|
کدخبر: 282486 سهیل فرزین

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس گروه ژئوماتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری مطرح شد:

ایران ژئو، بهترین بستر برای معرفی ظرفیت‌های فعالان حوزه ژئوماتیک کشور

ابراهیمیان گفت: برگزاری نخستین دوره نمایشگاه ایران ژئو موجب ایجاد یک تبادل چند جانبه میان شرکت‌ها و بخش‌های دولتی و کارشناسان و متخصصان حوزه ژئوماتیک کشور شد.

نمایشگاه ایران ژئو، بهترین بستر برای معرفی ظرفیت‌های فعالان حوزه ژئوماتیک کشور

دومین دوره نمایشگاه ایران ژئو از تاریخ ۹ الی ۱۲ بهمن‌ماه امسال و هم‌زمان با فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با همت شرکت آوای موفق ایرانیان برگزار خواهد شد. با توجه به برگزاری موفق نخستین دوره این رویداد در سال گذشته و تجاربی که از برگزاری آن کسب شد گفت‌وگویی با یاسر ابراهیمیان رئیس گروه ژئوماتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و عضو شورای سیاست‌گذاری دومین نمایشگاه ایران ژئو ترتیب داده‌ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

نتایج نخستین نمایشگاه ایران ژئو بالاتر از حد انتظار بود

ابراهیمیان در این گفت‌وگو اظهار کرد: نتایج برگزاری نخستین دوره رویداد ایران ژئو به مراتب بالاتر از حد انتظار ما بود. گرچه ما با همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در این رویداد حاضر نشده بودیم؛ چراکه نخستین دوره برگزاری این نمایشگاه بود و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در این حوزه شناختی از این رویداد نداشتند و مایل به ریسک یا هزینه‌کرد نبودند. بسیاری از این شرکت‌ها پس از برگزاری نخستین دوره نمایشگاه ایران ژئو حسرت خوردند که چرا در این رویداد حاضر نشدند.

یاسر-ابراهیمیان

وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه، جایگاه حوزه ژئوماتیک کشور را چند پله ارتقا داد، تصریح کرد: برگزاری نخستین نمایشگاه ایران ژئو موجب شد تا تلاشی که ما برای بیان اهمیت بخش ژئوماتیک کشور داشتیم چندین برابر اثرگذارتر شود. سبک و کیفیت برگزاری این رویداد در بالاترین سطح ممکن بود و ما در ۴۰ سال اخیر در حوزه ژئوماتیک رویدادی با این کیفیت نداشتیم.

مزیت‌های حضور در نمایشگاه برای مشارکت کنندگان

رئیس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح مهم‌ترین مزیت‌های حضور در این نمایشگاه برای مشارکت‌کنندگان پرداخت و گفت: مهم‌ترین مزیت این مهم، آشنایی با آخرین دستاوردهای دانش‌بنیان تکنولوژیک ایران ژئو است. بر خلاف سایر نمایشگاه‌ها که صرفاً فروشندگان دستگاه‌های عمدتاً خارجی در آن حضور داشتند و شرکت‌کنندگان به منظور تأمین نیاز خود به این نمایشگاه‌ها مراجعه می‌کردند، مشارکت‌کنندگان در این رویداد با آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای حوزه ژئوماتیک کشور آشنا شدند، دانشجویان ایده‌های بسیار خوبی پیدا کردند، شرکت‌های فعال در این حوزه موفق شدند نیروهای کار بسیار خوبی پیدا کنند و به عبارتی می‌توان گفت یک تبادل چند جانبه میان شرکت‌ها و بخش‌های دولتی و کارشناسان و متخصصان این حوزه ایجاد شد.

لزوم تدوین اسناد بالادستی برای توسعه حوزه ژئوماتیک کشور

ابراهیمیان در ادامه و در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از حوزه‌های فراموش شده و معطل مانده در زنجیره فناوری‌های ژئوماتیک چه اقداماتی باید انجام داد، تصریح کرد: این موضوعی است که از ۴ سال گذشته که ما گروه ژئوماتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری را بنیانگذاری کردیم، مدنظر ما بود. برخی اسناد بالادستی هستند که باید تدوین شوند. وقتی برای حمایت از یک بخش قانون و آیین نامه‌های اجرایی آن قانون ابلاغ شود و دستورالعمل‌های مربوط به آن مشخص باشد و از طرفی بودجه‌ای برای آن مشخص شود و الزام آور باشد به طور قطع موجب رشد و توسعه بخش مدنظر خواهد شد. متاسفانه ما چنین چیزی را در حوزه ژئوماتیک کشور نداشتیم و هنوز هم به طور شایسته و بایسته در این زمینه موفق نبوده‌ایم. بنابراین نخستین گام تدوین اسناد بالادستی است.

وی افزود: موضوع بعدی هماهنگی میان مولفه‌های مختلف زیست بوم است. متاسفانه این مولفه‌ها در کشور ما با یکدیگر هماهنگ نیستند و موازی کاری دارند؛ فعالیت آنها نیز به صورت جزیره‌ای است. به عقیده من در مجموعه اقدامات متفاوتی که به منظور حمایت از حوزه‌های فراموش شده و معطل مانده در زنجیره فناوری‌های ژئوماتیک صورت گرفته است، برگزاری نمایشگاه ایران ژئو یکی از بهترین و موفق‌ترین اقدامات بوده است.

نقش برگزاری نمایشگاه ایران ژئو در توسعه مجموعه‌های فعال این حوزه

رئیس گروه ژئوماتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش برگزاری نمایشگاه ایران ژئو در رشد شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در این حوزه اشاره کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌ها از سال گذشته در انتظار برگزاری دومین رویداد ایران ژئو هستند و صرفاً به علت حضور در این رویداد اقداماتی انجام داده‌اند تا در این رویداد حاضر شوند و خودی نشان بدهند. همه شرکت‌ها احتیاج به دیده شدن دارند؛ ما آنچنان بستری نداریم که بتوانیم در آن بستر تمام ظرفیت‌ها و دستاوردها را به نمایش بگذاریم. بنابراین وقتی فضایی برای نمایش این دستاوردها به وجود می‌آید شرکت‌ها انگیزه نشان می‌دهند و با سرمایه‌گذاری مناسب در آن بستر حاضر می‌شوند. خوشبختانه نمایشگاه ایران ژئو این بستر را به خوبی فراهم کرده است.

ابراهیمیان در ادامه به موانع گسترش فناوری‌های ژئوماتیک در کشور اشاره کرد و گفت: تخصیص بودجه مناسب به سازمان‌ها را می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل گسترش فناوری‌های ژئوماتیک معرفی کرد. حوزه ژئوماتیک در ذات خود B۲G است. به عبارتی بیشتر بهره برداران محصولات ما بخش دولتی است. بنابراین دولت باید بودجه‌ای را برای خرید و به کارگیری این محصولات در نظر بگیرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مشارکت سازمان‌ها به منظور حضور در نمایشگاه ایران ژئو باید از هر طریق ممکن جلب شود، خاطرنشان کرد: هر دوره از برگزاری این نمایشگاه باید نسبت به دوره قبلی آن متفاوت باشد. امسال حتماً باید کارهای جدیدی را در برگزاری دومین رویداد ایران ژئو انجام دهیم. به عنوان مثال برگزاری نشست‌های تخصصی در جنب این نمایشگاه را حتماً باید مدنظر قرار دهیم. در این صورت ایران ژئو می‌تواند در زمره بهترین رویدادهایی باشد که هر ساله در کشور برگزار می‌شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها