|
کدخبر: 256145 سهیل فرزین

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز در گفتگو با گسترش‌نیوز عنوان کرد:

ضربه ای مهلک به بدنه صنعت نمایشگاهی کشور

ماهوتی گفت: مشارکت کنندگان در نمایشگاه ها امروزه با مشکلات متعددی مانند عدم ثبات نرخ ارز،‌ مسائل گمرکی و مشکلات پیرامون واردات مواد اولیه مورد نیاز خود و مهم تر از همه صدور بخشنامه‌های خلق الساعه روبرو هستند.

اقتصاد ضربه ای مهلک به بدنه صنعت نمایشگاهی کشور

سایت نمایشگاهی تبریز پس از شیوع ویروس کرونا با جلوگیری از ورود بازدیدکنندگان غیر متخصص به سالن ‌ها، موفق به برگزاری تعداد محدودی از رویدادهای نمایشگاهی شد. بعد از صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌ ها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تمام رویدادهای پیش بینی شده در این سایت نمایشگاهی در سررسیدهای از قبل تعیین شده برگزار می شود. از این رو سایت نمایشگاهی تبریز را می توان یکی از موفق ترین سایت های کشور در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی پس از شیوع ویروس کرونا عنوان کرد.

حبیب ماهوتی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز در این خصوص به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ما در سال گذشته موفق شدیم تمام رویدادهای تعریف شده در تقویم تدوین شده را برگزار کنیم. گفتنی است به دلیل اثرات شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی ما از نظر متراژ و درآمدهای ریالی با کاهش مواجه شدیم. البته نزدیک به اواخر سال گذشته این مشکل نیز رو به بهبود رفت و امید می رود که در سال جاری فعالیت های نمایشگاهی سایت تبریز به شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا بازگردد.

حبیب_ماهوتی

برنامه های سایت تبریز در سال ۱۴۰۱

وی در ادامه به برنامه های سایت تبریز برای سال جدید اشاره کرد و گفت: برگزاری ۶۴ عنوان رویداد نمایشگاهی در سال جدید را هدف گذاری و برنامه ریزی کرده ایم. برگزاری ۳ رویداد بین المللی را نیز در برنامه قرار داده ایم. خوشبختانه از اکنون ظرفیت برخی از رویدادهای سایت آذربایجان شرقی مانند نمایشگاه صنعت تاسیسات و ساختمان تکمیل شده است. از همین رو امید می رود که سال ۱۴۰۱ سال پررونقی برای سایت تبریز خواهد بود.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز همچنین گفت: به طور قطع افزایش قیمت ها،‌ تورم و افزایش حقوق کارگران و کارکنان بیشترین تاثیر را روی مشارکت کنندگان ما گذاشته است و همین موضوع موجب افزایش ۲۵ درصدی  هزینه حضور شرکت ها در رویدادهای نمایشگاهی شده است.

 ماهوتی افزود: به جز موارد مطرح شده، مشارکت کنندگان در نمایشگاه ها امروزه با مشکلات متعددی مانند عدم ثبات نرخ ارز،‌ مسائل گمرکی و مشکلات پیرامون واردات مواد اولیه مورد نیاز خود و مهم تر از همه صدور بخشنامه های خلق الساعه روبرو هستند. تمام این موارد به طور مستقیم بر حضور این شرکت ها در رویدادهای نمایشگاهی تاثیرگذاشته است. این موضوع ضربه ای مهلک به صنعت نمایشگاهی، تجارت خارجی و اقتصاد کشور به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: اگر شرایط سیاست گذاری حوزه تجارت خارجی و صنعت نمایشگاهی کشور به همین منوال ادامه پیدا کند نه تنها صنعت نمایشگاهی بلکه تمام صنایع کشور کماکان با مشکلات و چالش های متعددی روبرو خواهند بود. در این راستا تورم شدید و بیکاری گسترده نیز دور از ذهن نیست.

نمایشگاه های مجازی جایگزین رویدادهای فیزیکی می شوند؟

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز در بخش پایانی صحبت های خود به جایگاه نمایشگاه های مجازی اشاره کرد و گفت: امروزه استفاده از بستر فضای مجازی برای برخی امور به امری عادی بدل شده و جایگاه خود را پیدا کرده است. اما در صنعت نمایشگاهی نمی توان نمایشگاه های مجازی را جایگزین رویدادهای فیزیکی کرد. چرا که در نمایشگاه های فیزیکی همه چیز به صورت فی البداهه رخ می دهد و تمام حواس پنجگانه انسان را درگیر می کند. در نمایشگاه های مجازی بازدیدکننده آنچه را که می بیند حس نمی کند.  بنابراین نمایشگاه های مجازی هیچگاه قادر نخواهند بود که جایگزین رویدادهای فیزیکی شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها