|
کدخبر: 236367

اختصاصی گسترش نیوز؛

آثار ماندگار اولین نمایشگاه ایران ژئو برای سال های آینده

اولین نمایشگاه ایران ژئو پس از ۴ روز و با استقبال چشمگیر فعالان حوزه ژئوماتیک کشور به کار خود پایان داد.

نمایشگاه آثار ماندگار اولین نمایشگاه ایران ژئو برای سال های آینده

۴۲ مجموعه تخصصی علوم مختلف ژئوماتیک و اطلاعات مکانی از قبیل نقشه برداری هوایی  با هواپیما و پهپادهای مخصوص داده برداری، تکنیک‌های سه بعدی سازی شهری، GIS و سامانه‌ های اطلاعات مکانی، ژئودزی و ژئودینامیک، فضایی و سنجش از دور، تجهیزات و سامانه های تعیین موقعیت مکانی و GNSS, آبنگاری و هیدرو گرافی، هوش مصنوعی، حمل و نقل هوشمند، فناوری‌های دانش بنیان ،علوم جغرافیایی و... از روز پنج شنبه ۳۰ دی ماه به مدت ۴ روز آخرین دستاوردها و توانایی ها خود را در بستر برگزاری اولین رویداد ایران ژئو به مخاطبان هدف خود ارائه کردند. این رویداد امروز ۳ بهمن ماه به کار خود پایان داد.

 مراسم اختتامیه این رویداد با حضور امیر مجید فخری رییس سازمان جغرافیایی و رییس شورای سیاست گذاری این رویداد، پیشکسوتان و فعالان این حوزه،‌ اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، مدیران شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه ژئوماتیک کشور و سایر دست اندرکاران برگزاری این رویداد برگزار شد.

نحوه شکل گیری نمایشگاه ایران ژئو

حجت عابد پور دبیر شورای سیاستگذاری اولین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو در ابتدای این مراسم درباره نحوه شکل گیری این رویداد اظهار داشت: مجوزهای برگزاری نمایشگاه حاضر بعد از ۹ ماه پیگیری مستمر و با حمایت جدی شرکت آوای موفق ایرانیان توسط مراجع ذی صلاح صادر شد. با توجه به اینکه در صدد بودیم تا نمایشگاه وجهه بین المللی داشته باشد و از طرفی در منطقه غرب آسیا نیز بدرخشد نام این رویداد، ایران ژئو انتخاب شد.

وی افزود: از آنجایی که هدف ما این بود تا جوانان این مرز و بوم با دلگرمی بیشتر در حوزه های فنی مهندسی،‌ ژئوماتیک و تمام رشته های علوم ارتباط مکانی مرتبط با این موضوع فعالانه در صحنه حاضر باشند شعار «مهندسی ایرانی،‌ به سوی فرداها» را برای این رویداد بزرگ انتخاب کردیم. ۱۳ شهریور ماه که مصادف با روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی و  روز نقشه بردار است و روز ۲۵ آبان ماه که روز جهانی اطلاعات مکانی است برای افتتاح این رویداد هدف گذاری شده بودند. تاریخ اول به دلیل گستردگی شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت برگزاری هرگونه نمایشگاه لغو شد و شورای سیاست گذاری نمایشگاه ترجیح  داد تا نمایشگاه در تاریخ دوم نیز برگزار نشود.

عابدپور در ادامه گفت: به لطف خدا ۲۴ شرکت، ارگان، سازمان، انجمن و موسسات مختلف به عنوان حامی معنوی در این رویداد شرکت کردند. ما در این رویداد میزبان ۳ وزارتخانه،‌ ۴ سازمان، ۵ دانشگاه،‌ ۲۶ شرکت دانش بنیان و شرکت های مهندسان مشاور و ۲ اتحادیه بودیم. در این میان لازم است از معاونت علمی فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و همه تمام دست اندرکاران برگزاری این رویداد بزرگ تشکر ویژه ای داشته باشیم. امیدواریم در دوره های بعدی برگزاری این رویداد با حضور شرکت های خارجی و رقابت با آنها، این رویداد را پرقدرت تر برگزار کنیم.

ارسال مقالات تخصصی به اولین کنفرانس ملی علوم داده و اطلاعات مکانی

در ادامه جلسه جواد وحیدی دبیر کنفرانس ملی علوم داده و اطلاعات مکانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه طبق بررسی های به عمل آمده مجموع درآمد حاصل از داده ها از مجموع درآمد سایر حوزه ها در دنیا بیشتر است، گفت:  علوم داده از زمان های بسیار دور مورد استفاده قرار می گرفته و امروزه نیز مشاهده می شود که این علوم در زندگی روزمره ما ورود کرده است. شاید به جرات بتوان ادعا کرد که علوم داده بدون شک نیاز آینده است.

وی در ادامه افزود: برخی مقالات به شکل حضوری و برخی دیگر نیز به صورت برخط (آنلاین) به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال شده بود. امیدواریم بتوانیم این مقالات را علاوه بر اینکه به صورت مجموعه مقالات در اختیار افراد قرار خواهیم داد موفق شویم نتایج تجزیه و تحلیل فعالان این حوزه بر این مقالات را نیز داشته باشیم. برگزاری این رویداد بستر مناسبی برای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه بود. امیدواریم این ارتباط دو جانبه پایدار باشد و ما بتوانیم در سال های بعد کنفرانس و نمایشگاه پربار تری را برگزار کنیم.

برگزاری پربار تر نمایشگاه ایران ژئو در سال های بعد

در ادامه این جلسه امیر مجید فخری رییس سازمان جغرافیایی و رییس شورای سیاست گذاری اولین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن، بیان داشت: هم افزایی و هم گرایی ظرفیت های ملی برای حل مشکلات و معضلات امروز جامعه، جزو اهداف اصلی بود که نمایشگاه به آن منظور برگزار شد. آشنایی دستگاه های دولتی با آخرین دستاوردهای حوزه ژئوماتیک کشور، ارائه توانمندی ها و محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان، ارائه توانمندی های دستگاه های دولتی و... نیز از دیگر اهداف برگزاری این رویداد به شمار می رود. امیدواریم این فرصت در سال های آینده برای همه سازمان ها فراهم شود تا همه آنها حضوری جدی در این نمایشگاه داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه این نمایشگاه باید زمینه ساز توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی باشد، تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و برخی از مسائل، بُعد بین المللی بودن نمایشگاه ایران ژئو فراهم نشد. از فردا دبیرخانه این نمایشگاه مجددا مشغول به کار خواهد شد و امید می رود که سال آینده با حضور شرکت های بین المللی این بُعد نیز فعال شود. شرکت های برتری که در این رویداد حضور جدی داشتند در ابعاد صادراتی به کار گرفته خواهند شد. ما مذاکراتی را با کشورهای مختلف انجام خواهیم داد تا از این ظرفیت ها استفاده بهینه داشته باشیم.

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در ادامه گفت: اطلاعات مکانی زیرساخت توسعه پایدار و امنیت ملی است. با اطلاعات مکانی حتما می توانیم بسیاری از نیازهای امروز و فردای کشور را پاسخ دهیم. صنعت اطلاعات مکانی ظرفیت حل فناورانه بسیاری از مشکلات را دارد. در راهبردهای کلان سازمان جغرافیایی ما علاوه بر تامین اطلاعات مکانی نیروهای مسلح در کشور، به توسعه کسب و کار دانش بنیان نیز توجه کرده ایم و این نمایشگاه گام اولی برای این موضوع است. سازمان جغرافیایی آینده سازمانی است که از تصدی گری فاصله گرفته و تصدی گری را به شرکت های خصوصی واگذار و در سطح سیاست گذاری و نظارت ایفای نقش خواهد کرد. بنابراین تمام اهتمام ما بر این است که با کمک بخش خصوصی موفق شویم بار زمین مانده در حوزه ژئوماتیک کشور را بر دوش بکشیم.

امیر فخری با اشاره به اینکه استقبال بسیار خوبی از برگزاری اولین نمایشگاه ایران ژئو به عمل آمد، خاطرنشان کرد: با این سطح از استقبال به طور قطع ما در سال آینده نمایشگاه بزرگتری برگزار خواهیم کرد. اگر ما امروز به فکر آینده این کشور نباشیم حتما تاسف های عمیق تری خواهیم خورد. امیدواریم با استفاده از تمام فرصت ها ایرانی آبادتر از دیروز و امروز داشته باشیم.

به گزارش گسترش نیوز در پایان  این مراسم از پیشکسوتان این حوزه و همچنین صاحبان مقالات برتر ارسال شده به همایش کنفرانس ملی علوم داده و اطلاعات مکانی که در خلال برگزاری اولین رویداد بین المللی ایران ژئو برگزار شده بود تقدیر و تشکر شد.

اختتامیه-نمایشگاه-ایران-ژئو-۲

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها