|
کدخبر: 110558 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

عاشقان بورس آماده هفته‌ای آرام باشند!

همایون دارابی کارشناس بورس روند معاملات هفته آینده را آرام توصیف کرد.

بورس عاشقان بورس آماده هفته‌ای آرام باشند!

بازار بورس در معاملات این هفته التهابات بسیاری داشت و شاخص کل مدام در حال صعود و سقوط بود در این بین در چند روز گذشته شاهد تولد پنجمین بورس ایران معروف به بورس املاک نیز بودیم و برخی از مخاطبین گسترش نیوز به ما از روند تخلف و ارائه سهام بالاتر از سقف مجاز گفتند که این امر فرصتی شد که به سراغ همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه برویم و نظر ایشان را در این باره بپرسیم که در ادامه می‌توانید این گزارش را بخوانید:

همایون-دارابی

تفاوت بین شخصیت حقیقی و حقوقی در بورس

همایون دارابی کارشناس بورس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بورس گسترش نیوز درباره تفاوت خرید سهم بین شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و برخی از خبرها که درباره تخلفات رخ داده در بعضی از سهم‌ها که در آن شخصیت حقوقی خارج از سقف تعیین شده سهام خریداری کرده‌اند گفت: واقعیت این است که تفاوتی بین شخص حقیقی و حقوقی در مورد قوانین معاملاتی بجز در مورد بازار پایه نیست و اصل بازار بر ازادی عمل است یعنی هر کسی حق دارد در بازار هر تعدادی سهمی را که بخواهد بخرد و یا هر تعدادی را که خواست بفروشد.

وی ادامه داد: پس ما نمی‌توانیم برای افراد حقوقی یا حقیقی محدودیت هایی تعیین کنیم مگر در شرایط بسیار خاص که این شرایط را ما در گذشته نیز داشته‌ایم که سبک‌های عملکردی میگذاشتند یا الان در مورد بازار پایه که می‌گویند سهامدارهای بالای یک درصد برای فروش از شرکت‌های سهام بازار پایه باید از فرابورس اجزه بگیرند. اما اینکه حقوقی‌ها بیش از سقف مجاز سهام خریداری کنند تخلف نیست و اصل آزادی بازاراجازه می‌دهد که هر کسی هر تعدادی سهم خواست بخرد.

دارابی درباره تفاوت‌های افراد حقیقی و حقوقی در بورس افزود: البته حقوقی یک تفاوتی با حقیقی دارد. حقوقی‌ها معمولاً دراز مدت کار می‌کنند و سرمایه زیادی دارند مثلاً تعداد سهامهای آنها بسیار بالا است. یک شرکت حقوقی ممکن است چند هزار تا چند صد هزار سهامدار داشته باشه زیرا منابع فراوانی دارد یا از شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌ها هستند یا بیمه‌ها و صندوقهای بازنشستگی که میزان سرمایه آنها خیلی بیشتر از حقیقی‌ها است و به همین علت در دراز مدت و عموما خلاف جهت بازار عمل می‌کنند.

 این کارشناس بورس منظورش از خلاف جهت را اینگونه بیان کرد: خلاف جهت بازار یعنی وقتی همه سهام داران میخرند حقوقی‌ها باید فروشنده باشند و وقتی همه میفروشند آنها باید خریدار باشند تا بتوانند در واقع بالانس بازار را برقرار کنند که معمولا هم این کار را انجام می‌دهند و مسئله خاصی هم در بازار به وجود نمی‌آورد و خرید زیاد سهم هم هیچ تخلفی محسوب نمیشود.

سهام خودروریی‌ها چرا سود می‌کند؟

وی در ادامه درباره علت افزایش سود برخی سهم‌ها مثل سهام خودرویی‌ها که با وجود اذعان کارخانه‌ها بر ضرر کماکان در حال سود اوری است افزود: زیان دادن‌ها دو نوع هستند یعنی شما در بازار و اقتصاد وقتی با زیان مواجه می‌شوید باید ببینید ریشه این زیان چیست، معمولاً زیان دو ریشه دارد یکی شرایط حاکم بر شرکت است و دیگری شرایط حاکم بر صنعت است. بعنوان مثال اگر امروز شرکتی شروع کند به تولید بخاری نفتی آن شرکت زیان ده می‌شود چون تکنولوژی‌اش از بین رفته است اما اگر شما بیایید بخاری گازی تولید کنید و دولت به شما اجازه فروش ندهد یا دولت قیمتگذاری کند و این قیمت‌ها غیرواقعی باعث زیان دهی شود در این صورت شما شرکت خوبی هستید ولی تصمیم دولت در مورد شما اشتباه است.

همایون دارابی افزود: صنعت خودرو درحال‌حاضر در ایران صنعت خوبی است وهم بنیه و توان خوب و هم بازار خوبی دارد و بعد از صنعت نفت در ایران بیشترین اشتغال را نیز ایجاد کرده است اما متاسفانه الان صنعت خودروی ما اسیر سیاست‌های اشتباه وزارت صمت است و در این بین قیمتگذاری واقعی که در مورد صنعت خودرو در حال انجام است به نفع دلالها و به نفع کسانی است که در این اقتصاد سود ناچیزی را برای سازنده در نظر می‌گیرند و بیشتر سود را حق دلال می‌دانند به همین خاطر است که زیان می‌دهند.

وی افزود: به محض اینکه عقلانیت به قیمت‌گذاری خودرو بازگردد صنعت خودرو نه تنها زیان ده نخواهد بود بلکه از سودآورترین صنایع کشور خواهد شد و می‌تواند سهم گسترده تری در اشتغال و توزیع مزیت اقتصادی ایجاد کند اما دولت درحال‌حاضر تبعات سیاست‌های اشتباه خودش را می‌پردازد که این سیاست‌ها در مورد صنعت خودر در انواع و اقسام سیاست‌های اشتباه از جمله وادار کردن خودرو سازان به ساخت واحدهای بدون توجیه در کشورهای مختلف یا شهرستان‌های مختلف ختم می‌شود.

صنعت خودرو یک صنعت پارادوکسیکال است و با چالش جدّی در مورد ارزش‌گذاری مواجه است و اگر زیانی می‌دهد به علت سیاست‌های اشتباه دولت است.

پیش‌بینی بورس در هفته آینده

این کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار بورس در هفته آینده اظهار کرد: شاخص دارد به دو میلیون واحد نزدیک می‌شود. این هفته به حدود یک میلیون هشتصد هزار واحد رسید که در این بین معامله گرهای کوتاه مدت تمایل به شناسایی سود دارند و هم خود بازار بعد از یک دوره رشد به یک دوره اصلاح و استراحت نیاز دارد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم هر روز انتظار داشته باشیم شاخص مثبت باشد و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم هر روز بازار همانند چهارماه گذشته به این شدت صعودی باشد.

 دارابی افزود: انتظار این است که بازار بورس مدتی استراحت کند و این استراحت و جابه‌جایی و دست به‌دست شدن سهام به نفع بازار است و نباید سرعت رشد بازار خیلی بالا باشد

بورس املاک وتاثیر آن بر قیمت مسکن

همایون دارابی در پایان درباره عملکرد بورس املاک بر قیمت مسکن اظهار کرد: بورس املاک بر روند افزایشی بازار مسکن اثر خواهد گذاشت و این اثر قطعا به نفع مردم خواهد بود البته شما باید در نظر بگیرید که ما یک تورم ذاتی در اقتصادمان داریم که به هر حال باعث می‌شود که قیمت‌ها به لحاظ اسمی بالاتر بروند ولی قطعاً بورس مسکن باعث می‌شود این قیمت‌ها معقولانه به میزان تورم تغییر کند نه به میزان بالاتر از آن بورس مسکن از آن کارهای انقلابی است که کاش دولت روحانی هشت سال پیش آن را انجام می داد و نه در سال اخر که وقت برای برداشت نتایج ان نخواهد داشت اما بورس املاک از ان کارهایی است که می‌تواند انقلابی در صنعت ساختمانی ایجاد کند و می‌تواند در بخش ساختمان ما حرفهای بسیاری را برای گفتن داشته باشد، امیدوار هستیم که تمامی اجزای دولت و مجموعه نظام کمک کنند که این بازار راه بیافتد و شاهد تاثیر آن را برای میلیونها نفر که مشکل مسکن دارند باشیم.

  • Uyuyuy ارسالی در

    کسی عاشق بورس نیست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها