|
کدخبر: 136820 سهیل فرزین

اختصاصی گسترش نیوز:

«داستان نیست» روایتی ماندنی از اقدامی بزرگ

«داستان نیست» دومین اثر مهدی حسینی با نگاهی متفاوت به بیماری ایدز گوشه ای از زندگی ۱۰ مبتلا به این ویروس را به تصویر کشیده است.

نمایشگاه «داستان نیست» روایتی ماندنی از اقدامی بزرگ

ایدز و HIV کلماتی هستند که امروزه و با وجود پیشرفت در علم و تکنولوژی همچنان در زمره کلمات ترسناک قرار دارند. باور عموم افراد بر این است که افراد مبتلا به این ویروس انسان هایی به غایت خطرناک و مضر برای سلامتی جامعه هستند. در همین خصوص رفتار اطرافیان افراد مبتلا به این ویروس، گاه از خود ویروس خطرناک تر است. چه بسا ترس از تابوی داشتن ایدز موجب شود تا افراد هیچگاه تن به آزمایش نیز ندهند. در کشورهای پیشرفته دنیا با تدابیر و اقدامات شایان توجه تا حدودی سعی شده تا این تابو شکسته شود و نفرات مبتلا ترسی از وجود این ویروس در خود نداشته باشند و با سبک زندگی خاصی به زندگی معمولی خود ادامه دهند. اطرافیان این افراد نیز مهارت های زندگی در کنار آن ها را آموخته اند و مشکلی در این خصوص ندارند.

اما در کشور ما بنا به دلایل مختلف شرایط اینگونه نیست و هنوز وجود ویروس HIV و بیماری ایدز تابوی بزرگی برای افراد و دل‌نگرانی بزرگی برای خانواده و اطرافیان فرد مبتلا به حساب می آید. گرچه در این سال ها تلاش شده تا با اقدامات فرهنگی و اجتماعی مختلف نسبت به کم کردن این تابو فعالیت هایی انجام شود، ولی باز هم به دلایل متعدد در این زمینه توفیق خاصی حاصل نشده است.

مهدی حسینی عکاس و فعال اجتماعی جوانی است که اقدام شایان توجهی در این خصوص انجام داده است. او با صرف سال ها وقت و بدون حمایت دولت و دیگر نهادهای مسئول، زندگی ۱۰ تن از نفراتی که به ویروس HIV مبتلا شده اند را به تصویر ثبت کرده و در کتابی با عنوان «داستان نیست» منتشر خواهد کرد.

«داستان نیست» دومین کتاب مهدی حسینی است. این کتاب همزمان با روز جهانی ایدز جمعه ۷ آذر ماه راس ساعت ۱۶ در نمایشگاهی مجازی با همین عنوان به آدرس http://doorbin.net/gallery/ رو نمایی و منتشر خواهد شد.

خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با مهدی حسینی ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

حسینی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: حدود ۶ سال پیش و در هنگام مطالعات و تحقیقات اولیه برای نگارش کتاب سوم خود پیرامون موضوع اعتیاد با افرادی آشنا شدم که از طریق تزریق مشترک به ویروس HIV مبتلا شده بودند. با ارتباط گرفتن بیشتر با این افراد به این نتیجه رسیدم که موضوع HIV موضوعی به مراتب متفاوت تر از اعتیاد است. در ادامه با لطف خدا و تلاش زیاد و همچنین حضور مشاورانی که در این مسیر من را راهنمایی می کردند، موفق شدم که با تعداد نفرات بیشتری که به این ویروس مبتلا شده بودند ارتباط بگیرم. رفته رفته با بیست نفر از عزیزانی که به این ویروس مبتلا شده بودند آشنا شدم و پس از صحبت های اولیه ۱۰ نفر از این افراد حاضر شدند که در مقابل دوربین من قرار بگیرند.

مهدی_حسینی

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای انتشار تصاویر این افراد در کتاب مورد نظر از تمام نفرات اجازه کتبی گرفته شده است. تفکیک جنسیتی این افراد نیز به این صورت است که ۶ مرد، ۳ زن و یک دگرباش در این کتاب حضور دارند.

وی در ادامه افزود: حدود دو دهه قبل در کشور ما افراد معتاد به واسطه تزریق مشترک به ویروس HIV مبتلا می شدند و همسران آن ها نیز به طور غیرمستقیم از همین طریق مبتلا می شدند اما به مرور زمان و با بالا رفتن آگاهی معتادان این موضوع کاهش یافت.

عدم حمایت مسئولان

حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود به عدم حمایت مسئولان از این طرح و کتاب اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی سالیان متوالی به سراغ تمام مسئولانی که به نوعی می توانستند از این کتاب و پروژه حمایت کنند رفتم ولی پاسخ و حمایتی دریافت نکردم. از آنجا که حمایتی بابت چاپ این کتاب بعمل نیامد من هم بالاجبار نسخه دیجیتال کتاب «داستان نیست» را روز جمعه ۷ آذرماه و همزمان با روز جهانی HIV  در نمایشگاهی مجازی با همین عنوان منتشر خواهم کرد. چاپ این کتاب مخصوصا در شرایط امروزی که هزینه های چاپ، سر به فلک کشیده و نبود حامی به منظور کمک برای چاپ مرا مجاب کرد که نسخه دیجیتال این کتاب را منتشر کنم؛ چرا که هدف من از تهیه این کتاب آگاهی بخشی به جامعه بود. موضوع عدم حمایت از این کتاب فارغ از اینکه دردی بزرگ برای جامعه محسوب می شود، افتخار بزرگی برای شخص من به حساب می آید زیرا این کار بر اساس مسئولیت اجتماعی و رسالت عکاسی که بر دوش من بود صورت گرفت. البته ناگفته نماند که به عقیده من ۱۰ نفری که جسارت به خرج دادند و در برابر دوربین من قرار گرفتند لایق تقدیری والا هستند.

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه این تمام پروژه با  ۸۰۰هزار تومان بسته شده است،‌ گفت: در کشورهای پیشرفته به مراتب بسیار زودتر از ما به این موضوع و افرادی که درگیر با ویروس HIV هستند پرداخته شده است و با اقداماتی که در این کشورها انجام شده انگ و تابوی ایدز تا حدودی شکسته شده است. اما در کشور ما این اتفاق تا کنون رخ نداده و چاپ این کتاب برای اولین بار اقدامی در این خصوص است. لازم به توضیح است که این مجموعه به علت تنوعی که دارد در دنیا نیز بی نظیر است.  

تصاویر تحریم تلخ است!

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به عملکرد خانه هنرمندان و انجمن عکاسان ایران اشاره کرد و گفت:  پروژه «داستان نیست» از خرداد ماه سال گذشته آماده انتشار است اما از آن زمان تا کنون انجمن عکاسان ایران و خانه هنرمندان به دلایل واهی فضایی را در اختیار من قرار نداده اند. در آن زمان بر اساس مذاکره با مدیر خانه هنرمندان قرار بر این شد با اعضا شورای عالی مذاکره کنم و با نامه نگاری از طریق انجمنی که عضوش بودم متاسفانه باز به نتیجه ای نرسیدم و در این بین متوجه شدم که نامه اینجانب کلا گم شده و بررسی نیز نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه این اتفاق سابق بر این نیز رخ داده بود. کتاب اول من کتابی با عنوان “جنگ خاموش” و پیرامون موضوع تحریم دارویی بود. در آن زمان نیز این کتاب به شورای عالی سیاست گذاری خانه هنرمندان رفت. خروجی نظر این شورا در کمال ناباوری این بود که تصاویر تلخ هستند! حال سوال من اینجاست که امثال من در کجای منافع خانه هنرمندان قرار گرفته ایم که نه از خانه هنرمندان حمایت و پشتیبانی شدیم و نه از سوی انجمن عکاسان که عضوش هستیم. آقایان در شورای سیاست گذاری خانه هنرمندان تصاویر تحریم ها و نبودن دارو را چگونه تلخ می بینند؟ مگر آن تصاویر چیزی جز حقیقت بود؟ آیا تحریم دارویی برای انسان هایی که سال ها است درگیر این موضوع هستند شیرین تمام شده استَ؟ آیا مسئولان انجمن عکاسان می توانند بگویند کدام ارزش های خبری و عناصر مهم عکاسی مستند مورد ارزش گذاری قرار می گیرد؟ جای تأسف است که هر دو گروه جریان ساز این روزهای عکاسی، خود در بستر بیماری بوروکراسی اداری و هنر سفارشی گرفتار شده اند.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم  پروژه هایی مانند «داستان نیست» موجب شوند تا نگاه جامعه نسبت به ویروس HIV تغییر کند.

متن بیانیه این هنرمند را در اینجا بخوانید.

داستان_نیست

  • ناشناس ارسالی در

    دم این آقا گرم... ایشالله پاداش کار خوبش و ببینه

  • ناشناس ارسالی در

    ایشالله روزی این تابو هم شکسته بشه و آگا هی جامعه نسبت به این موضوع بیشتر بشه

ارسال نظر