|
کدخبر: 245558

مراکز نمایشگاهی گام های بلندتری بردارند

حسنعلی موبدی - کارشناس نمایشگاهی

امروزه برنامه‌ریزی و مدیریت شهرها به نحوی که پاسخگوی پیچیدگی نیازهای فعلی جامعه شهری باشد، مستلزم برنامه‌ریزی و طراحی برای ایجاد شهرها و جوامع هوشمند بوده و شاکله این شهرها باید بر مبنای ایجاد محیط‌هایی با هدف تسهیل فرآیندهای کاری در کنار ارتقای مهارت‌های شناختی و توانایی یادگیری و نوآوری پایه‌گذاری شوند.

حسنعلی-موبدی

از سوی دیگر بحث ارتقای تعاملات اجتماعی و تجاری و حتی بین الملل در فضای شهری یکی از موضوعات مطرح شده در حوزه طراحی شهری است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. حال با ظهور شهرهای هوشمند این سوال مطرح می‌شود که آیا هوشمندسازی می‌تواند در ارتقای کیفیت فضای شهری در حوزه‌های گوناگون تاثیر گذار باشد؟

در سال ۱۳۹۵، نظام رتبه بندی مراکز نمایشگاهی ایران با هدف هوشمند سازی (گام به گام) مراکز نمایشگاهی توسط کارگروهی مشترک متشکل از شرکت نمایشگاه بین المللی تهران، سازمان توسعه تجارت ایران و نماینده انجمن شرکت های نمایشگاهی پس از جلسات متعدد کارشناسی با بازدید و حضور در مراکز نمایشگاهی مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت و گام های بعدی آن هم پیش بینی شده بود که متاسفانه علیرغم استخراج ارزیابی ها، این مهم مسکوت ماند.

کسب و کار امروزی با تکنولوژی و فناوری درهم آمیخته شده و عدم بهره گیری از آن، ما را در پیشرفت فرایند خدمات رسانی به ذینفعان دور می کند.

کارشناسان و فعالان نمایشگاهی معتقدند برای آنکه بتوان این بخش را توسعه داد، به الزاماتی نیاز است؛ ایجاد قوانین مناسب، فرهنگسازی در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش نمایشگاهی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و همچنین تربیت نیروی انسانی که بتواند در بخش دیجیتالی فعالیت کند از جمله این الزامات هستند. در این شرایط است که می‌توان امیدوار بود وجه دیجیتال نمایشگاه توسعه پیدا کند و بازار رقابت داخلی در این زمینه شکل گیرد. همچنین در همین راستا الگوبرداری صحیح از مراکز نمایشگاهی کشورهای توسعه یافته هم الزامی است. هوشمندسازی باید در خدمت این حوزه باشد؛ باید از ظرفیت‌های فناوری‌های اطلاعات کمک گرفت و برای پتانسیل های بالقوه این صنعت  بهره بیشتری برد. نگارنده معتقد است صنعت نمایشگاهی ایران بویژه مراکز نمایشگاهی در حوزه هوشمند سازی چند ده گام عقب مانده و البته که مهمترین دغدغه و مانع، بودجه است.

صدای واحد در صنعت نمایشگاهی، وجود دبیرخانه واحد انجمن های نمایشگاهی، تدوین استاندارد و یا سند جامع نمایشگاهی، ارتباط گیری با مراکز نمایشگاهی بویژه کشورهای همسایه و هدف، احصاء و انتشار پتانسیل های مراکز نمایشگاهی، مطالعات و پژوهش های تطبیقی نمایشگاهی، تاسیس و بهره گیری از تلویزیون اینترنتی، بسترسازی الکترونیکی بازدیدکنندگان نمایشگاه به ویژه بازدیدکنندگان تخصصی و.... از جمله مواردی است که دغدغه های امروز  فعالان این صنعت به شمار می رود.

نویسنده: حسنعلی موبدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها