|
کدخبر: 118113 سهیل فرزین

پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد:

گوش ناشنوای ستاد مقابله با کرونا در قبال رویدادها

عبدالکریم جلالی با اشاره به اینکه تصمیم گیرندگان در ستاد ملی مقابله با کرونا به جایگاه و اهمیت صنعت نمایشگاهی واقف نیستند، گفت: تمام تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در حوزه نمایشگاه و طرح ترافیک خلاصه می‌شود.

نمایشگاه گوش ناشنوای ستاد مقابله با کرونا در قبال رویدادها

این روزها برگزاری نمایشگاه ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته و برگزارکنندگان و فعالان صنعت نمایشگاهی در بلاتکلیفی محض به سر می برند و حتی کار به جایی رسیده که رویداد نمایشگاهی دقیقا شب قبل از برگزاری کنسل می شود. این در صورتی است که در کشورهای اروپایی بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا تمام فعالیت های نمایشگاهی تعطیل و به فعالان این عرصه ابلاغ شد که تا مدت یک سال از تمام فعالیت های نمایشگاهی محروم خواهند شد. حتی مهمترین رویداد نمایشگاهی جهان که اکسپوی ۲۰۲۰ دبی بود نیز با تعویق یک ساله روبرو شد اما در کشور ما هنوز تکلیف برگزاری نمایشگاه ها مشخص نیست و فعالان این صنعت به نوعی گرفتار یک بام و دو هوا هستند.

نقش ستاد مقابله با کرونا در این میان بسیار حائز اهمیت است چرا که ادامه فعالیت های نمایشگاهی در گرو نظر و تصمیم این ستاد است که این ستاد نیز تا کنون تصمیم مشخصی مبنی بر فعالیت یا عدم فعالیت صنعت نمایشگاهی اتخاذ نکرده است.

در حال حاضر که فعالیت تمام مشاغل و اصناف حتی با رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در حال انجام است اما برگزاری نمایشگاه ها همچنان با ابهام رو برو است.

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با عبدالکریم جلالی پیشکسوت صنعت نمایشگاهی و مدیرعامل شرکت نمانگر انجام داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که مشروح این گفت و گو را در ادامه مطالعه خواهید کرد:

غفلت از اهمیت صنعت نمایشگاهی

عبدالکریم جلالی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: باید اذعان داشت که فعالان صنعت نمایشگاهی در این خصوص تلاش وافی و کافی نداشته اند تا نقش، جایگاه و تاثیرگذاری این صنعت در دوران شیوع ویروس کرونا نشر پیدا کند.

عبدالکریم-جلالی

وی افزود: به اعتقاد من مدیریت فعلی سایت نمایشگاهی ‌تهران تلاش قابل توجه و قابل تقدیری در این خصوص داشته است اما اشکال بزرگی که وجود دارد این است که تصمیم گیرندگان در ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت صحیح به جایگاه و اهمیت صنعت نمایشگاهی واقف نیستند و گویا نمی خواهند که توجهی نیز به این موضوع داشته باشند؛ از طرفی رئیس جمهور به عنوان راس این ستاد به صراحت تاکید می‌کند که فعالیت نمایشگاهی باید از سر گرفته شود و از طرف دیگر بخش میانی که بخش کارشناسی است اساساً به این موضوع توجهی نمی‌کند! گویا ستاد مقابله با کرونا نمی‌خواهد بپذیرد که تعداد زیادی از مشاغل و افراد شاغل در این صنعت که ده‌ها هزار نفر را تشکیل می ‌دهند از این تصمیمات متأثر می‌ شوند.

این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه با بیان اینکه اصل موضوع نمایشگاه ‌ها تاثیرگذار بر بازارهای شرکت های تولید کننده در کشور است، گفت: تصمیمات ستاد مقابله با کرونا بر این بخش از اقتصاد کشور نیز بسیار تاثیرگذار است، ضمن اینکه ما معتقدیم این ستاد در حوزه فاصله گذاری های اجتماعی نیز به صورت صحیح عمل نکرده و ارزیابی و تصمیم گیری درستی در این خصوص نداشته است. ای کاش کارشناسان ستاد کرونای ایران در ایام برگزاری معدود رویدادهایی که بعد از شیوع ویروس کرونا در تهران برگزار شد در این نمایشگاه‌‌ها حضور پیدا می‌کردند و از این منظر، رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری رویداد ها را بررسی می‌کردند.

کنترل کرونا با استفاده از دو ابزار

مدیرعامل شرکت نمانگر در ادامه افزود: به عقیده من ستاد ملی مبارزه با کرونا بنا دارد تا با ممنوع کردن برگزاری رویداد ها نقش خود را در جامعه نسبت به کنترل کرونا ایفا کند. به نوعی می‌توان گفت در سطح صنعتی نمایشگاه ها را تعطیل می‌کند و در سطح شهری نیز طرح ترافیک را لغو می‌کند تا با استفاده از این دو ابزار به نحوی نشان دهد که مشغول فعالیت و کنترل کردن ویروس کرونا است چرا که باقی اصناف و مشاغل پر خطر مشغول به فعالیت هستند اما تمام تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در حوزه نمایشگاه و طرح ترافیک خلاصه می ‌شود.

وی افزود: در ساده ‌ترین مقایسه، جمعیتی که در پاساژ علاالدین رفت و آمد می کند حداقل چند برابر جمعیتی است که در نمایشگاه ها رفت و آمد دارند! قطعا این امر از نظر کارشناسی مطرح نشده و این تصمیم کاملاً غیر کارشناسی است اما گویا ستاد مقابله با کرونا قصد ندارد که نسبت به موضوع نمایشگاه‌ ها گوش شنوایی داشته باشد.

جلالی در ادامه به موضوع امنیت شغلی در حوزه صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: به عقیده من امنیت شغلی به عنوان یک دغدغه اقتصادی در تمام دنیا مطرح است. هم اکنون یکی از بحران های اساسی در آمریکا بیکاری ناشی از کرونا است از همین منظر ما نمی‌توانیم خود را یک جزیره منفک ببینیم اما در خصوص صنعت نمایشگاهی باید گفت که این صنعت همواره با بحران هایی مواجه بوده که در طول تاریخ این بحران ها امنیت شغلی در این صنعت را به خطر انداخته است.

بلاتکلیفی فعالان صنعت نمایشگاهی

 این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در پایان گفت: بدترین شرایط برای هر فرد در هر شغلی بلاتکلیفی است. در شرایط فعلی و با بحرانی که وجود دارد بلاتکلیفی که ستاد مقابله با کرونا موجب آن شده است به شدت آسیب زننده است. به عقیده من تصمیم گیری در خصوص فعالیت یا عدم فعالیت صنعت نمایشگاهی نباید کار پیچیده‌ای باشد حتی اگر قرار است فعالیت نمایشگاهی تا مدتی تعطیل شود بهتر است که این تصمیم به صورت جدی اعلام شود چرا که این بلا تکلیفی موجب خواهد شد که در شرایط کنونی بسیاری از شرکت‌های نمایشگاهی به سمت نابودی سوق پیدا کنند و مشاغل نمایشگاهی نیز از دست بروند.

  • ناشناس ارسالی در

    توجه بفرمایید با مسری ترین و عفونی ترین ویروس قرن مواجه هستیم که هنوز دارو درمان ندارد
    اونوقت هر اقایی میاد از اقت صاد حرف میزنه که انگار همه سالم اند و جل وی اقتصاد را ما گرفتیم
    اقای .. اول سلامتی بعد اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها