|
کدخبر: 144200

برگزاری نمایشگاه‌ های مجازی کتاب در سطح استانی

معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: مشکلات برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب جنوب استان کرمان در نمایشگاه مجازی کتاب استان تهران برطرف خواهد شد.

حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب، گفت: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قصد دارد، نمایشگاه‌های استانی را به خصوص در استان‌های کم برخوردار برگزار کند. این موسسه برگزاری نمایشگاه‌های مجازی استانی را با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار خود قرار داده است. بر همین اساس اولین نمایشگاه در جنوب استان کرمان برگزار شد.

حسین_صفری

وی افزود: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیاز داشت، نمایشگاه مجازی کتاب جنوب استان کرمان را پیش از برگزاری نمایشگاه اصلی برگزار کند. برهمین اساس هماهنگی‌های لازم با سازمان‌ها و بخش‌های مختلف در زمینه زیرساخت برگزاری آن انجام شد. برپایی نمایشگاه مجازی کتاب جنوب استان کرمان تستی کلی برای ناشران، مخاطبان و مجریان برپایی نمایشگاه مجازی کتاب بود. ناشران برای شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب جنوب استان کرمان به تمهیداتی از جمله داشتن پنل پستی و به روزرسانی اطلاعات کتاب هایشان نیاز داشتند.

معاون فرهنگ و اقتصاد موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: از میان ۴۸۰ ناشر حاضر در نمایشگاه مجازی جنوب استان کرمان ۲۰۰ ناشر پنل پستی نداشتند. ایجاد این پنل یکی از چالش‌های پیش روی ما بود. از سوی دیگر تعدادی از مخاطبان با مشکلاتی از قبیل نداشتن ایمیل برای دریافت بن کارت روبه رو بودند. تسهیلگری‌های لازم برای برطرف شدن این موارد انجام شد. چند موضوع اصلی در راستای برگزاری نمایشگاه مجازی جنوب استان کرمان داشتیم.

صفری بیان کرد: هزینه ۵ هزار تومانی پست برای خرید کتاب ۱۵ هزار تومانی و فروش دوره‌ای کتاب از جمله مواردی بود که در نمایشگاه مجازی کتاب جنوب استان کرمان وجود داشت. همکارانم در موسسه پاسخگوی تماس‌های تلفنی و مراجعان حضوری بودند و مشکلات را احصا کردند. مشکلات برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب جنوب استان کرمان در نمایشگاه مجازی کتاب استان تهران برطرف خواهد شد. هنوز تاریخ دقیق برگزاری این نمایشگاه مشخص نیست. باتوجه به اینکه نیمه دوم دی ماه زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استان تهران اعلام شده بود این نمایشگاه اواخر دی ماه برگزار خواهد شد.

تفاوت نمایشگاه کتاب تهران و کرمان

صفری بیان کرد: پلت فرم نمایشگاه مجازی کتاب استان تهران مانند نمایشگاه مجازی کتاب جنوب استان کرمان است و تنها جنبه فروشگاهی این دو با هم تفاوت دارد. باتوجه به وسعت و ملی بودن این نمایشگاه، یارانه نمایشگاه مجازی کتاب استان تهران به طلاب دانشجویان و اهالی قلم اختصاص می‌یابد. از این رو با تمام دانشگاه‌های سراسر کشور برای دریافت لیست دانشجویان مکاتبه کردیم. فعالیت‌های سامانه‌ای برای دریافت بن کارت به محض ثبت نام دانشجویان برای دریافت آن فعال خواهد شد. همه دانشجویان می‌توانند این بن کارت را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: اگر کرونا دست از سرتمام دنیا بردارد، نمایشگاه فیزیکی برگزار خواهد شد و نمایشگاه مجازی جایگرین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیست. نمایشگاه مجازی کتاب تنها یک طرح حمایتی مانند طرح پاییزه است. با این تفاوت که در نمایشگه مجازی کتاب از ناشران حمایت می شود. هیچ چیز جای نمایشگاه فیزیکی را نمی‌گیرد. تورق کتاب به وسیله مخاطبان کتاب و وجود شور حال موجود در نمایشگاه از ویژگی های منحصربه فرد نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

معاون فرهنگ و اقتصاد موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: هرکدام از رویداد‌های ادبی جایگاه خود را دارداز این رو نمی‌توان تمام طرح‌های حمایتی را با هم ترکیب کرد.نمایشگاه مجازی استان تهران برای حمایت از ناشران برگزار می‌شود. همه ناشرانی که پروانه نشر معتبر و ضوابط حضور در نمایشگاه را داشته باشند می‌توانند در نمایشگاه مجازی کتاب استان تهران شرکت کنند. از جمله این ضوابط می‌توان به ثبت نام در بانک عامل و به روزرسانی کتاب هایشان اشاره کرد.جا ماندن از حضوردر یک نمایشگاه مجازی باعث نمی‌شود،ناشر از حضور در نمایشگاه مجازی کتاب استان های دیگر محروم شوند.برای همین ناشران جامانده از حضور در نمایشگاه مجازی کتاب جنوب استان کرمان می توانند در نمایشگاه مجازی کتاب استان تهران شرکت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها