتصاد و تجارت خودش وارد راه‌حل یابی وکم نمودن تاثیر این بحران باشد.

با توجه به اینکه اکنون نه تنها بهداشت فردی بلکه بهداشت محیط کار نیز در اولویت قرار دارد، این انجمن آمادگی دارد در کنار دولت و شبکه بهداشت راه‌حل‌های موثر خویش را ارائه دهد و از آن جمله با تعریف پروتکل‌های تخصصی بهداشتی در ایجاد فضایی ایمن، با در کنار هم قراردادن اقتصاد وبهداشت، به تحرک و پویایی وتحقق جهش تولید کمک کند.

 

 

 

 

 

نویسنده: علی یار محمدیان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها