|
کدخبر: 233799 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با هاشمی‌طبا، مدیر پیشین نمایشگاه تهران؛

چرا صنعت نمایشگاهی به این حال و روز افتاد؟

هاشمی‌طبا گفت: برنامه ما در زمان فعالیت بنده در حوزه صنعت نمایشگاهی کشور این بود که هزینه بلیت هواپیما شرکت های خارجی یا هزینه اقامت آنها در ایران را تامین کنیم. این اقدام موجب می شد این شرکت ها جذب نمایشگاه های کشور شوند.

نمایشگاه چرا صنعت نمایشگاهی به این حال و روز افتاد؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اعتبار صنعت نمایشگاهی کشور به نازل‌ترین درجه رسیده و فاصله معناداری با جایگاه واقعی خود دارد. کاهش روزافزون میزان اهمیت این صنعت نزد مسئولان و سیاست‌گذاران، ورود افراد غیرمتخصص در این حوزه، اعمال تحریم ها و در نهایت شیوع ویروس کرونا موجب شد که امروزه صنعتی با ظرفیت های بزرگ که ویترین اقتصاد کشور به شمار می رود به صنعتی فراموش شده تبدیل شود و به جایگاهی در حد نمایشگاه‌های حراج فصلی و بازارهای مکاره تنزل پیدا کند. این در حالی است که سال‌ها قبل صنعت نمایشگاهی جزء درخشان‌ترین صنایع کشور به شمار می رفت و از ظرفیت های این حوزه به درستی در راستای توسعه کشور استفاده می شد.

یکی از مدیران با سابقه این صنعت، سیدمصطفی هاشمی طبا است. از دوران مدیریت وی به عنوان درخشان‌ترین دوران صنعت نمایشگاهی کشور نام برده می‌شود. خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز پیرامون وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی و تفاوت آن با گذشته های نه چندان دور این صنعت گفتگویی را با وی ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

فقدان هدف‌گذاری صحیح

هاشمی‌طبا در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: کرونا حادثه ای بود که بر تمام بخش های اقتصادی، صنعتی و تجاری کشور و دنیا تاثیر منفی گذاشت. از همین رو نمی توان شیوع این ویروس را  عامل ایجاد وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی دانست. مشکل اصلی این صنعت در کشور ما این است که هدف گذاری صحیحی بر ایجاد نمایشگاه ها به صورت اصولی انجام نشده است. طرحی که من در زمان فعالیت در حوزه نمایشگاه ها داشتیم این بود که رویدادهای تخصصی بعد از اینکه دو سال در داخل کشور برگزار و اصطلاحا آزمون و خطا شد به نمایشگاه های بین المللی تبدیل شود.

سیدمصطفی-هاشمی-طبا

وی در ادامه با بیان اینکه ما تسهیلاتی را برای حضور شرکت های خارجی حاضر در این نمایشگاه ها در نظر گرفته بودیم بیان داشت: اگر دنبال نمایشگاه هایی با تعاریف صادراتی نباشیم در مرور زمان با رویدادهای مستهلک روبرو خواهیم بود. کمااینکه در حال نیز صنعت نمایشگاهی کشور کمابیش به این مرحله رسیده است.

غفلت سیاست گذاران از ظرفیت های صنعت نمایشگاهی

مدیرعامل پیشین شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در ادامه گفت: سایر کشورهایی که دارای صنعت نمایشگاهی پویا و فعالی هستند نمایشگاه های خود را با اهداف صادراتی برگزار می کنند و مانع حضور شرکت های خارجی در این رویدادها نمی شوند. اما ما حاضر نیستیم تسهیلاتی به شرکت های خارجی ارائه کنیم. امروزه در کشور ما یارانه های مختلفی به بخش های مختلف ارائه می شود اما سیاستگذاران حاضر نیستند برای امری تجاری که موجب ارتقای ارتباطات تجاری ما و روابط مشتری‌مدارانه با خارجی ها می شود ارزش قائل شوند.

هاشمی طبا همچنین تصریح کرد: برنامه ما در زمان فعالیت بنده در حوزه صنعت نمایشگاهی کشور این بود که هزینه بلیت هواپیما شرکت های خارجی یا هزینه اقامت آنها در ایران را تامین کنیم. این اقدام موجب می شد این شرکت ها جذب نمایشگاه های کشور شوند و از این طریق راه ارتباطی ما با کشورهای دنیا باز شود. متاسفانه امروزه تمام این اهداف از بین رفته و علاوه بر اینکه دولت ها توجه شایانی به موضوع صادرات نداشتند، بروز مشکلاتی که تحریم ها به وجود آوردند نیز دست به دست هم دادند تا روابط خارجی ما مخصوصا از نظر اقتصادی با کشورهای مختلف با مشکل مواجه شود.

وزیر پیشین صنایع در ادامه با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی کشور نیز به سمت برگزاری رویدادهای داخلی رفت بیان کرد: در برخی از رویدادها شرکت های خارجی تنها به عنوان صادرکننده حضور داشتند که امروزه این اتفاق نیز به ندرت رخ می دهد.

نمایشگاه تعطیل شدنی نیست

مدیرعامل پیشین شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در ادامه گفت: وقتی ما نمایشگاه ها را با اهدف صادراتی برگزار نکنیم موفق نخواهیم شد اتفاق خاصی را در این حوزه رقم بزنیم. نمایشگاه های داخلی امروزه برگزار می شوند و استقبال خوبی هم از آنها به عمل می آید اما نباید فراموش کرد که نمایشگاه ها باید در راستای ارتقای روابط بازرگانی خارجی کشور برگزار شوند. امروزه ما ویترین نمایشگاه های خود را شیک کرده‌ایم اما در راستای ارتباط با سایر کشورها هیچ برنامه ای نداریم. البته شیک کردن ویترین نمایشگاه های داخلی کار اشتباهی محسوب نمی شود اما واقعیت این است که هدف نمایشگاه شیک کردن دکوراسیون های نمایشگاهی نیست. باید اقرار کرد که امروزه هدف اصلی برگزاری نمایشگاه ها را گم کرده‌ایم.

وی افزود: امروزه مباحثی درباره تعطیلی نمایشگاه تهران شنیده می شود که بدون شک نشان‌دهنده عدم تخصص افراد تصمیم گیر در این حوزه دارد. این افراد بدون در نظر گرفتن اهمیت صنعت نمایشگاهی با دلایل واهی اقدام به قانون گذاری و سیاست گذاری های این چنینی می کنند.

جایگاه صنعت نمایشگاهی ایران در منطقه و جهان

هاشمی طبا در پایان به جایگاه صنعت نمایشگاهی ایران در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: ما از نظر توانایی برگزاری نمایشگاه در سطح بسیار خوبی قرار داریم. شرکت‌های برگزارکننده نمایشگاه ایده‌های خوبی را از کشورهای مختلف دریافت کرده‌اند و به نحو خوبی نیز این ایده ها را ارائه می کنند. بنابراین پتانسیل های خوبی در این زمینه داریم. اما برای ارتقای این صنعت باید با مشتریان خارجی ارتباط بگیریم و با آنها قرارداد ببندیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها