|
کدخبر: 229604 سهیل فرزین

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیرگروه علوم کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران مطرح شد؛

برگزاری یک کنفرانس ویژه در خلال نمایشگاه ایران ژئو

وحیدی گفت: اولین کنفرانس ملی علوم داده و اطلاعات مکانی برای اولین بار در خلال نمایشگاه ایران ژئو برگزار خواهد شد.

نمایشگاه برگزاری یک کنفرانس ویژه در خلال نمایشگاه ایران ژئو

اولین نمایشگاه ایران ژئو با هدف ارتقای سطح فناوری و توسعه کسب و کارهای حوزه ژئوماتیک و ژئو انفورماتیک جمهوری اسلامی ایران هم در داخل کشور و هم در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با استفاده از هم افزایی و به‌کارگیری حداکثر ظرفیت قابل دسترسی بین بخشی از تاریخ ۳۰ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

ایده اولیه برگزاری این نمایشگاه با رایزنی های اولیه از اسفند ۱۳۹۹ آغاز و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به طور رسمی مطرح و پس از اخذ موافقت ریاست سازمان جغرافیایی و بررسی نمایشگاه ها و رویدادهای قبلی برگزار شده در کشور، نسبت به طرح ریزی و تهیه طرح توجیهی نمایشگاه از طریق شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی و به مدیریت شرکت آوای موفق ایرانیان به عنوان یکی از مجریان با تجربه و توانمند برگزاری رویداد های نمایشگاهی داخل و خارج از کشور با گرید A+ جهت برپایی این رویداد مهم مذاکره و نسبت به اجرا و عملیاتی کردن نمایشگاه هماهنگی‌ های لازم به عمل آمد.

برنامه های جانبی متعددی در زمان برگزاری این رویداد تعریف شده است که یکی از مهم ترین آنها برگزاری اولین کنفرانس ملی علوم داده و اطلاعات مکانی است. خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با جواد وحیدی مدیرگروه علوم کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر این کنفرانس ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

نظرتان را در مورد همایش های علمی کشور بصورت عام بیان کنید.

سیر تاریخی نشان دهنده  این است که همواره نخبگان و اندیشمندان علمی با برگزاری نشست ها و با اعتقاد به خردگرایی اجتماعی، راه کارهای خود را در بهبود شرایط و مدیریت بحران، به مشورت می گذاشتند که این رویکرد در دوران معاصر ما و با توجه به عطش نسل جدید بشری در دستیابی به بیکرانه های علم، قالب گردهمایی ها، سمینارها و کنفرانس ها را به خود گرفته است.

جواد-وحیدی

روند رو به رشد توسعه ی بشری در عصر حاضر و سیر اشتها ناپذیر انسان در واکاوی ابعاد ناشناخته ای از علم و تکنولوژی، لزوم این امر مهم را بیش از پیش آشکار می سازد که باید نتایج حاصل از نشست های نخبگان ارزشمند علمی با مدیریت مدون و بسط آن به لایه های اجرایی در قالب راه کارهای علمی و عملی به ارگان های ذی ربط ابلاغ شده و نهادینه سازی شود و بی تردید ارزش گذاری آن و امکان نشست های بعدی را تا نمود عینی نتایج حاصل از این قشر خاص، به آسانی میسر نخواهد بود.

رویکرد حرفه ای به برگزاری گردهمایی ها از آن جا حائز اهمیت است که بازدهی مطلوب آن نیازمند بسترسازی مناسب قبل برگزاری، رویکرد حرفه ای و مدرن در هنگام برگزاری و تلاش مستمر و مداوم در پی گیری نتایج حاصل از آن پس از برگزاری است که می تواند این نشست ها را در زمره ی جدی ترین اقدامات در جهت تولید علم و معرفی فن آوری های نوین و امکان سنجی کاربرد گسترده ی آن در سطح اجتماع و یا آزمون کاربرد در جامعه ی آماری و پایلوت قرار دهد.

این رویکرد حرفه ای چگونه به دست می آید و راه کارهای رسیدن به نتایج مطلوب حاصل از نشست های علمی در چیست؟

متأسفانه بر مبنای اذهان بسیاری از مردم،  هر تجمعی را می توان همایش، کنفرانس، سمینار و یا کنگره خواند، در حالی که بسیاری از این گردهمایی ها صرفاً نشست هایی کاری و قالباً در چهارچوب تصمیم گیری های اداری است. اما در صورتی که این گردهمایی ها، ویژگی های یک همایش مانند ضرورت برگزاری، اهداف اصولی و مکانیسم ها و روش های مناسب را دارا باشد و صاحب نظران بتوانند با ارایه مباحث مختلف، راهکارها و روش های جدیدی را برای رفع مشکلات و توسعه ی فعالیت های جامعه مطرح کنند، بسیار مفید خواهند بود.

چگونه می‌توانیم یک محقق علوم داده شویم؟

در کشور ما چند سالی است که علم داده از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و خیلی از شرکت ‌ها و سازمان‌ ها به دنبال استخدام این افراد هستند تا بتوانند از طریق درک و فهم داده‌ ها، استراتژی‌ های بازاریابی و فروش خود را بهبود ببخشند. اگر بخواهیم محقق برجسته ای در علوم داده شوید راه درازی در پیش دارید. زیرا باید مهارت‌ های ویژه ‌ای برای این شغل کسب کنید. علاوه بر دانش در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، باید ذهن کنجکاوی داشته باشید و در این مسیر مدام مهارت‌ های جدید بیاموزید. اهل مطالعه و تفکر باشید تا بتوانید بین اجزای مختلف در داده‌ ها، ارتباط برقرار کنید. باید در کار خود تمرکز داشته باشید، خلاق و خستگی ناپذیر باشید.

کاربردهای علوم داده چیست؟

نمی توان کاربردهای محدودی برای علوم داده ذکر کرد. تقریبا هیچ شاخه ای از دانش نمی توانید پیدا کنید که علوم داده در آن کاربرد نداشته باشند به عبارت دیگر ، علم داده بسیار وسیع است و کاربردهای متنوعی دارد. به طور مثال در موسسات بانکی برای تشخیص تقلب از این علم استفاده می ‌شود. در بخش هایی از سازمان ‌ها که فروش بخش مهمی از شرکت است، از داده ‌های مشتریان برای بهبود نرخ جذب مشتری و ایجاد کمپین استفاده می ‌کنند. برخی از شرکت ‌های حمل ‌و ‌نقل مطرح در دنیا مانند FedEx ، DHL و UPS از علم داده برای شناسایی بهترین مسیرها، انتخاب زمان‌ مناسب و نوع حمل ‌و‌ نقل کالا استفاده می‌ کنند. علم داده بسیار گسترده و متنوع است و در کسب ‌و ‌کار جدید است، به این دلیل که بررسی، ارزیابی، شناسایی و تحلیل حجم زیادی از داده ‌های ساختار نیافته می‌ تواند برای سازمان ‌ها شرکت ‌ها بسیار پیچیده، گران و زمان‌بر باشد.

در حال حاضر، بسیاری از کسب و کارها برای حل مسائل خود و به‌خصوص سیاست‌ گذاری و انجام اقدام‌ های پیشگیرانه، از علم داده کمک می‌ گیرند.

علم داده چنان گسترده است که معمولاً یک متخصص علم داده هم نمی ‌تواند در همه‌ زمینه ‌های آن متخصص شود و مدعی باشد. معمولاً یک متخصص در یکی دو مورد از رشته‌ ها، تخصص عمیق دارد و آشنایی‌ اش با سایر حوزه‌ها، در حد عمومی باقی می‌ ماند.

هنگامی که سازمان ‌ها با حجم انبوهی از داده‌ های ساختاردار مواجه هستند، نیاز است تا بتوانند از این داده ‌ها و اطلاعات بزرگ استفاده کنند و بر این اساس استراتژی‌ بازاریابی خود را بهبود ببخشند، در اینجاست که نقش دانشمند داده پررنگ‌ تر است.

این افراد باید بتوانند از این حجم زیاد اطلاعات، ارزیابی دقیقی از فاکتورهای متفاوت از رفتارهای مشتریان را استخراج کنند. استفاده از این داده‌ ها، نیازمند دانش داده است. به شخصی که از این دانش برخوردار است و می‌تواند به تحلیل این داده ‌ها بپردازد، دانشمند داده‌ یا دیتا ساینتیست می ‌گویند.

این افراد از دانش و مهارت‌ ها مختلفی در علوم کامپیوتر، آمار، ریاضی، هوش مصنوعی، مدیریت داده و غیره برخوردار هستند و با کمک ابزارهایی که برای این منظور بکار می ‌رود به تحلیل داده ‌های آماری و استخراج آن‌ ها می ‌پردازند.

در مورد کنفرانس ملی علوم داده و اطلاعات مکانی برای مخاطبان ما توضیح دهید.

دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان یک دانشگاه پیشرو و یکی از سه دانشگاه صنعتی برتر ایران هست. سطح آموزشی نسبتاً بالا از یک سو، و داشتن امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی پیشرفته از سویی دیگر، باعث شده تا وجهه  صنعتی این دانشگاه پررنگ ‌تر شود و دانش‌ آموختگان آن بتوانند به سرعت جذب واحدهای صنعتی ایران شوند. در راستای همکاری های این دانشگاه با سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور، توافق نامه دو جانبه ای میان دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح  منعقد شده است که این کنفرانس در همین راستا برگزار می شود.

در این کنفرانس چند تن از دانشمندان خوش نام حوزه علوم داده و اطلاعات مکانی از دانشگاه های معتبر دنیا  به عنوان سخنران کلیدی آخرین دستاوردهای این حوزه را به شرکت کنندگان معرفی می کنند. به علاوه تاکنون بیش از یکصد مقاله از پژوهشگران داخل کشور به دبیرخانه کنفرانس رسیده است که توسط اساتید برجسته عضو کمیته علمی در حال داوری است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها