|
کدخبر: 268954 سهیل فرزین

برگزارکننده نمایشگاهی در گفتگو با گسترش نیوز:

عامل مغفولی که موجب رشد صنعت نمایشگاهی خواهد شد

سپاسدار گفت: به طور حتم دانش بنیان شدن شرکت های فعال در حوزه نمایشگاه موجب رشد صنعت نمایشگاهی کشور خواهد شد.

نمایشگاه عامل مغفولی که موجب رشد صنعت نمایشگاهی خواهد شد

وزارت صمت از بزرگ ‌ترین وزارتخانه ‌های دولت محسوب می ‌شود زیرا حوزه ‌های بازرگانی، صنعت و معدن در اختیار این وزارتخانه قرار دارد. در شرایط اقتصادی فعلی بحث واردات و صادرات عمده کشور نیز در اختیار این وزارتخانه است و از آنجا که نمایشگاه ها به عنوان یکی از بهترین ابزارهای توسعه صادرات کشور ها به حساب می آیند باید دید که تفکیک این وزارتخانه به نفع صنعت نمایشگاهی کشور است یا ضرر آن؟ پیرامون این موضوع گفتگویی را با شهنام سپاسدار فعال و برگزارکننده نمایشگاهی ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

تشکیل وزارت بازرگانی به نفع صنعت نمایشگاهی است

سپاسدار در این گفتگو اظهار داشت: در دورانی که نمایشگاه ها زیرمجموعه وزارت بازرگانی وقت فعالیت می کردند توجه و تمرکز بیشتری روی صنعت نمایشگاهی کشور وجود داشت. از آنجا که وزارت بازرگانی فرصت و فراغ بال بیشتری داشت تصمیم گیری ها در خصوص صنعت نمایشگاهی به طور خاص تر و با حساسیت بیشتری انجام می شد. بعد از تجمیع وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی با یکدیگر و تشکیل وزارت صمت، نمایشگاه ها اولویت خود را از دست دادند. بر فرض مثال اگر نمایشگاه ها از نظر ضرورت در وزارت بازرگانی رتبه ۲ را داشتند این اولویت در وزارت صمت به رتبه های پایین تر تنزیل جایگاه یافت.

شهنام-سپاسدار (2)

وی افزود: بنابراین من معتقدم اگر وزارت بازرگانی دوباره تشکیل شود صنعت نمایشگاهی کشور مجددا به جایگاه واقعی خود باز خواهد گشت و فرصت و امکان بیشتری برای رسیدگی به چالش ها و مشکلات این صنعت فراهم خواهد شد.

وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی

این فعال نمایشگاهی در ادامه به تشریح وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی کشور پرداخت و گفت: ما در چند سال گذشته شاهد وقوع دو بحران بزرگ در صنعت نمایشگاهی کشور بودیم. یکی از آنها اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور که موجب عدم حضور شرکت های خارجی در رویدادهای نمایشگاهی ما شد و دیگری شیوع ویروس کرونا بود. امروزه تقریبا ۷۰ درصد از مشکلات ناشی از شیوع این ویروس حل شده است اما بخش خارجی نمایشگاه ها به هیچ عنوان به دوران قبل از اعمال تحریم ها بازنگشته است. ناگفته پیداست که بخش اعظمی از درآمدهای نمایشگاه از طریق حضور شرکت های خارجی در رویدادها به دست می آمد.

سپاسدار در ادامه گفت: تمام بخش های مرتبط با نمایشگاه ها اعم از شرکت سهامی نمایشگاه ها، برگزارکنندگان، ارائه دهندگان خدمات، غرفه سازان و... از درآمدهای ارزی منتفع می شدند که امروزه این امکان فراهم نیست.

استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در صنعت نمایشگاهی

وی در ادامه به لزوم استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در صنعت نمایشگاهی تاکید کرد و گفت: برخی از شرکت های برگزارکننده از جمله خود ما از پارک علمی و فناوری درخواست کرده ایم که ما را به عنوان یک شرکت فناورمحور بشناسند. اگر شرکت هایی که در حوزه صنعت نمایشگاهی فعال هستند به عنوان مجموعه دانش بنیان شناخته شوند ناچار خواهند بود از ظرفیت های فناوری روز در تمام فعالیت های خود استفاده کنند. در حرفه های مختلف هر میزان از فناوری استفاده شود توسعه و تاثیر گذاری بیشتری به وجود خواهد آمد و از طرفی هزینه تمام شده شرکت ها با کاهش چشمگیری روبرو خواهد شد. بنابراین به طور حتم دانش بنیان شدن شرکت های فعال در حوزه نمایشگاه موجب رشد صنعت نمایشگاهی کشور خواهد شد.

این فعال نمایشگاهی در ادامه گفت: متاسفانه تا کنون این موضوع مهم در صنعت نمایشگاهی به طور ویژه مورد اهمیت قرار نگرفته است.

برسی ظرفیت های مناطق کشور برای برگزاری رویدادها

سپاسدار در ادامه با بیان اینکه تعدد سایت های نمایشگاهی در کشور اتفاق بسیار خوب و مبارکی است، گفت: عموما تعدد در هر موردی موجب ایجاد رقابت می شود. البته نکته ای در این میان وجود دارد؛ امروزه برخی از سایت هایی که در کشور وجود دارند به معنای واقعی سایت نمایشگاهی نیستند و سیستم نظارت و برنامه ریزی دقیقی بر آنها وجود ندارد. متاسفانه جای خالی سیستمی که ظرفیت های هر منطقه را مورد ارزیابی قرار دهد و به عنوان مثال تعیین کند که رویداد X در منطقه Y برگزار شود با اقبال روبرو خواهد شد به شدت احساس می شود.

وی افزود: برخی شهرستان ها نیز ظرفیت برگزاری نمایشگاه بین المللی را ندارند. حال در این استان ها چند هکتار زمین را به ساخت سایت اختصاص داده اند و یک سوله در میان آن ساخته اند و ادعا می کنند که این مکان یک مرکز نمایشگاهی است. به عقیده من این مکان سایت نمایشگاهی به حساب نمی آید. بنابراین در استان هایی که ظرفیت بالایی دارند تعدد سایت های نمایشگاهی استاندارد نه تنها موجب ضربه به صنعت نمایشگاهی نخواهد شد بلکه باعث ایجاد رقابت و خروج انحصار از این صنعت خواهد شد.

آخرین جزییات از برگزاری نمایشگاه صنعت مالی

این فعال صنعت نمایشگاهی کشور در پایان به برگزاری نمایشگاه صنعت مالی (بانک، بورس و بیمه) اشاره کرد و گفت: این رویداد از ۲ تا ۵ مرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد. شورای سیاستگذاری این رویداد با حضور همه نهاد های اصلی مالی کشور از جمله وزارت اقتصاد و دارائی، سازمان بورس، بانک مرکزی، نهاد های بانکی، بیمه مرکزی و زیر مجموعه این سازمان تشکیل شده و جلسات آن برگزار شده است. تا امروز حضور حدود ۱۱۰ شرکت در این رویداد قطعی شده است اما نکته اینجاست که حدود ۸۰ درصد از این شرکت کنندگان، هلدینگ هستند و هر کدام از آنها از تعدادی شرکت زیرمجموعه تشکیل شده اند. امیدواریم این رویداد نیز مانند سال های گذشته در راستای اهداف از پیش تعیین شده موفق عمل کند.

ارسال نظر