|
کدخبر: 280356 سهیل فرزین

اختصاصی گسترش نیوز؛

گردهمایی جامعه ژئوماتیک کشور در نمایشگاه بین المللی تهران

نشست شورای سیاست گذاری دومین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو برگزار شد.

نمایشگاه گردهمایی جامعه ژئوماتیک کشور در نمایشگاه بین المللی تهران

دومین دوره نمایشگاه ایران ژئو از تاریخ ۹ الی ۱۲  بهمن ماه سال جاری و همزمان با فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. در همین راستا اولین نشست شورای سیاست گذاری این رویداد، روز گذشته (۸ آذرماه) با حضور امیر دکتر مجید فخری معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رییس سازمان جغرافیایی و همچنین تعدادی از فعالان حوزه ژئوماتیک کشور در محل تالار اصفهان نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

نمایشگاه ایران ژئو تنها رویداد کاملا دانش بنیان در کشور

ادریس مازندرانی مجری میزبان نمایشگاه ایران ژئو اظهار داشت: شرکت آوای موفق ایرانیان از سال ۱۴۰۰ و با اخذ مجوزهای مربوطه در دور اول برگزاری نمایشگاه ایران ژئو علاقه و همت خود را برای برگزاری این رویداد را اعلام کرده است. از ۱۰۰ عنوان نمایشگاهی که در سایت بین المللی نمایشگاه تهران و با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می شود، به عقیده من نمایشگاه ایران ژئو تنها رویدادی است که کاملا دانش بنیان، تخصصی، دانش محور و قابل ارائه به دنیا است.

ادریس-مازندرانی

وی افزود: عموماَ تمام نمایشگاه‌ها در سال‌های اولیه برگزاری با شک و تردیدهایی همراه هستند اما گذشت زمان ثابت می‌کند که آن نمایشگاه بسیار موفق عمل کرده است. ما این تجربه را در اکثر  رویدادها کسب کرده‌ایم. تمام اعضای حاضر در این جلسه به برگزاری خوب این نمایشگاه وفاق دارند. تجربه  ثابت کرده نمایشگاهی که بر اساس یک نقشه راه درست تدوین می‌شود و به طور دقیق و مرتب عیب‌یابی و ترمیم می‌شود، مسیر درستی را طی می‌کند.

مازندرانی در ادامه گفت: پیش‌بینی من بر این است که نمایشگاه ایران ژئو اگر با یک هم افزایی میان دستگاه های متولی به خوبی پیش برود در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال به موفقیت و راندمان بالای تاثیرگذاری ملی و فراملی خواهد رسید. به اشتراک گذاشتن اطلاعات در نمایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای رویدادهای نمایشگاهی بنابراین ضروری است که ما در برگزاری دومین نمایشگاه ایران ژئو به این موضوع تمرکز بیشتری کنیم.

حضور پاویون ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی

مدیر شرکت مجری برگزاری نمایشگاه ایران ژئو در ادامه گفت: در خصوص حضور شرکت‌های خارجی در این رویداد نیز از روز ابتدایی برگزاری این نمایشگاه در دوره اول مذاکرات و مکاتباتی با نمایشگاه اینتر ژئو در آلمان و آسیا کانکت و... داشتیم اما نکته ای در این میان وجود دارد که نباید از آن غافل بود و آن هم اینکه ما هنوز زیرساختی برای حضور این شرکت ها در نمایشگاه آماده نکرده ایم و عموماَ در دوره اول برگزاری نمایشگاه نمی‌توان نقشه راه دقیقی برای حضور شرکت‌های خارجی در آن رویداد فراهم کرد. در حوزه زمینه‌سازی برای صادرات خدمات فنی-مهندسی امیدواریم که در سال آینده فعالان حوزه ژئوماتیک کشور در قالب پاویونی در نمایشگاه های بین المللی این حوزه بتوانند حضور پیدا کنند.

مازندرانی خاطرنشان کرد: سال گذشته که اولین دوره برگزاری نمایشگاه ایران ژئو آغاز شد. برخی از فعالان این حوزه این نمایشگاه را شاید باور نداشتند و جدی نگرفتند که اقبالی برای برگزاری آن نمی دیدند. ما همین جا به شما اطمینان می دهیم که دوره‌های بعدی این رویداد تا سالیان سال ادامه خواهد داشت. در سال گذشته برگزاری نمایشگاه با برگزاری اولین کنفرانس علوم داده و اطلاعات مکانی با همت سازمان جغرافیایی و دانشگاه علم و صنعت و چند کارگاه آموزشی همراه بود و خواهش ما این است که امسال و سال های آینده هم دستگاه های متولی مراسم‌ها، همایش‌ها، کارگاه های آموزشی خود و... را حتی المقدور در زمان برگزاری نمایشگاه برگزار کنند تا غنای رویداد ایران ژئو افزایش و درصد تاثیر برگزاری نمایشگاه هم در کشور افزایش پیدا کند.

آمادگی برای حضور هیئت‌های تجاری خارجی در ایران ژئو

وی با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های فعال در حوزه ژئوماتیک کشور در صادرات خدمات فنی و مهندسی موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند، گفت:  تعداد این شرکت ها نسبت به حجم تولیدات و خدمات موجود، هنوز بنظرم پایین است.  با این وجود ما آمادگی داریم تا به رایزنان بازرگانی خود در کشورهای مختلف اعلام کنیم تا هیئت‌های تجاری را برای حضور در نمایشگاه ایران ژئو معرفی کنند و این هیئت‌ها هم از این رویداد بازدید کنند اما باید به محتوای نمایشگاه دوم اطمینان داشته باشیم تا این هیئت‌ها در دومین رویداد ایران ژئو با چه محتوایی که در رقابت با سایر کشورها تامین کننده نیاز آنها باشد. چرا که اگر یکبار این هیئت ها به خواسته خود در نمایشگاه ایران نرسند، جذب دوباره آنها کار سختی خواهد بود.

 نگاه ویژه دولت ها و بخش خصوصی به حوزه اطلاعات مکانی

در ادامه این نشست حجت عابدپور دبیر شورای سیاستگذاری دومین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو نیز با بیان اینکه اولین دوره برگزاری این رویداد ۲۴ حامی معنوی داشت، عنوان کرد: در برگزاری این نمایشگاه همکاری بسیار خوبی با همکاران معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری داشتیم. این همکاری موجب شد تا نمایشگاه ایران ژئو با حضور قوی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت جدی از آنها با قوام تر برگزار شود.

وی افزود: بازار اطلاعات مکانی در دنیا بازار بسیار بزرگی است. ۴۳۹ میلیارد دلار گردش سرمایه حوزه بازار اطلاعات مکانی در ابعاد مختلف است. بنابراین  همه دولت‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و... به این حوزه نگاه خاص و ویژه‌ای دارند. حوزه ژئوماتیک سطح فناورانه بسیار بالایی دارد و از این جهت سومین مگاتکنولوژی قرن لقب گرفته است. ما تلاش کردیم که در برگزاری رویداد ایران ژئو با الگوگیری از تجربه بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی حوزه ژئوماتیک دنیا(اینتر ژئو) که هرساله در یکی از شهرهای کشور آلمان برگزار می‌شود شکل متفاوتی از نمایشگاه های این حوزه را در داخل کشور برگزار کنیم و نگاه‌ها را به حوزه اطلاعات مکانی و ارزش و اهمیت خاص این حوزه در توسعه اقتصادی کشور جلب کنیم.

 برنامه‌ریزی برای حضور شرکت های خارجی

عابد‌پور در پاسخ به سوال یکی از اعضاء در خصوص حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه به موضوع ارتباطات خارجی اشاره کرد و گفت: از آنجا که سال گذشته اولین دوره برگزاری این رویداد بود و شرکت ها هم تجربه‌ای برای حضور در سطح ملی و بین المللی به این شکل نداشتند تصمیم گرفتیم با احتیاط پیش برویم. موضوع دعوت از شرکت‌های خارجی، سفرا و رایزن‌های بازرگانی کشورهای دوست و هدف صادراتی از روز اول سیاست گذاری برگزاری این نمایشگاه هم مطرح بود. ما معتقدیم نمایشگاه محل ارائه کار خوب و فاخر است اگر ما کاری ناقص یا در حد اعتبار ملی و بین المللی نداشته باشیم، به ضد ارزش تبدیل خواهد شد و اثر معکوس خواهد داشت. با این وجود تلاش خواهیم کرد که در دومین دوره برگزاری با برنامه ریزی دقیق تری این اقدام را انجام دهیم.

حجت-عابد-پور-ایران-ژئو

دبیر شورای سیاستگذاری دومین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو در ادامه گفت: این رویداد، رویدادی تخصصی است و امسال تلاش خواهیم کرد که از کشورهای دوست و همسویی که امکان صادرات خدمات  فنی و مهندسی، خدمات دانش بنیان و تولیدات داخلی به آنها وجود دارد. هیئت‌هایی را برای بازدید از نمایشگاه دعوت کنیم هرچند شرایط نمایشگاههای تخصصی داخل کشور مانند برخی از کشورها نیست که مدعو خاص با ارائه دعوتنامه یا ثبت نام در سایت داشته باشند و بازدید کنندگان تخصصی امکان بازدید ۳ روز داشته و یک روز هم برای عموم آزاد باشد که برای این موضوع هم باید چاره اندیشی شود.

عابدپور همچنین خاطرنشان کرد: ما با برگزاری دور اول نمایشگاه ایران ژئو نهال این رویداد را کاشتیم و در تلاشیم تا رفته رفته حوزه های مختلف آن را توسعه و ارتقاء دهیم و انشالله آنچه که در شان نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای تدابیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و اهداف دولت است را ارائه دهیم.

استقبال بی نظیر از اولین نمایشگاه ایران ژئو

در ادامه نشست، امیر دکتر مجید فخری، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس سازمان جغرافیایی و رییس شورای سیاستگذاری دومین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو، بیان داشت: خدا را شاکریم که ما را به سمتی هدایت کرد که بتوانیم خدمتگذار مردم و کشورمان باشیم. سال گذشته برای نخستین بار بود که نمایشگاهی در حوزه ژئوماتیک کشور در این وسعت و ابعاد برگزار شد. البته سازمان نقشه برداری از سال های دور و اوایل دهه هفتاد داخل محوطه این سازمان همایش و نمایشگاه ژئوماتیک را بطور منظم برگزار می کرد که بسیار هم مورد استقبال بهره برداران قرار می گرفت. سازمان جغرافیایی نیز سال ها در محوطه سازمانی خود این اقدام را به فراخور نیاز خود انجام می داد.

امیر-فخری-ایران-ژئو

وی افزود: آغاز تفکر برگزاری نمایشگاه ایران ژئو در این ابعاد وسیع و در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در ابتدا در سازمان جغرافیایی شکل گرفت؛ سپس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان های متولی تولید اطلاعات مکانی و بهره برداران و با مدیریت خوب شرکت آوای موفق ایرانیان و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ظهور و بروز خوبی پیدا کرده است. جای بسی خوشحالی است که در دور اول برگزاری نمایشگاه ایران ژئو و در آن شرایط خاص کرونایی و اکراه بسیاری از شرکت ها جهت حضور در این رویداد، بیش از ۵۰۰۰ بازدیدکننده از این رویداد بازدید کرده‌اند. من اطمینان دارم در تمام ادوار برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و درون سازمانی خود، ما موفق نشدیم حتی نیمی از این تعداد را در نمایشگاه ها داشته باشیم.

سازمان نقشه برداری با جدیت پای کار آمده است

رییس سازمان جغرافیایی در ادامه خاطرنشان کرد: تجربه سال گذشته حتما باید کمک کند تا ما امسال را بهتر، غنی تر و وسیع تر برگزار کنیم. امسال سازمان نقشه برداری کشور نیز با جدیت پای کار آمده است. این موضوع حتما کمک خواهد کرد که سطح این نمایشگاه ارتقاء بیشتری داشته باشد. ما متولیان اصلی حاکمیتی اطلاعات مکانی کشور را سازمان های نقشه برداری، زمین شناسی، هواشناسی، فضایی ایران، جغرافیایی می دانیم. این ۵ متولی اصلی باید کمک کنند که این گردهمایی جامعه ژئوماتیک به درستی انجام شود. بنابراین از این نهادها خواهش می کنیم که کمک کنند تا این نمایشگاه آنچنان که شایسته مردم ایران است برگزار شود.

 معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه تصریح کرد: تعداد متولیان و بهره برداران حوزه ژئوماتیک کشور کم نیستند. سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از مهم ترین بهره برداران این حوزه است. وزارت های راه و شهرسازی، صمت، کشور،‌ کشاورزی، سازمان‌های برنامه و بودجه، مدیریت بحران و... به اطلاعات مکانی نیاز مبرم دارند و این موضوع به یکی از موضوعات مهم آنها تبدیل شده است. بنابراین جا دارد که ما مسئولیت خود را در این حوزه انجام دهیم و غفلتی که در این سال ها نسبت به حوزه اطلاعات مکانی داشتیم را جبران کنیم و ما موفق شویم کارهای بزرگتری را برای مردم و کشور انجام دهیم.

ضرورت تولید اطلاعات پایه در کمترین زمان ممکن

رییس شورای سیاستگذاری دومین نمایشگاه بین المللی ایران ژئو در ادامه با بیان اینکه امروزه همه ما با مشکلات این حوزه آشنا هستیم، خاطرنشان کرد: داده ها و نقشه های پایه با مقیاس بزرگ معضل اصلی کشور است که سازمان های نقشه برداری، جغرافیایی و زمین شناسی باید کمک کنند که این اطلاعات پایه در کمترین زمان ممکن برای کل کشور تولید شود تا دستگاه های بهره بردار از این اطلاعات استفاده کنند.

فخری همچنین گفت: یکی از مهم ترین اقداماتی که ما قصد داشتیم در دوره نخست برگزاری این نمایشگاه انجام شود، معرفی ظرفیت های شرکت های خصوصی، دستگاه های متولی، شرکت های دانش  بنیان و آگاهی دستگاه های بهره بردار از این ظرفیت ها بود که به عقیده من بخشی از آن در دوره نخست برگزاری ایران ژئو محقق شد. سال گذشته برخی از وزارتخانه ها در حد معاونت در این رویداد شرکت کردند؛ به عقیده من در دور دوم برگزاری ایران ژئو تمام وزارتخانه هایی که بهره بردار اطلاعات مکانی هستند، می توانند با جدیت بیشتری در این رویداد حضور داشته باشند.

تاثیر نمایشگاه بر اشتغال آفرینی فارغ التحصیلان این حوزه

مجید فخری در پایان صحبت های خود اظهار داشت: مبحث دیگری که امسال با توجه به شعار سال درجه اهمیت بیشتری پیدا می کند موضوع اشتغال آفرینی است. حوزه ژئوماتیک در گرایش های مختلف تعداد زیادی فارغ التحصیل دارد که همه این افراد موفق به پیدا کردن کار در حوزه تحصیلات خود نمی شوند. یکی از زمینه هایی که می تواند در راستای اشتغال این افراد کمک کننده باشد نمایشگاه ایران ژئو است که امیدواریم در این زمینه هم اتفاقات خوبی رقم بخورد.

به گزارش گسترش نیوز در خلال این جلسه نمایندگان سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فضایی ایران، وزارت خانه های جهاد کشاورزی، نیرو، سازمان نقشه برداری، هواشناسی، اتحادیه انجمن های علوم جغرافیایی ایران، دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران، دانشگاه خواجه نصیر، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و سایر فعالان و نهاد های مرتبط با حوزه ژئوماتیک کشور به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

شورای-سیاست-گذاری-ایران-ژئو-۱

شورای-سیاست-گذاری-ایران-ژئو-2

شورای-سیاست-گذاری-ایران-ژئو-3

شورای-سیاست-گذاری-ایران-ژئو-4

شورای-سیاست-گذاری-ایران-ژئو-5

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها