|
کدخبر: 277650 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با دو معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

صنعت ماشین‌آلات صنایع دارویی راهگشای توسعه و صادرات

صنعت ماشین‌سازی عرضه فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان است و این صنعت صنعت‌ساز، شاخص توسعه‌یافتگی صنعتی و معیار سطح فناوری صنعت یک کشور است.

نمایشگاه صنعت ماشین‌آلات صنایع دارویی راهگشای توسعه و صادرات

در بازار داخلی ایران، هرچند واردات بی‌رویه ماشین‌آلات به کشور، در سال‌های گذشته باعث عدم فرصت رشد به صنعت ماشین‌سازی ایران شده بود؛ ولیکن در مواجه با تحریم‌های همه‌جانبه، با توجه به عدم امکان واردات، به ناچار اعتماد به صنعت ماشین‌سازی داخلی از سوی مصرف‌کنندگان و تصمیم‌سازان این حوزه شکل گرفت و با توجه با پتانسیل‌های بالای موجود در کشور به ویژه در حوزه نیروهای انسانی متخصص، شاهد رشد و اعتلای چشمگیر صنعت ماشین‌سازی در ایران بوده‌ایم.

صنعتی که برای یافتن جایگاه واقعی خود در تأمین نیازهای صنایع کشور، سال‌ها مورد بی‌توجهی قانون‌گذاران و مدیران ارشد اجرایی قرار گرفت، اما در لحظات حساس و سرنوشت‌ساز تحریم‌ها، یک‌تنه بار بزرگی بر دوش گرفت تا آسیب‌های کشور به حداقل برسد.

انجمن ماشین سازان صنایع دارویی ایران سال گذشته با هدف ساماندهی تولیدکنندگان این حوزه، تلاش در جهت تسهیل امور، رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی با حمایت و رایزنی با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی مربوطه، همکاری و ارتباط با اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و سندیکاهای مرتبط و... آغاز به کار کرد و در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما (دارو و صنایع وابسته) که از تاریخ ۱۸ الی ۲۰ مهر ماه در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد حضور فعالی داشت.

در خلال برگزاری این رویداد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت و سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات این وزارتخانه با حضور در غرفه انجمن ماشین سازان صنایع دارویی ایران در جریان فعالیت‌ها و اهداف انجمن قرار گرفتند. خبرنگار گسترش‌نیوز پیرامون این موضوع گفتگویی را با آنها ترتیب داده است.

انجمن-ماشین-سازان-دارویی

داروسازان، سربازان خط مقدم جبهه سلامت

سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در مورد اهداف برگزاری نمایشگاه ایران فارما اظهار کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در این نمایشگاه مشاهده شد، نبرد سربازان ایرانی در جنگی بود که کرونا و تحریم‌های ظالمانه بر ملت ایران وارد کرده بود. ما ظلمی که در آن دوران به بخش دارو صورت گرفت را هرگز فراموش نمی‌کنیم و از یاد نمی‌بریم کشورهایی را که ما را از داشتن ماسک محروم می‌کردند. بنابراین می‌توان گفت سربازان خط مقدم سلامت در هفتمین نمایشگاه ایران فارما حضور داشتند. هرکدام از ۶۰۰ شرکت حاضر در این رویداد سردارانی هستند که توانستند در جنگ اقتصادی با همت و تلاش مهندسان و کارگران،‌ نیازهای دارویی کشور را در آن دوره سخت برآورده کنند تا ما دست خود را به سوی بیگانه‌گان دراز نکنیم.

وی افزود: خودکفایی که در این حوزه انجام شد، کاری شگفت‌انگیز و بی‌نظیر بود. بنابراین جا دارد همه رسانه‌های کشور سؤال کنند دشمنی که به ما مواد اولیه نمی‌دهد و مدام با ما مبارزه و مخالفت می‌کند و در دادن فناوری خباثت به خرج می‌دهد، کجاست؟ در نمایشگاه ایران فارما از یک سانتریفیوژ پیشرفته رونمایی شد که با دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در یک سطح است. لذا نیاز است که مورد توجه و تقدیر قرار بگیرد.

موسوی در مورد نقش و جایگاه انجمن ماشین سازان صنایع دارویی اظهار کرد: ماشین سازان صنایع دارویی، یک انجمن نوپا است و در راستای تغییراتی که در چارت وزارت صنعت، معدن و تجارت رخ داده، شکل گرفته و سبب ایجاد اتفاقات خوبی شده است. در واقع این انجمن توانسته تولیدکنندگان دارو را از سازندگان تجهیزات صنعت جدا کند. اکنون ۱۷ شرکت در این انجمن عضو هستند و ۳۵ شرکت دیگر پتانسیل پیوستن به این انجمن را دارند. در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان هم بیشترین نیاز دارویی کشور را برآورد می‌کنند. خوبی این نمایشگاه در این بود که نشان داد عمده نیاز کشور در حوزه دارو در داخل کشور فراهم می‌شود. نکته قابل توجه این است که ۹۵ درصد از نیاز غذا و داروی کشور، توسط شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود که بخشی عمده آن بر عهده سازندگان ماشین‌آلات صنعت داروسازی است.

موسوی-معاون-وزیر

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین محورها و برنامه شما در این معاونت چیست، اظهار کرد: اولین کار مدنظر ما، این است که با روش‌های نوین و فناوری‌های روز به سمت پایش وضعیت شرکت‌ها حرکت کنیم. دیگر نمی‌توان با سیستم‌های گذشته به سمت پایش نوین، گام برداشت؛ لذا به سوی سیستم‌های هوشمند حرکت کرده‌ایم. محور بعدی آن است که تراز هر صنعت و تولید را رسیدگی کنیم تا به سوی صادرات آن محصولات برویم. ما تا یک ماه آینده، نقشه راه صنعت ماشین‌سازی دارو را با گرایش به صادرات راه‌اندازی خواهیم کرد.

موسوی در پایان اظهار کرد: برآورد ما بر این است که در ابتدای امر بتوانیم در کشورهای دوست و همسایه، صادرات مطلوبی داشته باشیم. سانتریفیوژهایی که در هفتمین نمایشگاه ایران فارما رونمایی شد،‌ گزینه خوبی است برای اهداف صادراتی برای کشورهای همسایه و همسو، همچون روسیه که تحریم هستند.

تأمین ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور از داخل

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار صمت در خصوص مزیت‌های برگزاری نمایشگاه ایران فارما گفت: نمایشگاه ایران فارما یا صنعت دارویی ایران،‌ یکی از مهم‌ترین و معتبرترین نمایشگاه‌هایی است که هفتمین دوره آن از تاریخ ۱۸ تا ۲۰ مهرماه با همکاری و همیاری انجمن‌های تخصصی مخصوصاً انجمن ماشین سازان صنایع دارویی، وزارتخانه‌های صمت،‌بهداشت و سایر نهادها و سازمان‌های مربوطه برگزار شد. خوشبختانه استقبال ویژه‌ای از این دوره از برگزاری نمایشگاه به عمل آمد و علاوه بر شرکت‌های داخلی، شرکت‌های خارجی نیز نقش پررنگی در این نمایشگاه ایفا کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از اهداف مهم ما کمک به مثبت شدن تراز تجاری کشور است، گفت: صادرات یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این نمایشگاه مطرح شده است. برآورد ما بر این است یکی از صنایعی که می‌تواند به ما در بهبود این روند کمک کند، صنعت دارو است. متاسفانه این صنعت تاکنون مغفول مانده است. اگر ما در این صنعت موفق به صادرات گسترده شویم،‌ ترکیب کالاهای صادراتی کشور از کالاهای فعلی به کالاهای پیچیده ارتقا پیدا خواهد کرد. برخی از شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشتند در میان ۵ کشور تولیدکننده برتر قرار گرفته‌اند؛ این موضوع نشان دهنده آن است که شاخص پیچیدگی محصولات در رتبه بالایی قرار دارد.

سید-مهدی-برادران

برادران افزود: ما در تأمین مواد اولیه دارو بعد از چین و هند در رتبه بعدی قرار داریم. در حوزه تولید دارو هم توانسته‌ایم ۹۷ درصد از نیاز داخلی کشور را تأمین کنیم که جز افتخارات کشور است. امیدوار هستیم که این روند توسعه ادامه پیدا کند و به‌طور کامل نیاز کشور با محصولات دارویی ساخت داخل تأمین شود.

وی در پاسخ به این سؤال که نقش انجمن ماشین‌سازان صنایع دارویی ایران در نیل به اهداف کلان وزارت صمت را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: یکی از اقدامات خوبی که در دولت سیزدهم صورت گرفت، توجه به ماشین‌آلات به شکل اختصاصی بود. سابق بر این در حوزه ماشین‌آلات در رده معاونت به شکل تخصصی فعالیت نداشتیم و مسائل مربوط به این حوزه در اداره کل تخصصی بررسی می‌شد. خوشبختانه در ساختار جدید وزارت صمت این حوزه از اداره کل به معاونت ارتقا پیدا کرده است. متناسب با این تغییر ساختار، انجمن‌های تخصصی همانند انجمن تخصصی ماشین‌آلات ساخت صنایع دارویی نیز ایجاد شده‌اند. این آغاز راه است و بر اساس چشم‌اندازی که ترسیم کرده‌ایم در سال‌های آینده صنعت ماشین‌آلات ساخت صنایع دارویی کشو رشد بالایی خواهد شد و به بهبود کیفیت ساخت دارو کمک شایانی خواهد کرد. ضمن اینکه سبب افزایش صادرات دارو و سپس باعث افزایش بهره‌وری آن برای اقتصاد کل کشور خواهد شد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در پایان اظهار کرد: ما باید سعی کنیم در یک حوزه، تولیدکننده نباشیم، بلکه باید با برخی از کشورها سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم و کارخانه‌های جدیدی را ایجاد کنیم. اکنون در حوزه ساخت سرم با رونمایی که در این نمایشگاه صورت گرفت، موفق ظاهر شدیم و برای اولین بار ماشین‌آلات سرم‌سازی در این نمایشگاه رونمایی شد. این نشان می‌دهد که هم نیازهای داخلی را می‌توانیم برطرف کنیم و هم در آینده صادرات داشته باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها