|
کدخبر: 144230

برگزاری تلفیقی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال آینده

برگزاری نمایشگاه کتاب در دوران کرونا دغدغه بزرگ همه ناشران است. اما تفاوت نمایشگاه‌های ایرانی با همنوع‌های خارجی‌شان در تعریف و اصول برگزاری نمایشگاه است. در نمایشگاه‌های خارجی اصولا خرید کتاب از ناشر معمول نیست و فضای نمایشگاهی بیشتر فرصتی برای گپ‌وگفت میان مولفان، مترجمان و سرمایه‌گذاران صنعت کتاب فراهم می‌کند تا همکاری‌های سال پیش‌رو را رقم بزند.

نمایشگاه برگزاری تلفیقی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال آینده

اما در ایران نمایشگاه عمدتا به یک بازار بزرگ حراجی شبیه است که در آن ناشران با تخفیف‌های ریزودرشت در حال رقابت با همدیگر برای فروش بیشتر کتاب هستند. نمایشگاهی که در آن با فروش کتاب‌ها به‌صورت مستقیم از ناشران، بازار کتاب‌فروشان سطح شهرها را تا مدتی از رونق می‌اندازد. به هر روی با توجه به این مقدمه می‌توان گفت که برگزاری نمایشگاه آنلاین کتاب در ایران چندان کارکردی نخواهد داشت؛ زیرا در این صورت برگزاری آنلاین نمایشگاه و برگزاری دوره‌های حراج کتاب تفاوت چندانی با هم نخواهند داشت. اما نمایشگاه‌های بزرگ دنیا از جمله نمایشگاه معروف کتاب فرانکفورت در دوره اخیر خود تجربه موفقی از برگزاری آنلاین داشته است. مسوولان آلمانی در سایت اصلی نمایشگاه آمارهای دقیق مربوط به قراردادها و میزان بازدید از سایت اصلی و شرکت‌کنندگان تخصصی در نسخه مجازی منتشر کرده‌‌اند.

 جزئیات آماری

نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال به‌طور رسمی در چهار روز بین ۱۴ تا ۱۸ اکتبر در شرایط خاص و تماما به‌صورت دیجیتال در حالی برگزار شد که با وجود استقبال گسترده ۳۰۰هزار کاربر از سایت نمایشگاه هنوز اطمینانی از آینده برگزاری این رویداد ادبی در فضای فیزیکی وجود ندارد.

 مسوولان برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال با کمک دولت آلمان به خوبی توانست این حجم از کاربران فضای مجازی را در پرتال این نمایشگاه سازماندهی و مدیریت کند که طبق آمار ارائه شده ۳هزار و ۶۲۷ رویداد ادبی و همچنین ۷۰ ساعت برنامه و ملاقات ناشران تخصصی و ۲۰۰ ساعت برنامه برای کاربران و مخاطبان عمومی تدارک دیده شد.

 یورگن بوس، رئیس نمایشگاه در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از نمایشگاه حضور ۴هزار ناشر شرکت‌کننده به‌صورت مجازی در نمایشگاه امسال خبر داده و گفته بود که امسال در نمایشگاه حدود ۷۵۰ سخنران و نزدیک به ۲۵۰ ساعت برنامه‌ و کارگاه در نظر گرفته شد.

وی افزود: در نمایشگاه امسال ناشران مجازی از حدود ۱۰۳ کشور جهان شرکت کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد اتفاق جدیدی در تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های فرانکفورت باشد.

براساس این گزارش در نمایشگاه کتاب امسال در فرانکفورت که اولین تجربه آنلاین خود را پشت‌سر گذاشت، بیش از ۴هزار ناشر از سراسر جهان نزدیک به ۳۱ هزار جلد کتاب را در معرض نمایش عمومی مردم قرار دادند. به گفته رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت از کشور آلمان ۱۲۸۳ ناشر، سوئد ۱۰۴ ناشر، اتریش ۹۰ ناشر، بریتانیا ۴۱۸ ناشر، آمریکا ۳۳۲ ناشر، کانادا و چین ۱۲۶ ناشر، فرانسه ۱۱۶ ناشر و از کشور برزیل ۶۷ ناشر برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام کردند. حالا بعد از دو ماه از گذشت نمایشگاه کتاب فرانکفورت، مسوولان آلمانی در سایت اصلی نمایشگاه آمارهای دقیق مربوط به قراردادها و میزان بازدید از سایت اصلی و شرکت‌کنندگان تخصصی در نسخه مجازی منتشر کرده‌‌اند. براساس گزارش آماری منتشرشده در صفحه اصلی نمایشگاه (buchmesse.de/ en) در نمایشگاه سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰۰هزار کاربر منحصربه‌فرد در نمایشگاه دیجیتالی شرکت کرده و این رقم در مورد ناشران شرکت‌کننده از ۱۰۳ کشور جهان رقم ۴۴۴۰ ناشر اعلام شده است.

 طبق اعلام مسوولان نمایشگاه در نسخه دیجیتالی امسال ۳هزار و ۶۴۴ برنامه و کارگاه مجازی برگزار شد و یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر کاربر از این برنامه‌ها بازدید کردند. طبق این آمارها ۴۰۰هزار کتاب و حقوق مربوط به آن فروش رفته است که از میان این تعداد تنها ۶ هزار و ۸۰۰ جلد کتاب توسط مسوولان به نمایش درآمده بود.

 یورگن بوس، رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت چند روز پیش در بیانیه‌ای از برگزاری تلفیقی نمایشگاه سال آینده به‌صورت دیجیتال و فیزیکی خبر داد. وی گفت: امیدواریم بتوانیم زمینه برگزاری فیزیکی نمایشگاه را فراهم کنیم؛ ولی چیزی که فعلا قطعی شده، برگزاری تلفیقی و دورگه نمایشگاه سال آینده است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر