|
کدخبر: 270287 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل نمایشگاه بین ‌المللی تبریز؛

وزارت بازرگانی چه تاجی بر سر صنعت نمایشگاهی کشور خواهد گذاشت؟

ماهوتی گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا که صنعت نمایشگاهی در وضعیت به شدت وخیمی سپری می کرد کدام یک از مسئولان وزارت صمت به فکر این حوزه بودند؟

نمایشگاه وزارت بازرگانی چه تاجی بر سر صنعت نمایشگاهی کشور خواهد گذاشت؟

وزارت صمت با مسئولیت های متعددی که دارد از بزرگ ‌ترین وزارتخانه ‌های دولت به حساب می آید زیرا حوزه ‌های بازرگانی، صنعت و معدن در اختیار این وزارتخانه قرار دارد. در شرایط اقتصادی فعلی بحث واردات و صادرات عمده کشور نیز در اختیار این وزارتخانه است و از آنجا که نمایشگاه ها به عنوان یکی از بهترین ابزارهای توسعه صادرات کشور ها به حساب می آیند باید دید که تفکیک این وزارتخانه چه تاثیری بر صنعت نمایشگاهی کشور خواهد داشت؟ پیرامون این موضوع گفتگویی را با حبیب ماهوتی مدیرعامل سایت نمایشگاهی آذربایجان شرقی ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

ادغام وزارت صمت اشتباه بزرگی بود

ماهوتی در این گفتگو اظهار داشت: به طور قطع مشخص است یک شخص به تنهایی نمی تواند عهده دار مسئولیت وزاتخانه ای که متشکل از چندین وزارتخانه است، باشد. بنابراین شخص وزیر مجبور خواهد بود برای هر کدام از این وزارتخانه های ادغام شده یک نفر را به عنوان معاون انتخاب کند. بنابراین مشخص است که شخص وزیر موفق به ساماندهی تمام حوزه ها نخواهد بود و این معاونان او هستند که باید تمام امور را رتق و فتق کنند و صرفا جهت اعلام گزارش کار و هماهنگی های لازم با وزیر دیدار داشته باشند.

حبیب_ماهوتی

وی افزود: از همین موضوع می توان نتیجه گرفت که ما با تصمیمی اشتباه یک وزارتخانه بزرگ با بروکراسی های پیچیده اداری ایجاد کرده ایم. دولت نیز با این اقدام نه تنها کوچک نمی شود بلکه فربه تر و ناکارآمدتر خواهد شد. وزارت صنایع و معادن پیش از ادغام با وزارت بازرگانی دارای مسئولیت های بی شماری بود و وظایف سنگینی را نیز بر عهده داشت. اضافه شدن مسئولیت های وزارت بازرگانی به این وزارتخانه هم موجب بروز مشکلات بزرگ تری شد که نتیجه آن را امروزه مشاهده می کنیم. بنابراین به نظر می رسد تفکیک وزارت صمت و روی کار آمدن وزارت بازرگانی اقدام موثری در راستای رفع این بروکراسی ها خواهد بود.

تاثیر احیای وزارت بازرگانی بر صنعت نمایشگاهی کشور

مدیرعامل نمایشگاه بین ‌المللی تبریز در ادامه در خصوص تاثیر احیای وزارت بازرگانی بر صنعت نمایشگاهی کشور، خاطرنشان کرد: قبل از یک دهه گذشته که فعالیت این حوزه زیر نظر وزارت بازرگانی بود چه تاجی بر سر صنعت نمایشگاهی کشور گذاشته شد که با روی کار آمدن دوباره این وزارتخانه این تاج دوباره روی سر این صنعت گذاشته شود؟ در زمان شیوع ویروس کرونا که صنعت نمایشگاهی در وضعیت به شدت وخیمی سپری می کرد کدام یک از مسئولان وزارت صمت به فکر این حوزه بودند؟

ماهوتی همچنین گفت: انتظار می رود اگر در آینده ای نزدیک وزارت بازرگانی مجددا احیا شود تصمیمات بزرگی در خصوص صنعت نمایشگاهی کشور گرفته شود. حمایت از این صنعت و فعالان آن باید در دستور کار این وزارتخانه قرار بگیرد. مشکلات این صنعت روز به روز بیشتر می شود. حل این مشکلات باید در اولویت باشد. امیدواریم وزیر احتمالی بازرگانی با حمایت از صنعت نمایشگاهی موجب نمایش  شکوه صنعت کشور باشد.

ارتباطی میان وزارتخانه های صنعت و بازرگانی وجود ندارد

مدیرعامل نمایشگاه بین ‌المللی تبریز در ادامه گفت: شاید وزارت صنایع و معادن و بازرگانی در ظاهر با یکدیگر مرتبط باشند اما حقیقت امر این است که در باطن، ارتباطی میان این دو وزارتخانه وجود ندارد. جنس تصمیماتی که در وزارت بازرگانی گرفته می شود با سیاست گذاری های وزارت صنایع متفاوت است. در همین راستا وزرای صنایع و بازرگانی می توانند با تشکیل یک کمیسیون تمام تصمیمات خود را با یکدیگر مطرح کنند تا به نتایج مشترک برسند.

وی همچنین گفت: امروزه مشاهده می شود وزیری که مسائل مربوط به تنظیم بازار روغن را مدیریت می کند در حوزه بازرگانی نیز سیاست گذاری می کند. سوالی که پیش می آید این است که روغن و صادرات چه وجه اشتراکی با یکدیگر دارند؟

مدیرعامل نمایشگاه بین ‌المللی تبریز در ادامه عنوان کرد: اخیرا مباحثی مبنی بر ادغام وزارت نیرو و صنایع نیز به منظور برنامه ریزی دقیق برای تامین برق صنایع کشور شنیده می شود. این تصمیم نیز از پایه اشتباه است.

ماهوتی تصریح کرد: یک موضوع بسیار مهم در ادغام وزارتخانه ها را باید همیشه مد نظر قرار داد. همواره در فرآیند ادغام وزارتخانه ها تلاقی نادرستی میان کارمندان هر وزارتخانه ایجاد می شود. همین موضوع موجب می شود که بروکراسی های اداری پیچیده تر هم بشوند.

وضعیت کنونی سایت نمایشگاهی تبریز

وی در ادامه به تشریح وضعیت کنونی سایت نمایشگاهی تبریز اشاره کرد و گفت: امسال ۶۴ عنوان نمایشگاه تخصصی و عمومی در محل نمایشگاه بین المللی تبریز با شرکت تولیدکنندگان و فعالان تولید و صادرات در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، کیف و کفش، شیلات، جواهرات و خودروسازی و قطعات خودرو برگزار می شود.  به فضل خدا نمایشگاه های تخصصی و عمومی این سایت طبق تقویم تدوین شده در حال برگزاری است.

مدیرعامل نمایشگاه بین ‌المللی تبریز در پایان گفت: تلاش می شود نمایشگاه های پربار و در سطح بالایی با شرکت واحدهای تولیدی بزرگ در این نمایشگاه برگزار شود تا فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی استان بتوانند از این طریق از ظرفیت و توان این واحدها بهره مند شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها