|
کدخبر: 165248 سهیل فرزین

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان گیلان مطرح شد:

بهترین متولی صنعت نمایشگاهی کیست؟

کاظم زاده تاکید کرد: دولت باید عزمی جدی برای ساماندهی صنعت نمایشگاهی داشته باشد.

نمایشگاه بهترین متولی صنعت نمایشگاهی کیست؟

بدون تردید عدم برگزاری یا تعویق برگزاری نمایشگاه‌ ها به واسطه شیوع ویروس کرونا موجب خسارت جبران‌ ناپذیر به صنعت نمایشگاهی کشور و فعالیت‌ های مرتبط شده است، چرا که نمایشگاه برآیند صنعت و تولید است و این امر مخاطرات اقتصادی متوالی را به دنبال داشته است. اما در این میان نگاه دقیق و مسئولانه متولیان به صنعت نمایشگاهی و آگاهی از اهمیت این صنعت موجب شده تا برخی سایت های استانی حتی در شرایط شیوع پاندمی کرونا نیز چرخ این صنعت را به گردش درآورند و مانع از تعطیل شدن این فعالیت تجاری_اقتصادی شوند.

سایت نمایشگاهی گیلان یکی از این سایت ها است که با برنامه ریزی دقیق و نگاهی صحیح توانسته در زمان شیوع ویروس کرونا عملکرد مثمر ثمری را با رعایت پروتکل های بهداشتی، از خود ارائه دهد.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با آیت کاظم زاده، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان گیلان ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

وضعیت صنعت نمایشگاهی پس از شیوع ویروس کرونا

آیت کاظم زاده در این گفتگو اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا موجب وارد آمدن ضرر و زیان بسیار هنگفتی به صنعت نمایشگاهی کشور شد. شیوع این ویروس موجب شد که شاغلان زیادی بیکار شده و در نهایت منجر به بروز آسیب های اجتماعی فراوان به سبب ایجاد مشکلات اقتصادی در جامعه شد.

آیت-کاظم-زاده

وی افزود: با تعاملی که با ستاد مقابله با کرونای استان و دانشگاه علوم پزشکی به عمل آوردیم علاوه بر اینکه با رعایت پروتکل ها اغلب رویدادها را برگزار کردیم موفق شدیم تا گام بزرگی در جهت فرهنگسازی رفتار در زمان اپیدمی کرونا برای شهروندان برداریم. در همین راستا در سال گذشته ۲۴ عنوان رویداد نمایشگاهی برگزار کردیم. خوشبختانه نظر مسئولان استانی مبنی بر این است که صنعت نمایشگاهی صنعتی است که باید برنامه ریزی دقیق و بلندمدتی برای آن انجام شود. مجریان و برگزارکنندگان و همچنین شرکت نمایشگاه های استان نیز در راستای تاثیرگذاری در حوزه اقتصاد برای رویدادهای تخصصی خود باید برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشند. در همین خصوص با دلایل قانع کننده ای که ارائه کردیم موفق شدیم که تقویم نمایشگاهی ۵ ساله خود را مصوب کارگروه توسعه صادرات استان کنیم. از این رو می توانیم ادعا کنیم که ما جزو معدود سایت های کشوری هستیم که تقویم ۵ ساله خود را مصوب کرده ایم.

دو عامل تاثیرگذار در وضعیت صنعت نمایشگاهی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان گیلان در ادامه گفت: صنعت نمایشگاهی در سال پیش رو قطعا از ۲ متغیر عمده تاثیر خواهد گرفت. یکی از این متغیرها چگونگی مهار ویروس کرونا و دیگری وضعیت اقتصادی و نوسانات ارز و رونق اقتصادی احتمالی کشور خواهد بود. اگر موفق شویم که شیوع ویروس کرونا را کنترل کنیم و در کنار آن گشایش اقتصادی داشته باشیم و شاهد رفع شدن تحریم ها باشیم امید آن می رود که صنعت نمایشگاهی به روزهای خوب خود بازگردد. اصولا صنعت نمایشگاهی با تعامل ارتباط مستقیمی دارد. به عبارتی می توان گفت نمایشگاه فضای ارتباطات است. نمایشگاه فضایی است تا در یک فضای صنعتی، تجاری و خدماتی خدمات ویژه و جدید عرضه شوند تا در سایه این تعاملات صنعت نمایشگاهی شکوفا شود.

کاظم زاده افزود: متاسفانه صنعت نمایشگاهی نه به عنوان یک صنعت بلکه به عنوان یک فعالیت تجاری پذیرفته شده است. در حالی که نمایشگاه یک صنعت میان بخشی است. یعنی می توان گفت این صنعت برای بخش های مختلف اقتصادی، تجاری و خدماتی فضای تعامل و ارتباط را فراهم می کند. این صنعت مانند حلقه ای است که می تواند بخش های مختلف را به یکدیگر متصل کند. به همین دلیل در وهله اول به این حوزه باید به چشم یک صنعت نگاه کرد و در نهایت باید یک متولی مشخص برای آن تعیین شود. ما فعالان صنعت نمایشگاهی بر این باوریم که ذی نفعان این صنعت می توانند بهترین مرجع برای تولی گری این صنعت باشند.

ضرورت تغییر نگاه دولت به صنعت نمایشگاهی

وی با اشاره به اینکه شاید دولت زمان کافی برای رسیدگی به امورات صنعت نمایشگاهی را ندارد، تصریح کرد: با توجه به معضلاتی که کشور با آن ها مواجه است گمان می رود که دولت زمانی برای رسیدگی به این مشکلات ندارد وگرنه در بدنه دولت و سازمان توسعه تجارت نیز نفرات آگاهی وجود دارند و در حال فعالیت و حمایت هستند. در همین راستا باید زمینه ای را فراهم کرد تا نگاه و تلاش این افراد به سمت تخصص گرایی و ایجاد بستری مناسب برای فعالیت فعالان تجاری سوق داده شود. دولت باید عزمی جدی برای ساماندهی صنعت نمایشگاهی داشته باشد.

عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های کشور در ادامه خاطرنشان کرد: انتظاری که از سیستم حاکمیت و ارکان نظام داریم این است که نمایشگاه ها را به عنوان یک صنعت مستقل بشناسند و برای این حوزه احترام قائل شوند. صنعت نمایشگاهی صنعتی به ظاهر زیان ده است. از آنجا که در مقابل هزاران میلیارد تومان هزینه برای ساخت یک سایت نمایشگاهی، رویدادی با سود کم برگزار می شود برگشت سرمایه در آن وجود ندارد. اما باید به این نکته توجه داشت که عایده مالی صنعت نمایشگاهی در بخش های مختلف تجاری، اقتصادی و خدماتی اثر گذار خواهد بود و موجب رونق آن بخش ها خواهد شد. به دلیل اینکه این صنعت یک صنعت میان بخشی است دولت باید توجهی خاص به آن داشته باشد و با نگرشی متفاوت به آن نگاه کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها