|
کدخبر: 211275 سهیل فرزین

رییس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

برگزاری نمایشگاه ایران ژئو برای رسیدن به اهدافی بزرگ

ابراهیمیان گفت: بیش از ۸۰ درصد اطلاعات، مکان محور هستند؛ بنابراین ۸۰ درصد فعالیت ها در جامعه و همچنین دستگاه ها نیازمند به فعالیت ها و اطلاعات مکان محور و در نتیجه ژئوماتیک هستند.

نمایشگاه برگزاری نمایشگاه ایران ژئو برای رسیدن به اهدافی بزرگ

همزمان با یکصدمین سالگرد نقشه برداری و داده برداری مکانی کشور، اولین نمایشگاه بزرگ بین المللی "ایران ژئو" با شعار "مهندسی ایرانی بسوی فرداها" برگزار خواهد شد.

این رویداد از ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه با عنوان تجاری IRAN GEO و با همت شرکت نمایشگاهی آوای موفق ایرانیان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران میزبان متخصصان و فعالان این حوزه خواهد بود. اما صنعت ژئوماتیک چه تاثیری در زندگی افراد جامعه و دیگر صنایع دارد و برگزاری این نمایشگاه چه اهدافی را به دنبال خواهد داشت؟ خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوالات گفتگویی را با یاسر ابراهیمیان قاجاری، رییس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

هدف از برگزاری نمایشگاه ایران ژئو

ابراهیمیان در ابتدای این گفتگو با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه ایران ژئو در هفته آخر آبان ماه، اظهار داشت: این نمایشگاه یک الگو برداری موفق از رویداد اینترژئو آلمان است. هدف ما در این نمایشگاه صدور خدمات مهندسی و فروش محصولات دانش بنیان است تا بتوانیم از این طریق کسب درآمد کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم. یکی دیگر از اهداف برگزاری این رویداد ایجاد و تقویت تعاملات بین المللی در حوزه ژئوماتیک است. ما می توانیم در بستر برگزاری این نمایشگاه با شرکت های دانش بنیان دیگر کشورها ارتباط بگیریم و از این فرصت برای انتقال و صدور فناوری استفاده کنیم.

یاسر-ابراهیمیان

وی افزود: ارتقای جایگاه کشور ایران در نظام رتبه بندی در صنعت ژئوماتیک نیز یکی دیگر از مهم ترین اهدافی است که اولین نمایشگاه تخصصی ایران ژئو دنبال می کند. این رویداد، یک نمایشگاه بین المللی خواهد بود. وقتی عنوان بین المللی به یک رویداد اطلاق می شود نشان دهنده این است که باید از مرزها فراتر برویم و مباحث مربوط به ایجاد ارتباط و فروش محصولات به خارج از کشور و همین طور ورود فناوری به کشور را حتما مد نظر قرار دهیم.

لازمه رشد و گسترش هوشمند فناوری های ژئوماتیک

رییس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد:‌ به عقیده من اولین اقدامی که ما برای رشد و گسترش هوشمند فناوری های ژئوماتیک در کشور باید انجام دهیم این است که یک سند چشم انداز تدوین کنیم و از طرفی تمامی مولفه های زیست بوم ژئوماتیک کشور را گرد یکدیگر جمع کنیم. در کشور ما شخصیت های حقیقی و حقوقی، دانشگاه ها، دستگاه ها، سازمان ها و... متولی حوزه ژئوماتیک کشور به شمار می روند و دستگاه هایی مانند وزارت خانه های نیرو، کشاورزی و... نیز بهره بردار هستند. ما معتقدیم که بیش از ۸۰ درصد اطلاعات،  مکان محور هستند؛ بنابراین ۸۰ درصد فعالیت ها در جامعه و همچنین دستگاه ها نیازمند به فعالیت ها و اطلاعات مکان محور و در نتیجه ژئوماتیک هستند.

ابراهیمیان افزود: تمام این بهره برداران باید در بستری مناسب گرد یکدیگر جمع شوند و با وحدت رویه سیاست گذاری کنند. بنابراین برگزاری نخستین نمایشگاه ایران ژئو گامی اولیه برای این گردهمایی است. از طرفی برگزاری این رویداد می تواند در فرهنگ سازی حوزه ژئوماتیک کشور موثر واقع شود. در خصوص توسعه بازار محصولات دانش بنیان و ارتقای فناوری در صنایع موجود نیز برگزاری این نمایشگاه تاثیر به سزایی خواهد داشت.

صنعت ژئوماتیک، جایگزینی مناسب برای تکنولوژی های قدیمی

 وی تصریح کرد: به عنوان مثال یک سازمان یک فعالیت را با وظایف مشخص اما با تکنولوژی قدیمی انجام می دهد. این وظایف را می توان با تکنولوژی های جدید مانند ژئوماتیک انجام داد. نمونه این موضوع را در زندگی عادی نیز شاهد هستیم. به عنوان نمونه سابق بر این سرویس های خودرو به صورت تلفنی و از طریق آژانس ها امکان پذیر بود اما امروزه اپلیکشین های متععدی وارد بازار شده اند که بدون نیاز به تماس تلفنی در هر نقطه کشور می توان تاکسی درخواست کرد. به عبارتی می توان گفت اصل کار که همان تاکسی گرفتن است انجام می شود اما در قالب تکنولوژی روز. امروزه فعالیت بسیاری از دستگاه های کشور یا به صورت دستی انجام می گیرد یا از فناوری قدیمی استفاده می کند؛ ژئوماتیک می تواند جایگزین مناسبی برای این بخش ها باشد.

ظرفیت های خالی زنجیره ژئوماتیک

رییس گروه ژئوماتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه به ظرفیت های خالی زنجیره ژئوماتیک کشور اشاره کرد و گفت: ما برای استفاده از این ظرفیت ها باید برخی از قوانین، اساسنامه ها و آیین نامه دستگاه ها را اصلاح کنیم. امروزه بسیاری از سازمان ها در صدد هستند که بسیاری از فعالیت ها را انجام دهند اما اساسنامه سازمان این اجازه را نمی دهد. در همین راستا سازمان ها باید با تغییر رویکرد، شرح وظایف خود را اصلاح و تحولی در اهداف، دیدگاه و برنامه های خود ایجاد کنند.

حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان

ابراهیمیان در پایان تاکید کرد: حاکمیت باید به این نتیجه برسد که ژئوماتیک جزو فناوری های نوین و توانمند کننده است و پیروی همین موضوع ردیف بودجه های مرتبط با این حوزه را افزایش دهد. در همین رابطه می توانیم با مشارکت بخش خصوصی و توسعه مراکز نوآوری شتابدهنده های تخصصی از ظرفیت سرمایه گذاران استفاده کنیم و از آنها درخواست کنیم که در حوزه دانش بنیان ها سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاران می توانند روی یک ایده فناورانه سرمایه گذاری کنند تا آن ایده تبدیل به یک محصول شود و پس از تجاری سازی به سود خوبی دست پیدا کنند. حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان یک اقدام فرهنگی است و معاونت علمی و فناوری تمام تلاش خود برای رسیدن به این هدف را انجام خواهد داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها