|
کدخبر: 140271 سهیل فرزین

برگزارکننده نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

عارضه ای جدید اما بزرگ در صنعت نمایشگاهی

ادریس مازندرانی گفت: برگزارکنندگانی که عناوین نمایشگاهی داشتند با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر، رویدادها را برگزار نکردند و منافع مشارکت کننده، رعایت استاندارد های نمایشگاهی و برندینگ شرکت خود را در اولویت قرار دادند.

نمایشگاه عارضه ای جدید اما بزرگ در صنعت نمایشگاهی

ستاد مقابله با کرونا پس از گذشت نزدیک به ۲۰ روز مجددا برگزاری رویدادهای نمایشگاهی تخصصی در مناطق زرد و نارنجی کشور را بلامانع عنوان کرد. این برای چندمین بار است که روند فعالیت این عرصه با تصمیمات این ستاد متوقف می شود. شاید به جرات بتوان گفت که صنعت نمایشگاهی تنها صنعت در کشور است که از زمان شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته تا کنون به این اندازه متوقف شده است.

اما این تصمیمات که اغلب توسط کسانی که شناخت کافی از این صنعت ندارند چه تاثیری در آینده صنعت نمایشگاهی کشور خواهد گذاشت؟ این صنعت از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون چه روندی را در پیش گرفته و آینده این صنعت متاثر از این تصمیمات چه خواهد بود؟

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با ادریس مازندرانی فعال و برگزارکننده نمایشگاهی ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

ادریس مازندرانی در ابتدای این گفت و گو ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: در ابتدای شیوع این ویروس ستاد مقابله با کرونا تصمیم بر ممنوعیت برگزاری رویدادها گرفت. در این میان مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران نیز تغییر کرد و در اولین قدم اقدام شایان توجهی انجام داد و مجوز برگزاری رویداد ها را از ستاد مدیریت کرونا اخذ کرد.

ادریس-مازندرانی

وی درادامه عنوان کرد: مسئله ای که وجود دارد و توجه به آن ضروری است، اعتمادی است که باید به وجود بیاوریم تا هم شرکت ها و هم بازدیدکننده متخصص بتوانند در نمایشگاه ها حضور پیدا کنند. برای رسیدن به این مهم نیز راهی نداریم جر اینکه تمام پروتکل های بهداشتی را با جدیت رعایت کنیم. این روزها نمایشگاه های مجازی نمدی شده تا شرکت هایی که برای کسب سودی مقطعی به دنبال مسیری برای ورود به صنعت نمایشگاهی بودند از این نمد کلاهی برای خود ببافند. متاسفانه این موضوع به عارضه ای برای صنعت نمایشگاهی تبدیل شده است. برگزارکنندگانی که عناوین نمایشگاهی داشتند با در نظر گرفتن شرایط حال حاضر، رویدادها را برگزار نکردند و منافع مشارکت کننده، رعایت استاندارد های نمایشگاهی و برندینگ شرکت خود را در اولویت قرار دادند. اما متاسفانه امروزه شرکت هایی که در جایگاه برگزارکننده نیستند و در رتبه دو و سه فعالیت می کنند با برگزاری نمایشگاه های مجازی شرکت های برگزارکننده را متضرر کرده اند. نمایشگاه های مجازی اگر در کنار نمایشگاه های حقیقی برگزار شوند کارایی لازم را دارا خواهند بود. باید توجه داشت که نمایشگاه ها یک رویداد زنده و شتاب دهنده هستند و از این جهت نمی توان جایگزینی برای آن در نظر گرفت. به عنوان مثال نمی توان موتور یک اتوموبیل را برداشت و موتور یک موتورسیکلت را جایگزین آن کرد.

صنعت نمایشگاهی را نمی توان تعطیل کرد

این فعال نمایشگاهی افزود: ویروس کرونا به دفعات موجب تعطیلی بسیاری از صنایع و مشاغل شد اما باید توجه داشت به هر میزان که شیوع ویروس کرونا حاد شود بعضی شاهراه های مهم اقتصاد و صنعت کشور را نمی توان بست. به عنوان مثال دولت هیچ گاه نیروگاه ها یا شبکه حمل و نقل عمومی را نمی تواند تعطیل کند. همان گونه که هر چقدر شیوع ویروس کرونا افزایش یافت متروی تهران تعطیل نشد. صنعت نمایشگاهی نیز موتور محرک، هسته مرکزی و شتاب دهنده تولید و صادرات کشور است. اگر ما بخواهیم این صنعت را تعطیل کنیم قطعا تاثیر مستقیم این امر را در تراز تجاری کشور شاهد خواهیم بود. بنا بر آمار میزان صادرات کشور در ماه های گذشته به شدت کاهش یافته که این موضوع ارتباط مستقیم به تعطیلی صنعت نمایشگاهی دارد. ما فعالان صنعت نمایشگاهی امیدوار بودیم که مسئولان کشور و اعضای ستاد مقابله با کرونا به اهمیت این صنعت واقف شوند و با این عرصه مدارا کنند که متاسفانه این مهم تا کنون اتفاق نیافتاده است.

مازندرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: همکاران من در همه عناوینی که برگزار می کنند با صنف و کسب و کارهای مختلف طرف هستند. در این میان برای ایجاد همگرایی، این اصناف و شرکت های برگزارکننده باید در یک راستا قرار می گرفتند تا برگزاری آن نمایشگاه موفقیت آمیز باشد.  در سال های اخیر نقش انجمن ها و اتحادیه ها از سیاست گذار و حامی به دخالت های بی مورد و تاثیر فراوان در نتیجه برگزاری رویدادها تغییر کرده است که مقصر اصلی این موضوع نیز سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران است.

جاری شدن مدیریت دانایی در صنعت نمایشگاهی

این برگزارکننده نمایشگاهی در پایان گفت: در ادامه مسیر و برای بهبود روند صنعت نمایشگاهی کشور، برخی مسائل مانند تعرفه های نمایشگاهی و قوانین دست و پاگیر باید حذف شوند. ضروری است که تغییر و نوآوری هایی در قوانین و مقررات نمایشگاهی صورت بگیرد تا علی رغم اینکه شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران دولتی است بتواند سرعت عمل بالایی نسبت به شرایط موجود جامعه داشته باشد. امیدوارم با حضور مدیرعامل جدید شرکت نمایشگاه های بین المللی ایران که انسان بسیار شریفی است مدیریت دانایی در نمایشگاه جاری شود تا صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰ با یک نقش ویژه و موثر فعالیت خود را آغاز کند تا کاستی هایی که متاثر از شیوع ویروس در اقتصاد و تولید کشور وارد شده را جبران کند که به عقیده من این امر نیاز به یک حرکت جهادی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها