|
کدخبر: 167056 سهیل فرزین

برگزارکننده نمایشگاهی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

صنعت نمایشگاهی چشم انتظار برجام و نا امید از تغییر دولت

مازندرانی گفت: متاسفانه دولت ها بعد از روی کار آمدن اقداماتی انجام می دهند که نه تنها گشایشی ایجاد نمی شود بلکه مشکلات جدیدی را نیز بر چالش ها و دغدغه های قبلی اضافه می کنند.

نمایشگاه صنعت نمایشگاهی چشم انتظار برجام و نا امید از تغییر دولت

این روزها نگاه تمام فعالان سیاسی، اقتصادی و تجاری به سمت وین محل مذاکرات مجدد برای بازگشت برجام است. سیگنال های این جلسات به خوبی در بازارهای مالی متفاوت احساس می شود. به عقیده کارشناسان پایان موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای و اجرای برجام در همه بخش های اقتصادی کشور به ویژه بخش تجارت خارجی به تدریج اثرات مثبت خود را آشکار خواهد کرد. با وجود شرایط مساعدی که برای توسعه همه جانبه تجارت خارجی کشور در دوره پسا تحریم ایجاد خواهد و از طرفی با سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا در ایران و جهان انتظار می رود که با فرض بازگشت برجام شاهد برگزاری و افزایش تعداد نمایشگاه های بین المللی و بازرگانی در سراسر کشور باشیم. از طرفی انتخابات ریاست جمهوری نیز به عنوان مهم ترین رویداد سیاسی کشور خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

حال، سوالی که پیش می آید این است که دو عامل انتخابات و بازگشت برجام چه تاثیری بر صنعت نمایشگاهی کشور خواهد داشت.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با ادریس مازندرانی، فعال و برگزار کننده نمایشگاهی ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

خلف وعده های دولت در قبال فعالان صنعت نمایشگاهی

مازندرانی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم با شرایطی که همه فعالان صنعت نمایشگاهی به آن امید دارند شاهد اتفاقات خوب در این عرصه باشیم. به دلیل بی مهری هایی که در سال های گذشته نسبت به این صنعت شد تاب آوری فعالان صنعت نمایشگاهی نسبت به شرایط اقتصادی موجود پایین آمده است. خلف وعده های دولت برای حمایت از کسب و کارهایی که در دوران کرونا ایستادگی کردند و توانستند خود و موقعیت شغلی کارکنانشان را حفظ کنند به قدری بود که بخش اعظمی از فعالان این حوزه را نسبت به فعالیت در صنعت نمایشگاهی دلسرد کرد.

ادریس-مازندرانی

وی افزود‌: صنعت نمایشگاهی یکی از پرآسیب ترین صنایع بود و در دوران شیوع کرونا به طور کلی تعطیل شد. به همین علت فعالان این صنعت انتظار دارند که در سال جاری خسارات سال های گذشته جبران شود. این صنعت سال هاست که به علت شرایط خاص کشور و محدودیت هایی که برای فعالان تجاری و تولید علم پیش آمده، با چالش های متفاوتی دست و پنجه نرم می کند. حوزه نمایشگاهی به عنوان یک شتابدهنده بسیار موثر در صادرات و به روزسانی صنعت کشور توانسته خود را فعال نگه دارد. این صنعت موفق شده با تغییر شرایط اقتصادی و تجاری کشور رشد سریعی را در تمام بخش هایی که متعهد به توسعه آن ها است داشته باشد.

وجود قوانین دست و پا گیر در برگزاری رویدادها

این برگزارکننده نمایشگاهی همچنین گفت: امیدوار بودیم در دوران شیوع کرونا صنعت نمایشگاهی با وقت کافی که داشت خود را دوباره از نو بسازد و برخی قوانین دست و پا گیر را حذف کند. اما متاسفانه شاهد این اتفاقات نبودیم. موضوع تعرفه ها همچنان موجب بروز چالش ها و مشکلاتی برای فعالان این حوزه است. در کشور ما محدویت هایی برای برگزاری نمیشگاه ها وجود دارد. در تمام کشورهای پیشرفته دنیا در برگزاری رویدادها قیمت زمین یک سوم هزینه نمایشگاه است. متاسفانه ما فعالان صنعت نمایشگاهی در کشور از این نقطه بسیار فاصله داریم.

مازندرانی افزود: انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه ها در این خصوص تمام سعی خود را انجام می دهد تا این استاندارد در کشور انجام شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که سایت تهران یک مجموعه دولتی است و قوانین دست و پاگیر مانع عملکرد به روز سایت های کشور می شوند. با تورمی که در کشور ایجاد شده هزینه برگزاری نمایشگاه اعم از اجاره زمین و خدمات عمومی که شامل آن می شود و همچنین امکانات اختصاصی مانند بیلبورد ها و برگزاری پایگاه های آموزشی و... که هر نمایشگاه دارد، به شدت بالا رفته و برگزارکنندگان در این رابطه با چالش بسیار عظیمی مواجه شده اند.

امید به برجام

وی با ابراز امیدواری مبنی بر فراهم شدن شرایط برای فعالیت مجدد صنعت نمایشگاهی، خاطرنشان کرد: صنعت نمایشگاهی عادت کرده که تنگناهای به وجود آمده را مدیریت کند. در شرایط کنونی جامعه امید به احیای برجام نیز بسیار زیاد است. امیدواریم احیای برجام برای مسائل نمایشگاهی کارگشا باشد و صنعت نمایشگاهی موفق شود دیپلماسی قوی گذشته که با دنیا داشته را مجددا به دست بیاورد.

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر صنعت نمایشگاهی

این فعال صنعت نمایشگاهی در بخش دیگری از صحبت های خود به انتخابات ریاست جمهوری کشور در خرداد ماه اشاره کرد و گفت: معتقدم به هر میزان که امید برای احیای برجام و تاثیر آن بر روند فعالیت صنعت نمایشگاهی وجود دارد،‌ انتخابات ریاست جمهوری تاثیر چندانی بر بهبود این روند نخواهد گذاشت. تجربه ثابت کرده که فعالان این حوزه قبل از هر انتخاباتی امیدوارند که پس از این رویداد بزرگ سیاسی وضعیت نمایشگاه و این صنعت بزرگ بهتر شود و گشایشی در چالش های موجود ایجاد شود. متاسفانه دولت ها بعد از روی کار آمدن اقداماتی انجام می دهند که نه تنها گشایشی ایجاد نمی شود بلکه مشکلات جدیدی را نیز بر چالش ها و دغدغه های قبلی اضافه می کنند.

مازندرانی افزود: به عنوان مثال ما انتظار حذف قوانین دست و پا گیر از حوزه تجارت کشور را خواستار بودیم اما با منحل شدن وزارت بازرگانی مواجه شدیم. هنگامی که مجموعه ای از به اصطلاح نخبگان در قامت هیئت دولت قرار می گیرند و به این نتیجه می رسند که ممکلتی که دارای موقعیت استراتژیک و پتانسیل های بسیار زیاد، نیازی به وزارت بازرگانی ندارد، "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!". دولت بعدی باید با احیای وزارت بازرگانی حوزه تجارت خارجی کشور را تقویت کند که تا این لحظه این موضوع مهم حتی در برنامه های پیشنهادی و احتمالی کاندیدای انتخابات آینده دیده نمی شود.

این فعال صنعت نمایشگاهی در پایان تاکید کرد: تا چنین اتفاقی رخ ندهد نمی توان امیدی به تاثیر دولت ها بر بهبود روند صنعت نمایشگاهی داشت.

ارسال نظر