|
کدخبر: 175834 سهیل فرزین

فعال و برگزارکننده نمایشگاهی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

جای خالی استارت آپ ها در صنعت نمایشگاهی

رسا گفت: خوشبختانه در سال های اخیر نگاه برگزارکنندگان و مراکز نمایشگاهی به استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان معطوف شده است.

نمایشگاه جای خالی استارت آپ ها در صنعت نمایشگاهی

توجه به استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان و بهره گیری از تجارب دیگر جوامع دنیا در زمینه استفاده از ظرفیت های این شرکت ها می تواند موجبات رشد و تعالی اقتصاد و صنایع مختلف کشور را در پی داشته باشد.

از این رو، دولت باید با فراهم آوردن بسترهای لازم، صحیح و مناسب و همچنین پرداخت تسهیلات لازم برای ارتقای شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها موجب شود تا آنها در مدت زمانی کوتاه به رشد چشمگیری دست پیدا کنند.

استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان به طور عمومی در تمام صنایع داخلی کشور دستی بر آتش دارند و شاید بتوان به درستی ادعا کرد تنها صنعتی که تا کنون از استفاده از این ظرفیت غافل بوده حوزه صنعت نمایشگاهی کشور است. اما استارت آپ ها چگونه می توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند؟

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با سعید رسا، فعال و برگزارکننده نمایشگاهی ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

رسا در ابتدای این گفتگو به تاثیر صنعت نمایشگاهی در تولید و اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت: به طور حتم نمایشگاه تاثیر مستقیمی بر اقتصاد و تولید کشور دارد. چرا که به عقیده من نمایشگاه ها اولین فرصتی هستند که آخرین فناوری ها، دستاورد ها و تمام امکانات یک صنعت و توانمندی ها زیر یک سقف جمع می کنند و در معرض دید عموم قرار می دهند. از همین رو مخاطبان خاص و عام نیز می توانند از نزدیک ضمن آشنایی با این دستاوردها نظرات تخصصی خود را در ارتباط با آن محصولات مطرح کنند.

سعید-رسا

فرصت ویژه نمایشگاهی برای تولیدکنندگان

وی افزود: ظرفیت نمایشگاه ها پتانسیل فراوانی برای تمام تولیدکنندگان است. چرا که آن ها قادر نیستند که به مدت ۴ روز میزبان هزاران بازدیدکننده متخصص باشند. بنابراین این فرصت ویژه نمایشگاهی است که بستری را در اختیار تولیدکننده قرار می دهد که از نزدیک صنایع مختلف را در معرض دید بازدیدکننده قرار دهد.

این فعال نمایشگاهی در ادامه گفت: یکی دیگر از ویژگی های مهم نمایشگاه استفاده از فرصت های نوآورانه است که در کنار نمایشگاه ها اتفاق می افتد. از آنجایی که تکنولوژی های روز دنیا در لحظه تغییر می کنند مباحث آموزشی و محتوایی به یکی از چالش های اصلی صنعت نمایشگاهی تبدیل شده است. به عقیده من نمایشگاه ها باید با عناوین و شعارهای مختلف که در هر سال می توانند انتخاب کنند موضوعات مهم و روند جهانی شدن صنعت مدنظر را مورد مطالعه قرار دهند تا بتوانند در کنار نمایشگاه آخرین روند جهانی آموزشی محتوایی صنعت مورد مطالعه را به برای بازدیدکنندگان و مشارکت کنندگان منتقل کنند.

رسا با بیان اینکه نمایشگاه ها یک فرصت ۴ روزه برای ارائه این اطلاعات هستند، بیان کرد: نمایشگاه یک پلتفرم ویژه برای تبادل نظر بحث های آموزشی میان افراد مختلف به حساب می آید.

لزوم ورود استارت آپ ها و دانش بنیان ها به صنعت نمایشگاهی

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به ورود استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان به صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: برخی از این شرکت ها یا مجموعه های استارت آپی در دهه گذشته روند رشد سریعی را در حوزه صنایع مختلف ایجاد کرده اند. از این رو جای خالی این مجموعه ها و شرکت ها در صنعت نمایشگاهی نیز احساس می شود. سال های گذشته شاهد بودیم که در برخی از رویدادها مانند الکامپ تلاش شد تا سالن جانبی برای فعالیت استارت آپ ها در نظر گرفته شود. این موضوع بسیار مهمی بود که نشان می داد نگاه برگزارکنندگان و مراکز نمایشگاهی به این حوزه مهم معطوف شده است.

رسا افزود: قطعا شرکت های دانش بنیان و مجموعه های استارت آپی می توانند نقش مهمی در رشد صنعت نمایشگاهی داشته باشند. چرا که این بخش موتور جستجوگر و نوآوری در حوزه های مختلف هستند که جدیدترین ایده ها از مباحث مختلفی را ایجاد می کنند. به عقیده من نمایشگاه ها می توانند بهترین فرصت برای ظهور و بروز اینگونه مجموعه ها باشد.

خواسته فعالان صنعت نمایشگاهی از دولت آینده

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به انتخابات ریاست جمهوری که در خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد نیز اشاره کرد و گفت: برخی مسائل بارها از جانب اکثر فعالان نمایشگاهی و بزرگان این صنعت مطرح شده اما متاسفانه تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است. ما از دولت آینده انتظار داریم که جایگاه ویژه ای برای صنعت نمایشگاهی در نظر بگیرند. این صنعت باید جایگاه مشخص و قدرتمندی داشته باشد تا در وهله اول بتواند یکپارچه تصمیم بگیرد. دولت بیشتر باید نقش حمایتی داشته باشد تا نقش دخالتی. دولت به طور قطع باید در زیرساخت های این صنعت از ابعاد مختلف مانند بخش فرودگاهی، تشریفات، خدمات جانبی و.... امکانات خوبی را برای مراکز نمایشگاهی فراهم کند.

رسا افزود: برگزار کنندگان در حوزه های نرم افزاری مسئولیت خود را به خوبی انجام می دهد اما مسائل زیرساختی از حوزه توانایی آن ها خارج است. حال اگر دولت چرخه سیستم نمایشگاهی را به طور کامل مورد مطالعه و امکان سنجی قرار دهد و به زیر ساخت های صنعت نمایشگاهی قدرت ویژه ای ببخشد به طور حتم شاهد پیشرفت حوزه صنعت نمایشگاهی خواهیم بود.

استفاده از ظرفیت رایزنان بازرگانی در صنعت نمایشگاهی

این فعال و برگزارکننده نمایشگاهی همچنین اظهار داشت: در برخی از مواقع نیز مسائل سیاسی گریبانگیر فعالان این حوزه شده است. برگزاری نمایشگاه ها دو وجهه داخلی و بین المللی دارد. برگزارکنندگان نمایشگاهی همیشه با چالش تاثیرپذیری مستقیم از روابط سیاسی کشور روبرو بوده اند. هر گاه تعامل ایران با دنیا روابط خوبی بوده ما میزبان غرفه داران صاحب نام و بزرگترین شرکت های دنیا بوده ایم که همین امر نیز موجب ورود آخرین فناوری ها و تکنولوژی ها به کشور می شد. اما امروزه بنا به دلایل سیاسی این ارتباط قطع شده است.

رسا در پایان خاطرنشان کرد: رایزن های اقتصادی نیز می توانند نقش بسیار مثمر ثمری را در حوزه صنعت نمایشگاهی کشور ایفا کنند. این فعالان تجاری و اقتصادی باید به صورت جدی تر به حوزه صنعت نمایشگاهی نگاه کنند تا با ایجاد بستر در کشورهای هدف صادراتی مانند پلی برای توسعه صادرات با استفاده از ابزار نمایشگاه ها فعالیت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها