|
کدخبر: 234590 سهیل فرزین

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

ضربه مهلک تعطیلی سایت تهران به صنعت نمایشگاهی

ماهوتی گفت: با توجه به کثرت سایت های نمایشگاهی در سطح کشور، صنعت نمایشگاهی هیچ گاه به ساماندهی مطلوبی نخواهد رسید و ما شاهد شکوفایی این صنعت نخواهیم بود.

نمایشگاه ضربه مهلک تعطیلی سایت تهران به صنعت نمایشگاهی

صنعت نمایشگاهی کشور حال و روز خوبی ندارد. این موضوع مورد تایید اکثریت قریب به اتفاق فعالان این حوزه است. صنعتی که در روزگاری نه چندان دور فعال، پویا و پیشرو بود در شرایط امروزی و البته به دلایل متعدد به صنعتی پژمرده و فراموش شده تبدیل شده است. خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در راستای چرایی این موضوع گفتگویی را با حبیب ماهوتی مدیرعامل سایت نمایشگاهی آذربایجان شرقی و یکی از پیشکسوتان نام آشنای این صنعت ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

ماهوتی در ابتدای این گفتگو پیرامون وضعیت سایت نمایشگاهی تبریز پس از شیوع ویروس کرونا تاکنون، اظهار داشت: شرکت نمایشگاه های استان آذربایجان شرقی در زمان شیوع ویروس کرونا با جلوگیری از ورود بازدیدکنندگان غیر متخصص به سالن‌ها، موفق به برگزاری تعداد محدودی از رویدادهای نمایشگاهی شد. بعد از صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، تمام رویدادهای پیش بینی شده در این سایت نمایشگاهی در سررسیدهای از قبل تعیین شده برگزار می شود.

حبیب_ماهوتی

چالش بزرگ تعدد سایت‌های نمایشگاهی در کشور

وی در ادامه به تشریح وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی کشور پرداخت و گفت: «با توجه به کثرت سایت‌های نمایشگاهی در سطح کشور، صنعت نمایشگاهی هیچ گاه به ساماندهی مطلوبی نخواهد رسید و ما شاهد شکوفایی این صنعت نخواهیم بود. متاسفانه کثرت برگزاری رویدادهای کوچک در کشور موجب شده که نمایشگاه های بزرگ نیز به چشم نیاید و شرکت ها نسبت به حضور در آنها تمایلی نداشته باشند. تعدد سایت ها باعث ایجاد رقابت های ناسالم با انگیزه های مالی و برگزاری نمایشگاه های سطح پایین شده است. 

این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی همچنین عنوان کرد: اگر در بهترین حالت تنها ۵ سایت نمایشگاهی در سراسر کشور داشته باشیم می توانیم به رونق گرفتن این صنعت امیدوار و رسالت واقعی خود در تجارت و اقتصاد کشور را ایفا کنیم. متاسفانه در کشور ما برخی مسائل دقیقا برخلاف رویه جاری کشورهای پیشرفته است. به عنوان مثال در کشورهای اروپایی که از نظر صنعتی و اقتصادی جزء کشورهای سرآمد به شمار می روند تعداد موسسات آموزشی یا بانک ها از تعداد انگشتان دست فراتر نمی رود اما درکشور ما ده ها بانک و موسسه آموزشی وجود دارد. در حوزه نمایشگاه ها نیز دقیقا این گونه عمل کرده ایم.

ماهوتی افزود: در حال حاضر با در نظر گرفتن نمایشگاه های جزایر قشم و کیش حدود حدود ۳۶ سایت نمایشگاهی در کشور وجود دارد. حقیقت ماجرا این است که با این تعداد سایت نمایشگاهی این صنعت راه به جایی نخواهد برد. با تجمیع سایت های نمایشگاهی، هزینه ها هدفمندتر می‌شود و استانداردها بهتر رعایت خواهد شد.

ورود افراد غیرمتخصص به حوزه سیاست‌گذاری

مدیرعامل سایت نمایشگاهی آذربایجان شرقی در ادامه به چالش ورود افراد غیرمتخصص به حوزه سیاست‌گذاری صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: چندی پیش نامه ای را به رییس سازمان توسعه تجارت ارسال کردم و قید کردم که کارمند آن سازمان که در بهترین حالت یک سال  در این حوزه سابقه فعالیت دارد چگونه برای من که ۳۰ سال است در این حوزه هستم و هنوز زیر و بم این صنعت را به خوبی نمی‌شناسم تصمیم گیری خواهد کرد؟

وی با بیان اینکه شرکت های نمایشگاهی کشور بنگاه تجاری و سازمان اقتصادی هستند گفت: مجوزهای برگزاری رویدادها نباید از کانال هیچ سازمان یا نهادی بگذرد.  فعالان این صنعت باید خودشان تصمیم‌گیر و سیاست گذار باشند تا بتوانند در مسیر از پیش تعیین شده حرکت کنند و به اهداف خود و همچنین تعالی صنعت نمایشگاهی کشور دست یابند. شرکت نمایشگاه های استان آذربایجان شرقی تقویم نمایشگاهی خود تا سال ۱۴۱۵ را اعلام کرده است. دیگر سایت ها نیز باید با رعایت این موضوع مهم اجازه ندهند که دیگران در زمان و جزییات برگزاری رویدادهای آنها دخالت کنند.

 تعطیلی سایت تهران مغرضانه است

ماهوتی در بخش دیگری از صحبت های خود به مباحث مطرح شده پیرامون تعطیلی سایت نمایشگاهی تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع بدون شک ضربه بسیار مهلکی به بدنه صنعت نمایشگاهی کشور وارد خواهد کرد. دیگر سایت های نمایشگاهی استان فاقد سالن های نمایشگاهی مناسب، راه های ارتباطی و زیرساخت های کافی هستند.

وی با بیان اینکه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در سایت تهران باید با محدودیت انجام شود گفت: ما در سایت نمایشگاهی تبریز ساعت برگزاری رویدادها را ۱۵ الی ۲۱ شب تعیین کرده ایم تا از این طریق به  بار ترافیک شهر اضافه نکنیم. نمایشگاه تهران نیز می تواند با کنترل تعداد برگزاری رویدادها و همچنین تغییر ساعت برگزاری آنها کماکان به فعالیت خود ادامه دهد.

این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در پایان تاکید کرد: متاسفانه این طور به نظر می رسد که مباحث مربوط به تعطیلی سایت نمایشگاهی تهران بر نگاهی مغرضانه استوار است. سایت تهران مستعد برگزاری نمایشگاه هاست و کارمندان و کارکنانی فنی و قدرتمند دارد که قادرند در کمتر از ۱۲ ساعت سالن های نمایشگاهی را تجهیز و رویداد مورد نظر را برگزار کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها