|
کدخبر: 160501

یک سال تلاش در ماه‌ های سخت و بحرانی

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه‌های داخل و خارج از کشور برای سال ۱۴۰۰، برگزاری نزدیک به ۷۰۰ نمایشگاه در سراسر کشور و ۵۰ نمایشگاه در خارج از کشور را برنامه‌ریزی کرده است.

نمایشگاه یک سال تلاش در ماه‌ های سخت و بحرانی

 حسن زمانی با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ نمایشگاه تخصصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال جاری برگزار شده است گفت: «علیرغم اینکه در ابتدای سال ۱۳۹۹ به دلیل شرایط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، تعداد زیادی از رویدادها برگزار نشدند اما در پایان سال موفق به برگزاری نمایشگاه‌های مهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدیم. خوشبختانه بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان از روند برگزاری رویدادها ابراز رضایت کردند».

وی در ادامه به چشم‌انداز صنعت نمایشگاهی کشور و برنامه‌های شرکت سهامی نمایشگاه‌ها برای سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: «شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه‌های داخل و خارج از کشور برای سال ۱۴۰۰، برگزاری نزدیک به ۷۰۰ نمایشگاه در سراسر کشور و ۵۰ نمایشگاه در خارج از کشور را برنامه‌ریزی کرده است. با برگزاری نمایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ میزان اشتغال‌زایی بالایی در سراسر کشور خواهیم داشت و از سوی دیگر گردش مالی قابل توجهی نیز ایجاد خواهد شد. اعتقاد ما بر این است که برگزاری رویدادهای نمایشگاهی موجب رونق در عرصه صنعت و تولید خواهد شد».

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران افزود: «چراغ واحدهای صنعتی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا خاموش شده بودند با فعال شدن نمایشگاه‌ها، مجدداً روشن خواهند شد و می‌توانیم در سال ۱۴۰۰ شکوفایی صنعت نمایشگاهی را نظاره کنیم».

زمانی با تاکید بر برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور گفت: «هدف بزرگ ۵۰ میلیارد دلار درآمد صادرات غیرنفتی در سال با برگزاری نمایشگاه‌ها قابل تحقق است. ما معتقد هستیم که این مهم با پشتکار و تلاش تک‌تک فعالان این حوزه شدنی است».

ضرورت بهره‌گیری از فرصت طلایی اکسپو برای ایران

مشاوره وزیر صمت با اشاره به رویداد اکسپو خاطرنشان کرد: «علاوه بر برگزاری رویدادهای مهم داخلی و خارجی، در مهرماه سال ۱۴۰۰، رویداد اکسپو در کشور امارات و شهر دوبی برگزار می‌شود. این نمایشگاه بین‌المللی می‌تواند فرصت خوبی را در اختیار کشور ما قرار دهد. در همین خصوص باید تلاش کنیم تا از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده لازم را ببریم».

وی در ادامه به تلاش‌های امارات متحده برای کسب مجوز رویداد اکسپو اشاره کرد و افزود: «این کشور از برگزاری رویداد اکسپو اهدافی نظیر، توسعه صنعت گردشگری، تبدیل شدن به بزرگ‌ترین پایگاه صادرات مجدد و گسترش ترانزیت حمل‌ونقل در خاور میانه را دنبال می‌کند. این کشور تا کنون بالغ‌بر ۳۴ میلیارد دلار برای برگزاری اکسپو، سرمایه‌گذاری کرده است. بخش اعظم این سرمایه‌گذاری در جهت زیرساخت‌های اقتصادی، شبکه پیشرفت حمل و نقل، ایجاد و توسعه فرودگاه، ایجاد خطوط مترو و ساخت شهرک‌های جدید بوده است».

اهداف حضور ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه ما به دنبال دستیابی به اهداف مهمی در رویداد اکسپو هستیم تصریح کرد: «افزایش آگاهی در رابطه با چالش‌های بشر، بهره‌گیری از فرصت‌های مناسب برای توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین کشورها، امکان شناخت این فرصت‌ها و استفاده از آنها بین ملت‌های مختلف، برقراری رابطه میان کشورهایی که از فناوری پیشرفته بهره‌مند هستند و کشورهایی که خواهان این فناوری‌ها هستند، تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی بین کشورها، توسعه صنعت گردشگری، گردشگری سلامت، اکو توریسم و معرفی جاذبه‌های تاریخی و باستانی، معرفی پیشرفت‌هایی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر از جمله مهم‌ترین اهداف ما برای حضور در این رویداد مهم فرهنگی دنیا است».

تاثیر شیوع کرونا بر صنعت نمایشگاهی

زمانی همچنین گفت: «در سال ۲۰۲۰ به علت شیوع بیماری کرونا و برگزار نشدن بسیاری از نمایشگاه‌ها، صنعت نمایشگاهی بالغ‌بر ۲۲۴ میلیارد دلار متضرر شده است. پس از شیوع این ویروس آمریکای شمالی ۹۰ میلیارد دلار، قاره اروپا ۷۳ میلیارد دلار، منطقه آسیا و حوزه اقیانوس آرام ۵۲ میلیارد دلار و سایر مناطق ۹ میلیارد دلار خسارت دیده‌اند. همچنین به دلیل عدم حضور مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و عدم امکان مذاکره حضوری با مشتریان و بازدیدکنندگان، از انعقاد ۳۷۰ میلیارد دلار قرارداد جلوگیری شد».

وی در ادامه تصریح کرد: «بالغ‌بر دومیلیون‌ و چهارصدهزار فرصت شغلی در سال ۲۰۲۰ به دلیل عدم برگزاری نمایشگاه‌ها از دست رفت. صنعت نمایشگاهی در دنیا یکی از صنایعی است که بیشترین میزان اشتغال‌زایی را دارد و هر مترمربع برگزاری نمایشگاه، ۷.۵ روز اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند و در کنار هر نمایشگاه، ۱۵۰ رسته شغلی فعال می‌شود. همین موضوع این صنعت را به عنوان یک حوزه مهم و حیاتی در اقتصاد دنیا مطرح کرده است».

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در پایان ضمن تشکر از وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی برای همکاری با شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی افزود: «امیدواریم این همکاری در سال ۱۴۰۰، ادامه پیدا کرده و فضا به سمت و سویی برود که کوچک‌ترین دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشیم».

منبع: اخبار نمایشگاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها