|
کدخبر: 112468 سهیل فرزین

فعال صنعت نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز تشریح کرد:

رابطه فرهنگ و صنعت نمایشگاهی در بهبود اقتصاد

یک فعال صنعت نمایشگاهی ضمن تاکید بر اینکه در شرایط کنونی فرهنگ سازی در رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار حائز اهمیت است، رابطه فرهنگ و صنعت نمایشگاهی در اعتلای اقتصاد را تشریح کرد.

نمایشگاه رابطه فرهنگ و صنعت نمایشگاهی در بهبود اقتصاد

عموما اصول و ارزش‌ های فرهنگی شکل ‌دهنده اقتصاد هستند و عملاً اقتصاد را نمی‌توان مستقل از فرهنگ دانست. با این حال شیوع ویروس کرونا و تغییری که این ویروس در سبک زندگی و فعالیت های تجاری مردم در اقصی نقاط دنیا به وجود آورده بیش از گذشته رابطه فرهنگ و اقتصاد را ملموس تر کرده است. رعایت پروتکل های بهداشتی نیاز به فرهنگ شخصی و البته فرهنگ سازی دارد. بقای صنعت کشور و امر تولید نیز در گرو فرهنگ است.

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با حسین میر ظفر جویان نویسنده کتاب های تخصصی در حوزه صنعت نمایشگاهی و استاد دانشگاه ترتیب داده و نظر وی در خصوص رابطه فرهنگ و اقتصاد و اعتلای صنعت نمایشگاهی را جویا شده است که در ادامه می خوانید:

حسین میرظفرجویان در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: کتاب مدیریت جامع نمایشگاهی حاصل تجربیات و مطالعات بنده در حوزه های متعدد و همچنین تجربیاتی که در برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور داشته ام  است تا شاید برای فعالین حوزه صنعت نمایشگاهی مفید واقع شود.

حسین-میرظفرجویان

وی افزود: این کتاب در مورد صفر تا صد برگزاری نمایشگاه ها در داخل و خارج از کشور است که البته توضیحاتی نیز در خصوص موضوع اسپانسرینگ و غیره نیز در این کتاب موجود است؛ برخی مطالعات تطبیقی در رابطه با کشورهای رو به توسعه نیز در فصل دوم این کتاب آورده شده است.

 وی در ادامه گفت: کتاب نمایشگاه های جهانی (اکسپو)، اصول سرپرستی و مدیریت، طراحی و غرفه آرایی نمایشگاه ها و فنون برگزاری نمایشگاه ها نیز از دیگر کتاب‌هایی است که توسط اینجانب در حوزه صنعت نمایشگاهی به چاپ رسیده است.

تدریس رشته صنعت نمایشگاهی در دانشگاه

 این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه با اشاره به تدریس رشته صنعت نمایشگاهی در دانشگاه های علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: رشته مدیریت نمایشگاه در کشورهای پیشرفته مانند آلمان و کشورهای اروپایی به عنوان کرسی‌های دانشگاهی تدریس می‌شود و در کشور ما بعد از مدت ها و در سال ۱۳۸۸ پایه‌گذاری تدریس این رشته توسط اینجانب و چند نفر از دوستان با کسب مجوز از دانشگاه علمی کاربردی آغاز شد. دوره‌های آموزشی این رشته بخش‌های مختلفی دارد که تجار می‌توانند از آن بهره برداری کنند. بخشی از این دوره‌ها در حوزه مارکتینگ و بخشی نیز در حوزه برگزاری و مدیریت نمایشگاه ها و بخش دیگر نیز در مورد روش های مختلف در مشتری مداری است که در این دوره ها قرار دارد.

تاثیر شیوع ویروس کرونا در صنعت نمایشگاهی

 میر ظفر جویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تاثیر شیوع ویروس کرونا در صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: کلیه فعالیت های اقتصادی دنیا تحت تاثیر شیوع این ویروس قرار گرفته است از همین رو شیوع این ویروس صنعت نمایشگاهی را که نیازمند تجمع افراد و مذاکرات رو در رو است را بسیار تحت تأثیر قرار داده است به طوری که طبق برآوردی که سازمان جهانی نمایشگاه‌ها انجام داده است صنعت نمایشگاهی از شیوع ویروس کرونا نزدیک به ۲۰۰ میلیارد یورو خسارت دیده است.

 وی با اشاره به اینکه خاصیت نمایشگاه‌ها مذاکرات رو در رو و برخورد افراد با یکدیگر برای ارائه محصولات و خدمات است، گفت: اصولاً با برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت مجازی مخالف هستم چرا که این احساس در نمایشگاه های مجازی به جز فروشگاه هایی که کالاهای خاص با استانداردهای خاص دارند به هیچ عنوان جاری و ساری نیست؛ لذا با توجه به شرایطی که در کشور ما و بعضی از کشورهای پیشرفته به وجود آمده باید بتوانیم پروتکل های بهداشتی را به نحو احسن استفاده کنیم و سعی کنیم از تجمعات غیرضروری جلوگیری کنیم تا بتوانیم دوباره چرخه فعالیت های نمایشگاهی را به حرکت درآوریم تا از این طریق موجب فعال شدن چرخه تولید و اشتغال در کشور نیز شویم.

رابطه فرهنگ و صنعت نمایشگاهی در اعتلای اقتصاد

وی افزود: این موضوع علاوه بر اینکه تاثیرات مختلفی را بر فرهنگ و اقتصاد ما دارد مستقیماً روی فروش کالاها نیز تاثیر گذار خواهد بود از همین رو ما نسبت به تدوین پروتکل هایی برای برگزاری نمایشگاه ها اقدام کردیم که این پروتکل ها پس از تدوین مورد تصویب و تایید وزارت بهداشت نیز قرار گرفت. از همین‌رو سعی کرده‌ایم که با عملیاتی کردن این پروتکل‌ها بعضی از فعالیت های نمایشگاهی را انجام دهیم اما در این خصوص نیازمند به این هستیم که جامعه ما نیز این پروتکل‌ها را رعایت کرده و به عبارتی فرهنگ سازی در این خصوص اتفاق بیفتد. از همین رو باید فرهنگ سازی در راستای ارتقای سطح بهداشت و رعایت پروتکل ها در سطح کشوری نیز داشته باشیم. همچنین فعالیت هایی که برای اقتصاد، فرهنگ، ارزآوری و تولیدات صنعتی مثمرثمر هستند نیز باید یک پروتکل بهداشتی خاص و ویژه‌ برای خود تعریف کنند تا از این طریق بتوانیم فعالیت نمایشگاهی را مجدداً توسعه بخشیم.

میرظفرجویان در ادامه تاکید کرد: در شرایط کنونی فرهنگ سازی در رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار حائز اهمیت است، چرا که ادامه فعالیت های صنعتی در گرو رعایت همین پروتکل ها است.

این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه صنعت نمایشگاهی از شیوع ویروس کرونا ضربه بسیار سنگینی را متحمل شد است، خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی تا پایان سال ۲۰۲۰ فعالیت های نمایشگاهی خود را یا تعطیل یا بسیار کم کرده اند بعضی از کشورها نیز به صورت جسته و گریخته در حال برگزاری نمایشگاه‌های خود هستند که ما نیز با توجه به برنامه پیش بینی شده از شهریور ماه سال جاری با رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به تسریع در گردش چرخه فعالیت های نمایشگاهی خواهیم کرد.

میر ظفر جویان با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد فروش کالاها در کشور آلمان از حوزه نمایشگاه‌ها است، اظهار کرد: این کشور برای فروش محصولات خود از روش‌های مختلف مانند اینترنت، تبلیغات مجازی، تلفن فکس و.. استفاده می کنند پس در نتیجه کشورهایی که از این قبیل موارد برای فروش محصولات خود استفاده می کنند ضربه کمتری را از شیوع ویروس کرونا متحمل خواهند شد.

 این فعال صنعت نمایشگاهی در پایان با اشاره به اینکه صنعت نمایشگاهی یک صنعت زودبازده است، گفت: این صنعت می‌تواند نمود بسیار مناسب و خوبی را در اقتصاد، اشتغال و کاهش بیکاری داشته باشد؛ چرا که به سرعت می تواند با کسب نیرو اشتغال ایجاد کند. صنعت نمایشگاهی برخلاف دیگر صنعت ها می تواند با فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت کنندگان و تولیدکنندگان موجب اعتلای اقتصادی کشور شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها