|
کدخبر: 245970 سهیل فرزین

در گفتگوی گسترش نیوز با دبیر انجمن برگزارکنندگان مطرح شد:

۱۴۰۱؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی؟

ابراهیم زاده گفت: مشکلات ناشی از شیوع کرونا در سال ۱۴۰۰ نیز گریبانگیر فعلان این حوزه بود و همین امر موجب شد که نتوانیم شاهد ثبات در این صنعت باشیم.

نمایشگاه ۱۴۰۱؛ سال شکوفایی صنعت نمایشگاهی؟

فعالان صنعت نمایشگاهی کشور که در سال ۹۹ از شیوع ویروس کرونا با ضربه ها و چالش های متعددی روبرو شده بودند انتظار داشتند که در سال ۱۴۰۰ روندی رو به بهبودی پیدا کنند و به روزهای رونق خود بازگردند. خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز پیرامون وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی کشور در پایان سال گفتگویی را با علی ابراهیم زاده دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

ابراهیم‌زاده در این گفتگو اظهار داشت: مشکلات ناشی از شیوع کرونا در سال ۱۴۰۰ نیز گریبانگیر فعلان این حوزه بود و همین امر موجب شد که ما نتوانیم شاهد ثبات در این صنعت باشیم. نیمه اول سال به طور کامل از دست رفت و ۶ ماه دوم سال نیز تحت تاثیر شیوع امیکرون به صورت کجدار و مریز شاهد برگزاری برخی رویدادها و بازگشت ثبات نسبی به صنعت نمایشگاهی بودیم. اما نکته اینجاست که با برگزاری برخی رویدادها نیز نتوانستیم به شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا دست پیدا کنیم.

علی-ابراهیم-زاده

صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۱

وی در ادامه به چشم انداز صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم و با زیان ها و مشکلات متعددی روبرو شدیم. امیدواریم در سال ۱۴۰۱ دروازه های جدیدی از رشد و شکوفایی صنعت نمایشگاهی به روی فعالان این حوزه باز شود. امید می رود که با بازگشت ثبات به این صنعت، فعالان آن به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنند.

این برگزارکننده نمایشگاهی با بیان اینکه باید تقویم نمایشگاهی سال آینده منسجم‌تر باشد بیان کرد: باید تلاش کنیم تا رویدادهایی که در سال جاری برگزار نشدند حتما در سال بعد برگزار شوند و ظرفیت‌های نمایشگاهی خود را افزایش دهیم. باید فضای موجود نمایشگاهی را بازسازی و همچنین نسبت به توسعه آنها اقدام کنیم. به عقیده من سال ۱۴۰۱ سالی پرامیدتر و با انگیزه تری برای فعالان صنعت نمایشگاهی کشور خواهد بود.

ابراهیم زاده در بخش دیگری از صحبت های خود به مباحث مطرح شده در خصوص جابجایی نمایشگاه های پرمخاطب از سایت نمایشگاهی تهران به شهرآفتاب اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید مشخص شود که منظور از رویدادهای پرمخاطب دقیقا چه رویدادی است. ما دو نوع نمایشگاه پرمخاطب داریم؛ یکی از آنها نمایشگاه هایی است که فارغ از مساحت، دارای بازدیدکنندگان زیادی هستند و برخی از آنها نیز رویدادهایی هستند که برگزاری آنها فضای زیادی می خواهد.

وی افزود: در خصوص جابجایی نمایشگاه هایی که مساحت زیادی دارند حتما باید به این نکته توجه کرد و زیرساخت ها و فضای لازم برای برگزاری آن رویداد را در شهر آفتاب یا هر سایت دیگری فراهم کرد. از طرفی برخی نمایشگاه ها نیز وجود دارند که برخلاف مساحت کوچک خود، بازدید کننده زیادی دارند. این قبیل رویدادها قابلیت جابجایی دارند که در این خصوص نیز باید اطلاعات و اقدامات کارشناسی مورد توجه قرار بگیرد.

چالش صدور مجوزهای نمایشگاهی

دبیر انجمن برگزارکنندگان در ادامه به چالش صدور مجوزهای نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: تمام حیات و ممات برگزاری یک رویداد نمایشگاهی با کیفیت به مجوز آن است. اگر مجوزها به موقع و در دوره های زمانی از قبل تعیین شده صادر شوند برگزارکنندگان می توانند با برنامه ریزی صحیح مخاطبان تخصصی بیشتری را برای حضور در رویدادها جذب کنند. با صدور مجوزهای بلند مدت تمام رویدادها با پشتوانه بهتری برگزار خواهند شد. در این صورت به طور قطع ما شاهد رشدی چشمگیر هم از نطر کیفی و هم از نظر کمی در صنعت نمایشگاهی کشور خواهیم بود.

ابراهیم‌زاده همچنین گفت: طبق آخرین صحبت مدیران سازمان توسعه تجارت قرار بر این است که قبل از پایان سال جاری مجوزهای رویدادهای ۳ ماه اول سال صادر شود. گرچه همین زمان نیز دیر است و مجوزها باید در دوره بلندمدت تری صادر شود. با این حال همین اتفاق نیز فرصت خوبی است تا برگزارکنندگان بتوانند مخاطبان تخصصی را جذب کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان و مدیران در سازمان توسعه تجارت، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، انجمن ها و تشکل ها دست به دست یکدیگر دهند تا صنعت نمایشگاهی کشور در سال آینده وضعیت بهتری داشته باشد. نباید فراموش کرد که بخش های تولیدی، دانش بنیان، علمی و دانشگاهی از طریق شرکت در رویدادهای نمایشگاهی قادر خواهند بود که خود را معرفی کنند. بنابراین رفع موانع موجود در این صنعت از اهم واجبات است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها