|
کدخبر: 136882

کرونا برگزاری این نمایشگاه را هم لغو کرد

امروز سوم آذرماه در اوج همه گیری ویروس کرونا و اعمال قرنطینه دوم کشور قرار بود بیست و هفتمین نمایشگاه چاپ و بسته بدی تهران افتتاح شود که بر اساس مصوبه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا کلیه نمایشگاه‌ها لغو شد.

همانگونه که انتظار می‌رفت افزایش بیماران بستری و مرگ و میر نهایتا باعث اجرای دومین قرنطینه طی امسال شد.

درحالیکه آمار روزانه ابتلا به ویروس کرونا و فوت هموطنان عزیز هر روز افزایش دارد مسئولان نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی مداوم خبر از برگزاری می‌دادند. بلاخره ابتدا بر اساس اعلام سازمان نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و سپس مصوبه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا کلیه نمایشگاه‌ها در ایران و تهران تا زمان برقراری وضعیت سفید ملغا اعلام کردند.

شایان ذکر است وضعیت سفید بر اساس اعلام قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا زمانی است که به اعضای هر صد هزار نفر تنها یک نفر بستری باشد که طبیعتا نه تنها در تهران بلکه در مسکو و پکن دو پایتخت که اعلام تولید واکسن نموده‌اند نیز مقدور نبوده و اعلام این مهم نیازمند زمانی طولانی همراه با رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی توسط همه اقشار مردم است.

کلیه نمایشگاه‌ها در محدوده قرمز، نارنجی و زرد برگزار نخواهد شد

با آغاز بکار قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا که مسئولیت آن برعهده عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بلا فاصله " طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا" در پانزده صفحه منتشر گردید.

براین اساس طی نامه آنی شماره۱۳۲۷۶۵ مورخ ۲۷آبان۱۳۹۹ وزارت کشور این طرح به همه سازمان‌ها و نهادهای ذی ربط ابلاغ شد.

بر اساس "طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا" ماده دو بند ۱۵ برگزاری کلیه نمایشگاه ها(عمومی، تخصصی و بین‌المللی) در محدوده شهرهای زرد، نارنجی و قرمز ممنوع می‌باشد. در همین راستا در ماده دو این طرح بند ششم اعلام شد که هر دوشنبه وزارت بهداشت وضعیت شهرها را منتشر می‌کند.

شایان ذکر است شهر تهران در محدوده قرمز قرار دارد و با این ابلاغیه و بر اساس رنگ قرمز تهران برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی ممنوع است؛ مگر اینکه تا پایان سال تهران به مجموعه شهرهای سفید افزوده شود که با شرایط کنونی این امر بعید به نظر می‌رسید.

کنسلی یا کسادی نمایشگاه مسئله این است

طی تماس آژانس خبری چاپ و بسته‌بندی ایران با یکی از مسئولان نمایشگاه اینگونه مطرح شد که برنامه سالانه برگزاری نمایشگاه‌های در سایت چمران سالانه نزدیک به ۸۰ رویداد است که طی سال ۱۳۹۹ تقریبا ۱۳ نمایشگاه برگزار شده است.

این مسئول با اشاره به بحث شیوع بیماری کرونا گفت: اکنون سازمان نمایشگاه تلاش دارد برای حفظ کسب و کارهای نمایشگاهی و وابسته به آن راهکارهای عملی و بهداشتی دقیق تر و کاربردی تر بکار گیرد.

وقتی به نمایشگاه‌های برگزار شده طی امسال نگاه می‌کنیم افت شدید بازدید‌کننده بعلت شیوع کرونا ماحصل کار بوده است. و این بحث مطرح می‌شود که کدام برای یک برند نمایشگاهی بهتر است کسادی یا تعطیلی یکساله؟ آیا از برگزارکنندگان اروپا نمی‌شود درس گرفت؟ نمایشگاه هرساله تهران قوی تر است یا نمایشگاه اروپا؟

سرنوشت مبهم مالی نمایشگاه بیست و هفتم

اما موضوع وجوه دریافتی نمایشگاه بیست و هفتم از بیش از سیصد شرکت یکی از مهم‌ترین بخش‌های این ماجراست. ابوالحسنی و جلیل غفاری حتی در آخرین روزهای قبل از اعلام کنسلی و تعطیلی نمایشگاه تاکید داشتند اهالی صنعت چاپ و بسته‌بندی برای حضور در نمایشگاه ثبت نام نمایند.

از سوی دیگر ابوالحسنی در گفت‌وگو با نشریه ایی گفت: "درحال‌حاضر امکان انصراف و استرداد وجه نیز برای هیچ کدام از شرکت‌کنندگان امکان‌پذیر نیست؛ زیرا نمایشگاه صدر درصد برگزار خواهد شد و تنها تغییری که رخ داده در زمان اجرای آن است که آن هم به دلیل شیوع بیماری کرونا بوده است."

غفاری نیز در مصاحبه با نشریه صنعت چاپ گفت: "آیا مبالغ پرداخت شده برای رزرو غرفه به ثبت نام‌کنندگان عودت داده می‌شود؟

نه. مبلغ و رزرو غرفه‌ها به جای خود محفوظ است، چون نمایشگاه لغو نشده و فقط به تعویق افتاده است. حتی صحبت از برگزاری پس از این دو هفته تعطیلی بود، که ما هفته آخر بهمن را پیشنهاد دادیم"

بنابر اعلام همین افراد در حدود ۳۰۰ شرکت ثبت نام نموده‌اند و با توجه به مصوبات جدید امکان برگزاری نمایشگاه در شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد با ممنوعیت مترادف شده است. حال پرسش اساسی اینجاست که مبالغ دریافتی از غرفه داران چه سرانجامی خواهد داشت؟ آیا آیا شرکت نمایشگاه بین‌المللی تهران بر این روند نظارت دارد؟

ثبت نام‌کنندگان مستقیما با سازمان نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌توانند برای مطالبه وجه مکاتبه نمایند؟

با توجه به قوانین و محدودیت‌های جدید که ممنوعیت برگزاری نمایشگاه را بهمراه داشته کی و چگونه وجوه پرداختی باز پس داده خواهد شد؟

صدها پرسش در این رابطه وجود دارد که باید برای عموم و شرکت‌کنندگان شفاف‌سازی شود.

سهم اتحادیه‌ها از درآمد نمایشگاه چاپ همچنان در ابهام!

در این چهار دوره که مجوز برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران به نام سه اتحادیه لیتوگرافان، چاپخانه داران و صحاف صادر شده است، هنوز گزارش عملکرد شفاف و گزارش مالی از درآمد هنگفت نمایشگاه منتشر نشده و ابهام تا جایی رسیده که رئیس سازمان بسیج اصناف کشور به ماجرای ورود پیدا کرده است.

این عدم پاسخگویی تا جایی پیش رفت که دکترغلامرضا حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور در نشستی در جمع اعضای هیات مدیره اتحادیه سازندگان کلیشه لیتوگراف، مهر، پلاک و چاپ اسکرین اظهار کرد: " با متخلفین در تمام سطوح برخورد می‌شود و قابل قبول نیست که اتحادیه‌ای که می‌توانست به تولید و اشتغال کشور کمک کند محل لابی و برخی مراودات غیرقانونی باشد.

وی افزود: نمایشگاه بین‌الملل چاپ و بسته‌بندی در چند سال اخیر توسط یک شرکت خصوصی وابسته به اتحادیه‌های تولیدی تهران برگزار می‌شد اما به ذینفعان آن یعنی اتحادیه‌های تولیدی و اتاق اصناف تهران پاسخگو نیست و هیچ گزارش مالی در این خصوص به اتحادیه‌ها ارائه نداده است.

دکترحسن پور افزود: در این ارتباط پرونده‌ای در قوه قضاییه توسط برخی از ذینفعان تشکیل شده تا به وضعیت این شرکت رسیدگی و مشخص شود که چه مبالغی دریافت کرده اند؛ ولی متاسفانه دچار اطاله دادرسی شده است.

رئیس بسیج اصناف کشور ادامه داد: این شرکت با دونام متفاوت در سال‌های ۹۳تا ۹۸ مجری این نمایشگاه‌ها بوده و از شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی پول‌های هنگفتی به صورت ریال، دلار و یورو دریافت کرده است.

وی یادآور شد: پرونده این شرکت هم اکنون در دادسرای رسانه در حال رسیدگی است که به گفته ذینفعان، بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که با وجود داشتن سودهای سرشار، اتحادیه‌های مرتبط از آن بی‌بهره بوده‌اند و متاسفانه سازمان صمت تهران و اتاق اصناف تهران حمایت جدی از اتحادیه‌ها در این خصوص نداشته‌اند.

حسن پور اظهارکرد: بنده عضو هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور هستم و تا به امروز افراد متعدد و اتحادیه‌های مرتبط با این موضوع به بنده مراجعه کرده‌اند و درخواست یاری کردند."

منبع: آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها