|
کدخبر: 170467 سهیل فرزین

مدیرعامل سایت نمایشگاهی هرمزگان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

پیشنهاد ویژه برای بهبود وضعیت صنعت نمایشگاهی

زرینی گفت: مسئولان و سیاست گذاران کشور باید با درک صحیح از اهمیت صنعت نمایشگاهی در راستای اعتلای آن حرکت کنند تا با استفاده از این ابزار، چرخه اقتصادی کشور را نیز شکوفا کنند.

نمایشگاه پیشنهاد ویژه برای بهبود وضعیت صنعت نمایشگاهی

برگزاری نمایشگاه‌ ها تاثیر و نقش مهمی در اقتصاد کشورها ایفا می کنند. صنعت نمایشگاهی در اکثر کشورها تاثیر مستقیمی بر اقتصاد دارد و به سبب تعلیق برگزاری شماری از نمایشگاه‌ ها در ایران و جهان، این صنعت متحمل خسارات مالی فراوانی شده است. به سبب لغو فعالیت های نمایشگاهی شمار زیادی از مشاغل مرتبط به آن مانند غرفه سازان و حتی بخش حمل و نقل و... متحمل خسارات مالی فراوانی شده‌اند به نحوی که بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند.

از طرفی استان هرمزگان در بحث تجارت و صادرات آبزیان و... جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در کشور دارد. بنابراین برگزاری رویدادهای نمایشگاهی که یکی از ابزارهای مهم توسعه تجارت کشور است در این استان،‌ اهمیتی بیش از پیش پیدا می کند. متاسفانه شیوع ویروس کرونا این سایت نمایشگاهی نیز را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است. در همین رابطه گفتگویی را با غلامعلی زرینی مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان هرمزگان ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

غلامعلی زرینی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸ موجب شد که تمام رویدادهای نمایشگاهی استان هرمزگان تعطیل شود. متاسفانه از آن زمان تا کنون ستاد مقابله با کرونای استان با برگزاری تمام رویدادها مخالفت کرده و ما تا این لحظه موفق به برگزاری هیچ رویدادی نشده ایم.

غلامعلی-زرینی

وی افزود: در تمام این مدت ما هزینه های نگهداری سایت، اجاره دفتر، مالیات، بیمه و حقوق کارکنان و کارمندان را از حساب شخصی خود پرداخت کرده ایم. متاسفانه هیچ ارگانی از ما حمایت مادی و معنوی به عمل نیاورد و همین امر موجب شد که ما متحمل ضرر و زیان فراوانی بشویم و حتی کار به تعدیل نیرو هم رسید.

پیشنهادی کارگشا برای بهبود شرایط صنعت نمایشگاهی

عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی در ادامه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: فعالان صنعت نمایشگاهی بارها خواسته های خود را به دولت و مجلس اعلام کرده اند. خوشبختانه چندی پیش صنعت نمایشگاهی در مجلس صاحب فراکسیون شد. پیشنهاد اکثر فعالان این صنعت این است که دولت جدید با همکاری فراکسیون یاد شدوه و البته همفکری و مشورت با بخش خصوصی فعال در این عرصه و با اخذ تصمیمات کارشناسی شده حمایت های خاص و ویژه ای از این صنعت به عمل بیاورند. چرا که کشورهای پیشرفته در دنیا صنعت نمایشگاهی را به عنوان یکی از بازوهای اصلی و ویترین اقتصاد کشور می دانند. حال مسئولان و سیاست گذاران کشور باید با درک صحیح از اهمیت این صنعت در راستای اعتلای آن حرکت کنند تا با استفاده از این ابزار، چرخه اقتصادی کشور را نیز شکوفا کنند.

زرینی در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت شهر بندرعباس در توسعه تجارت خارجی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت استان هرمزگان و اتصال آن به دریای خلیج فارس و ظرفیت بنادر موجود، لقب پایتخت اقتصادی کشور به این استان داده شده است. بنابراین ضروری است که در سطح این استان حتما نمایشگاه های خوب و در سطح کیفی بالا برگزار کنیم تا از ابزار برگزاری رویداد ها بتوانیم نهایت استفاده را برای توسعه تجارت و صادرات کشور داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان هرمزگان در ادامه گفت: قبل از شیوع کرونا وضعیت صنعت نمایشگاهی در این استان وضعیت پایدار و قابل قبولی بود. فارغ از برگزاری رویداد در داخل استان، ما موفق به برگزاری دو رویداد در کشور عمان نیز شدیم و سعی کردیم که در شناساندن توانمندی های استان و کشور در این رویدادها به بهترین نحو ممکن عمل کنیم که به لطف الهی و نظر شرکت کنندگان در این مهم به موفقیت دست یافتیم و این رویدادها با استقبال خوب تجار و بازرگانان عمانی و ایرانی قرار گرفت.

شرط اعتلای دوباره صنعت نمایشگاهی

زرینی تصریح کرد: برای سال جاری نیز تمام برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم. برای سال ۱۴۰۰ برگزاری ۸ رویداد را به این سازمان پیشنهاد کرده ایم و منتظر تقویم نمایشگاهی از طرف سازمان صمت استان هستیم. البته برگزاری این رویداد ها در گرو مجوز ستاد مقابله با کرونای استان است. البته لازم به ذکر است که به دلیل شرایط جوی استان هرمزگان و شهر بندرعباس عموما رویدادهای نمایشگاهی در نیمه دوم سال که از شدت گرمای هوا کاسته می شود برگزار می شوند. از همین رو امیدواریم که با سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی و کاهش روند شیوع ویروس کرونا در نیمه دوم سال جاری شاهد برگزاری رویدادهای قابل توجه و درخور شان استان و کشور در بندر عباس باشیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های استان هرمزگان به افق صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: ما امیدواریم که شرایط و رکود موجود در صنعت نمایشگاهی از بین برود. گرچه رفتار این ویروس همچنان ناشناخته است و به همین دلیل نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده این صنعت ارائه داد. ورود ملوانان و تاجران هندی به بندرعباس و همچنین حضور مهمانان نوروزی در ایام نوروز امسال نیز موجب شد که شرایط ناپایداری در این استان ایجاد شود. بنابراین نمی توانیم آینده روشنی را حداقل تا چند ماه آینده برای این صنعت متصور باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: شرط اعتلای دوباره صنعت نمایشگاهی بدون شک ارتباط مستقیمی با نحوه و میزان کنترل ویروس کرونا دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها