|
کدخبر: 220750

عباسی: ظرفیت معادن استان‌ گیلان باید مشخص شود

اسدالله عباسی در جلسه شورای معادن گیلان با اشاره به مشکلات خاص معادن در این استان اظهار داشت: ظرفیت معادن استان‌ باید دقیق مشخص شود البته مسائل مربوط به مصالح ساختمانی، شن و ماسه در استان یکی از چالش‌ها است.

استاندار گیلان با اشاره به لزوم بهره‌برداری درست از معادن استان خاطرنشان کرد: باید بررسی شود و دید که چرا در گیلان معادن چشم‌گیر فعال و در حال کار نداریم و از سوی دیگر حاکم شدن شرایط بروکراسی همواره آسیب‌زا بوده است و باید دید چرا شفاف‌سازی نمی‌شود؟

عباسی باید به آسیب‌های برداشت غیرمجاز و بیش از حد از بستر رودخانه‌ها در حریم روستاها و مناطق مختلف استان اشاره و بیان کرد: جلوی این گونه برداشت‌های غیرمجاز باید گرفته شود در عین حال راه‌های تامین مصالح پیدا شود با توجه به اینکه طرح‌های جهش مسکن نیز قرار است در استان اجرا شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان از تمامی دستگاه‌های اجرایی خواست که حجم نیازمندی پروژه‌های خود به مصالح ساختمانی را اعلام کنند و افزود: مصالح مورد نیاز بخش خصوصی هم به تفکیک شهرستان‌ها اعلام شود و ضمن برآورد ظرفیت‌ها، مصالح موردنیاز در همان شهرستان تامین شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه مجموع معادن گیلان به ۱۰۸ معدن می رسد اظهار داشت: از این تعداد حدود ۵۰ معدن فعال هستند که ۸۴ درصد این معادن مربوط به مصالح ساختمانی، ۴ درصد فلزی و ۴ درصد نیز مربوط به سنگ نما و تزئینی هستند.

فرهاد دلق‌پوش با اشاره به اینکه ۲۶ معدن استان گیلان غیرفعال بوده و تعداد معادن راکد فاقد بهره‌بردار استان به ۳۲ مورد می‌رسد خاطرنشان کرد: ۴۷ درصد معادن استان در حال حاضر فعال هستند و برای فعال‌سازی سایر معادن غیرفعال نیز برنامه داریم.

وی به تعداد مجوزهای برداشت موقت صادره اشاره و بیان کرد: در سال ۹۹ بالغ بر ۱۹۲ مجوز برداشت موقت صادر شد که براساس درخواست دستگاه‌های متولی و صدور مجوز متولیان به تناژ بیش از ۸ میلیون و ۳۷۶ هزار تُن رسید و در سال ۱۴۰۰ نیز ۹۲ مجوز صادر ش

وی به تعداد مجوزهای برداشت موقت صادره اشاره و بیان کرد: در سال 99 بالغ بر 192 مجوز برداشت موقت صادر شد که براساس درخواست دستگاه‌های متولی و صدور مجوز متولیان به تناژ بیش از 8 میلیون و 376 هزار تُن رسید و در سال 1400 نیز 92 مجوز صادر شد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه مجموع معادن گیلان به ۱۰۸ معدن می رسد اظهار داشت: از این تعداد حدود ۵۰ معدن فعال هستند که ۸۴ درصد این معادن مربوط به مصالح ساختمانی، ۴ درصد فلزی و ۴ درصد نیز مربوط به سنگ نما و تزئینی هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز مصالح زیاد در حوزه راه‌آهن، عمده مجوزها در سال گذشته در همین مسیر صادر شده است.

دلق‌پوش با بیان اینکه سیاست‌گذاری شن، ماسه و مواد معدنی موجود در بسترهای رودخانه با سازمان صنعت، معدن و تجارت نیست بلکه معادن کوهی به این سازمان مربوط می‌شود گفت: ما به تناسب نیاز پیمانکاران، دستگاه‌های اجرایی و درخواست‌کنندگان اقدام به صدور مجوز می‌کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها