|
کدخبر: 270723

نمایشگاه صنعت ماشین سازی، عرصه نمایش توانمندی های دانش بنیان

حسام گودرزی-دبیر انجمن ماشین‌سازان صنایع دارویی ایران

صنعت ماشین‌سازی عرضه فناوری‌های نوین و دانش بنیان است و این صنعت صنعت‌ساز، شاخص توسعه‌یافتگی صنعتی و معیار سطح فناوری صنعت یک کشور است.

در بازار داخلی ایران، هرچند واردات بی‌رویه ماشین‌آلات به کشور، در سال‌های گذشته باعث عدم فرصت رشد به صنعت ماشین سازی ایران شده بود؛ ولیکن در مواجه با تحریم‌های همه جانبه، با توجه به عدم امکان واردات، به ناچار اعتماد به صنعت ماشین سازی داخلی از سوی مصرف کنندگان و تصمیم سازان این حوزه شکل گرفت و با توجه با پتانسیل های بالای موجود در کشور به ویژه در حوزه نیروهای انسانی متخصص، شاهد رشد و اعتلای چشمگیر صنعت ماشین سازی در ایران بوده ایم.

حسام-گودرزی

صنعتی که برای یافتن جایگاه واقعی خود در تأمین نیازهای صنایع کشور، سال ها مورد بی توجهی قانونگذاران و مدیران ارشد اجرایی قرار گرفت، اما در لحظات حساس و سرنوشت ساز تحریم ها، یک تنه بار بزرگی بر دوش گرفت تا آسیب های کشور به حداقل برسد.

علیرغم تمامی تمامی مشکلات موجود در صنعت ماشین سازی کشور؛ قیمت بسیار مناسب، تأمین قطعات یدکی آسان و موجود در بازار داخل، بومی سازی و مناسب سازی ساختار ماشین‌آلات تولید شده در داخل که برای پاسخ دادن به نیاز مصرف کنندگان داخلی و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب، حتی پس از رفع تحریم‌ها نیز صنعت ماشین سازی کشور را امیدوار به آینده می دارد. امیدی که در تلاش برای ورود به عرصه‌های نوین و نوآورانه توسط شرکت های ماشین ساز، مشهود است.

اما در خصوص بازارهای جهانی، هنوز هم فرصت های بالقوه فراوان موجود برای این صنعت بالفعل نشده اند. این صنعت با حدود ۵.۳ هزار میلیارد دلار، ۲۷ درصد تجارت جهانی در سال را به خود اختصاص می دهد ولی صادرات ماشین‌آلات صنعتی ایران (۱۶۰ میلیون دلار) کمتر از ۲ صدم درصد از تجارت جهانی را شامل می‌شود!

عددی که به تنهایی نشان دهنده عدم شناخت و یا توجه کافی مدیران، فعالان و نقش آفرینان به اهمیت و جایگاه این صنعت در جهان است.

این آمارها، لزوم توجه بیشتر سازمان توسعه تجارت در جهت تقویت و توسعه صادرات در این حوزه را به خوبی نمایان می کند. برگزاری نمایشگاه تخصصی و حضور در نمایشگاه‌هایی با این موضوع، از مقدمات ایجاد بازارهای صادراتی است و به همین دلیل یکی از مهمترین حمایت‌هایی که سازمان توسعه‌ تجارت می توان برای این صنعت مهیا کند، برگزاری نمایشگاه مستقل صنعت ماشین سازی کشور و امکان و تسهیل حضور صنایع ماشین‌سازی در نمایشگاه‌های تخصصی ماشین سازی به‌ خصوص در کشورهای همسایه است.

در حالی که در بسیاری از کشورهای منطقه، مانند روسیه، قزاقستان، پاکستان، هندوستان و ... نمایشگاه ماشین سازی به صورت تخصصی سالهاست در حال برگزاری است؛ در کشور ما چنین فرصتی برای فعالان و مخاطبان این صنعت فراهم نشده است.

نویسنده: حسام گودرزی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها