|
کدخبر: 217242 سهیل فرزین

گزارش اختصاصی خبرنگار گسترش نیوز از اکسپو ۲۰۲۰ دوبی؛

از هزار و یک شب شهرزاد تا اوریگامی شرق دور

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ رویدادی جهانی است که از ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱ در کشور امارات متحده عربی و به میزبانی دوبی در حال برگزاری است و بیش از ۱۹۰ کشور دنیا را برای اولین بار در منطقه خاورمیانه گرد یکدیگر جمع کرده است.

نمایشگاه از هزار و یک شب شهرزاد تا اوریگامی شرق دور

شعار این دوره از برگزاری اکسپوها «پیوند افکار؛ خلق آینده» است و کشورهای حاضر در این رویداد بین المللی تلاش کرده اند تا در راستای این شعار، گذشته و حال خود را با یکدیگر پیوند زده و به آینده پل بزنند و همچنین از آخرین نوآوری ها، تغییرات و پیشرفت بنیادین خود رونمایی کنند.

اکسپو دوبی ۳ موضوع را به عنوان موضوع اصلی این دوره از برگزاری اکسپوها معرفی کرده که Opportunity (فرصت ها) با هدف تحقق پتانسیل و استعداد های افراد و جوامع بشری برای ساخت آینده ای روشن، Mobility (تحرک و پویایی) با هدف خلق پویایی هوشمندانه تر و سازنده تر افراد، اهداف و ایده ها به صورت فیزیکی و مجازی و Sustainability (پایداری) با هدف ترویج زندگی در تعادل با منابع طبیعی مثل استفاده از انرژی های تجدید پذیر به جای انرژی تجدید ناپذیر مانند انرژی خورشیدی و به دست آوردن آب از هوا، این تم ها را تشکیل می دهند. کشورهای حاضر در این رویداد تلاش کرده اند با توجه به فرهنگ و نوآوری های جدید، پاویون خود را بر اساس تم انتخابی خود طراحی کنند.

خبرنگار اعزامی گسترش نیوز به اکسپو ۲۰۲۰ دوبی گزارشی از فضای این رویداد بین المللی و پاویون هایی که از نظر طراحی و جذب مخاطب، موفق عمل کرده است تهیه کرده که قسمت اول آن را در ادامه به تفکیک مطالعه خواهید کرد.

ایران؛ متفاوت ترین پاویون اکسپو ۲۰۲۰

پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی در زون تحرک قرار دارد و در زمینی به مساحت حدود ۲۰۱۴ متر مربع ساخته شده است.

پاویون ایران که با شعار ”ایران، تمدنی کهن و استوار، تنوع اقوام، میزبان ملت ها” در این رویداد شرکت کرده متفاوت ترین پاویون اکسپو دوبی است؛ ایران تنها پاویون این دوره از برگزاری اکسپو است که در فضای باز طراحی شده و همین  تفاوت هر مخاطبی را مجاب می کند گشتی در این پاویون بزند.

طراحی پاویون ایران با الهام از قصه های شهرزاد

آنطور که در افسانه ها آمده پادشاهی در زمان های گذشته وجود داشته که شهرزاد هر شب با گفتن بخشی از قصه خود به مدت هزار و یک شب خشونت و سیاست را به تعویق می اندازد. طراحی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نیز متاثر از روایت های هزار و یک شب شهرزاد قصه گو شکل گرفته است. پروژه نه به صورت یک بنای تکینه بلکه به صورت یک معماری عرصه وار طراحی شده و مانند همسایگی، از پاکت‌ های فضایی مختلف تشکیل شده است که در هر پاکت مخاطبان با بخشی از قصه ایران معاصر آشنا می‌ شود.  نکته دیگری که در طراحی پاویون ایران وجود مرزهای نرمی است که به واسطه پرده های مهره ای برای هر کدام از پاکت‌ های فضایی ایجاد شده است. نمای  هر کدام از این پاکت ها متشکل از یک سطح فیروزه‌ای است که در مقابل آن پرده های مهره ای قرار داده شده‌اند. تقابل رنگ فیروزه‌ای با رنگ کرم مهره ها تقابل میان عرش و فرش را به صورت نمادین یادآوری می کند.

بنابراین نمای پروژه مرزهای نرمی را برای فضاها ایجاد می کند. در فضای بینابینی نیز اتفاقات جالبی می تواند به وقوع بپیوندد. اگر جعبه های آبی رنگ پوشیده شده در این پرده نیمه شفاف مهره ای نرم، نمایانگر فرهنگ رسمی ایرانیان باشد اتفاقاتی که هر از چندگاهی در فضاهای بینابینی رخ می‌ دهد خرده فرهنگ ها و تعاملات غیررسمی ایرانیان را نشان می‌ دهد. موضوع یکی از زیبایی پروژه به شمار می رود.

در ورودی پاویون سیمرغ، پرنده اسطوره‌ای شاهنامه فردوسی به عنوان نماد کشور در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته و بخشی از فرهنگ، تاریخ و ادبیات ایران را به بازدیدکنندگان معرفی می‌ کند.

پاویون-ایران-در-اکسپو-2020-1

لبخند رضایت بازدیدکنندگان پاویون ایران

مخاطبان از ملل مختلف با تکیه بر بزرگترین مبل سه‌بعدی جهان که به صورت کاملا دستی ساخته شده و در قسمت ورودی پاویون ایران تعبیه شده عکسی به یادگار انداخته و وارد فضای پاویون می شوند و در بخش های مختلف از نزدیک نمونه های برخی از آثار تاریخی و گردشگری کشور را مشاهده و با ورود به قسمت فرش دستباف ایرانی، مسحور این هنر زیبا و بی نظیر هنرمندان ایران می شوند. مخاطبان با ورود به قسمت هنری پاویون با چشمی هایی روبرو می شوند که هر کدام از آنها گوشه ای از فرهنگ، هنر و تمدن ایران را به رخ جهانیان می کشد. توانمندی ها و پتانسیل های معدنی کشور در بخش دیگر پاویون در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد. صنایع های‌تک کشور نیز در بخش دیگری از  پاویون در معرض دید مخاطبان قرار گرفته و همه را متعجب می کند. صنایع دستی و انواع خشکبار ایران که همواره طرفداران فراوان و خاص به خود را دارد نیز از قسمت هایی است که مورد توجه ویژه بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

صندلی-ملل-اکسپو

پاویون-ایران-در-اکسپو-2020-7

پاویون-ایران-در-اکسپو-2020-4

پاویون-ایران-در-اکسپو-2020-5

وجود دار قالی که به «قالی صلح» معروف است نیز یکی از بخش هایی که است که هر مخاطبی را جذب می کند. بازدیدکنندگان غرق در هنر قالی بافی هنرمندان ایرانی شده و طنین موسیقی سنتی و بوی غذاهای ایرانی فضای دلنوازی را در پاویون ایران فراهم کرده و موجب شده که پاویون کشور ما یکی از پر مخاطب ترین پاویون های اکسپو باشد و مخاطب با لبخند رضایت، پاویون کشور ایران را ترک کند.

پاویون-ایران-در-اکسپو-2020-۳.

جالب است بدانید پاویون ایران در اکسپو دبی به عنوان یکی از ۸ غرفه برتر برجسته از نظر معماری در اکسپو دبی معرفی شده است.

اسپانیا؛ پاویون درهم آمیختن نبوغ و خلاقیت

پاویون این کشور که متشکل از مجموعه ای از حجم های مخروطی شکل رنگارنگ است در مساحت ۵۸۰۰ مترمربع و در منطقه پایداری قرار دارد.

پاویون-اسپانیا-۱

یکی از بخش های جذاب و دیدنی پاویون اسپانیا که با شعار ”هوش برای زندگی” در این دوره از برگزاری اکسپوها شرکت کرده، جنگل هوش است. این قسمت یک جنگل مصنوعی چاپ سه بعدی شده دارای درختانی با قابلیت تولید اکسیژن است که توانسته نظر مخاطبان و بازدیدکنندگان از ملل مختلف را به خود جلب کند.

پاویون-اسپانیا-3

قطعه سه صفحه ایِ مجسمه مانندی به شکل حلقه ای به هم پیوسته، یکی دیگر از دیدنی های این پاویون کشور اسپانیا است که در راه روی اصلی پاویون نصب شده است و جلوه زیبایی به این پاویون بخشیده است.

پاویون-اسپانیا-2

سوئد؛ پاویون توسعه نسل جدیدی از توسعه علوم زیستی

پاویون این کشور که در ناحیه پایداری ساخته شده است غرفه ای جنگلی با مسیرهای احاطه شده توسط تنه های چوبی است. به عبارتی می توان گفت سوئد جنگل را به صحرای امارات آورده و همین موضوع موجب شده تا علی رغم زیبایی بی نظیری که تنه های چوبی به پاویون این کشور بخشیده اند مخاطبان از نزدیک مراحل ساخت شهرهای هوشمند، توسعه نسل جدید نوآوری و توسعه علوم زیستی این کشور را از نزدیک درک کنند.

پاویون-سوئد-در-اکسپو-2

عربستان؛ از بادیه نشینی تا شهر نشینی

پاویون کشور عربستان دومین پاویون بزرگ این دوره از برگزاری اکسپو ها است و با ساخت این پاویون توانسته ۳ رکورد جدید بزرگترین صفحه نمایش آینه LED، طولانی‌ترین صفحه نمایش آبی و بزرگترین صفحه نمایش نوری را در کتاب گینس ثبت کند. سیر تاریخی عربستان و پیشرفت این کشور با نورپردازی ها و تصاویر سه‌بعدی به بهترین شکل ممکن به مخاطبان ارائه شده و از بادیه نشینی تا شهر نشینی اعراب را به تصویر کشیده است.

پاویون-عربستان-در-اکسپو-دوبی-2

بلژیک؛ تصویر سازی سال ۲۰۵۰

بلژیک که با عنوان طاق سبز در این دوره از برگزاری اکسپو ها شرکت کرده نیز یکی از زیباترین پاویون هایی است که در جذب مخاطب موفق عمل کرده است. پذیرایی با شکلات های معروف این کشور در حین ورود به پاویون لبخند رضایت را بر لبان بازدیدکنندگان می نشاند. چشم‌اندازهای برنامه‌ ریزی شهری بلژیک شامل ایجاد سیستم‌ های جابجایی هوشمند برای آینده است که این موضوع با نمایش توانمندی های بلژیک در این حوزه به مخاطبان ارائه می شود. از جمله بخش های جذاب پاویون بلژیک استقرار صندلی ها و عینک های واقعیت مجازی بود که مخاطبان با نشستن بر روی آنها سفری به فضا و سیاره مریخ را تجربه می کردند. غرفه بلژیک چشم‌اندازهای کشور برای سال ۲۰۵۰ را نیز بر اساس نوآوری‌های خلاقانه امروزی در زمینه تحرک هوشمند، تمیز و ایمن به نمایش گذاشته است.

پاویون-بلژیک-در-اکسپو

 انگلستان؛ تولید اشعار جمعی با هوش مصنوعی

برای اولین بار است که غرفه ی انگلستان را یک معمار زن طراحی کرده است. این ساختمان مخروطی شکل از تعداد زیادی از قطعات باریک و کشیده ای که به طول ۲۰ متر از هسته ی مرکزی آن به صورت طره درآمده، تشکیل شده است. همچنین از طریق صفحات LED متون مختلفی از اشعار بر روی ساختمان به نمایش در می آیند که حس شاعرانگی را به ساختمان می دهد. بازدیدکنندگان نیز می توانند در این نمایش سهم داشته و در انتخاب آن ها مشارکت کنند.

پاویون-انگلیس-در-اکسپو-2

طراحی این پاویون به گونه ای است که مردم را به این امر فرا می خواند که به این موضوع توجه کنند که سیاره  ما پیامی را به فضا ارسال می کند تا  روزی با سایر سیارات مواجه شود. همچنین دیگر ایده ای که در طراحی این بنا مد نظر بوده؛ نقش شعر به عنوان نظم دهندگی زبان اذعان شده است.

ژاپن؛ نمایش شباهت‌های فرهنگی با خاورمیانه

پاویون کشور ژاپن در منطقه فرصت اکسپو ۲۰۲۰ قرار دارد و طراحی آن به گونه ای است که در نگاه اول مخاطب را به یاد هنر اوریگامی که در این کشور رواج دارد می اندازد. پاویون این کشور با تمرکز بر حفظ سنت ها و استفاده از سیستم تهویه مطبوع سازگار با محیط زیست تلاش کرده تا از طریق یک معماری متفاوت، شباهت‌های فرهنگی بین ژاپن و خاورمیانه را به نمایش بگذارد.

پاویون-ژاپن-۱

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها