|
کدخبر: 185455 نسیم حکم آبادی

کارشناس حوزه فولاد در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

اولین کوره بلند در ذوب آهن به کار افتاد!

کوره بلند یک روش اصلی برای استخراج فلز به ویژه آهن از سنگ معدنی در کارخانه‌های ذوب فلز استفاده می‌شود که تا پیش از این کشور برای دستیابی به چنین تکنولوژی به سایر کشورها وابسته بوده و هم اکنون شرکت ذوب آهن اصفهان توانسته به این مهم دست یابد.

معدن اولین کوره بلند در ذوب آهن به کار افتاد!

مهم‌ترین هدف واحد کوره بلند، تولید چدن مذاب از سنگ‌آهن معدنی است، به‌طوری‌که بتوان آن را در بخش فولادسازی و یا کارگاه چدن‌ریزی استفاده کرد. روش کوره بلند صرفه اقتصادی دارد که محصول نهایی از بالاترین کیفیت برخوردار بوده و همچنین راندمان تولید نیز با استفاده از این روش افزایش می‌یابد.

مرتضی شیرین‌ پرور در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: بیش از ۷۵ درصد تولید سنگ آهن دنیا به روش کوره بلند فرآوری می‌شود و حدود ۵ درصد به روش احیای مستقیم و در ۲۰ درصد باقی قراضه‌ها را با روش‌های الکتریکی ذوب کرده و ریخته‌گری می‌کنند. گفتنی است در ایران نیز در شرکت ذوب آهن اصفهان برای فرآوری سنگ آهن از روش کوره بلند استفاده می‌شود. روش ذوب و ریخته‌گری قراضه نیز در بسیاری از کشورها مرسوم بوده که کشور ترکیه نمونه‌ای است که برای دست یافتم به زغال سنگ از آن بهره می‌جویند.

کوره_بلند

وی افزود: به طور کلی می‌توان گفت روش کوره بلند یک روش مرسوم در کل دنیا به حساب می‌آید. به جرات می‌توان گفت که از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن فولادی که در دنیا تولید می‌شود بیش از ۷۵ درصد آن با این روش حاصل می‌شود. بنابراین روش کوره بلند روشی مقرون به صرفه با راندمان بالا و تولید فولاد با کیفیت عالی به حساب می‌آید.

انرژی در ایران ارزان است

این کارشناس حوزه فولاد تصریح کرد: در حال حاضر شرکت ذوب آهن اصفهان تنها شرکتی بوده که برای تولید فولاد از روش کوره بلند استفاده می‌کند البته ناگفته نماند که شرکت زرند کرمان نیز فعالیت خود با این روش را آغاز کرده که همچنان چرخه آن تکمیل نشده است. به طور کلی انرژی در ایران ارزان و به عبارت بهتر مجانی است، به عنوان مثال اگر خودرویی در دنیا با قیمت یک میلیارد تومان بفروشند و در یک نقطه همان خودرو با قیمت ۵۰ میلیون تومان عرضه شود، این مبلغ کم در مقابل قیمت جهانی مجانی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: گاز در ایران حکم همان خودرو را دارد و به دلیل اینکه امکان صادرات گاز برای کشور مقدور نیست بنابراین با قیمت ارزان و یا مجانی در اختیار صنایع مختلف قرار داده می‌شود. گفتنی است که صنایعی که در دنیا از تکنولوژی کوره بلند استفاده می‌کنند ممکن است برای عملیات تکمیلی علاوه بر آن از کوره‌های قوس الکتریکی نیز بهره بجویند اما شرکت ذوب آهن اصفهان وابستگی به برق کشور ندارد و این انرژی را با استفاده از گازهای فرآیندی ناشی از عملیات خود، تولید می‌کند و تنها انرژی که ذوب آهن وابسته است موضوع آب بوده که تا سال آینده در رابطه با برداشت آب نیز به خودکفایی کامل خواهند رسید.

کارشناس حوزه فولاد ابراز کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان پساب‌های شهرهای اطراف را خریداری کرده و تا چند سال آینده در حوزه آب نیز به خودکفایی کامل خواهند رسید. در مجموع این شرکت برق مصرفی خود را تولید کرده و همچنین میزانی معینی برق را نیز به شبکه واگذار می‌کند. ذوب آهن فولاد را بر اساس نهاده‌های دنیا و قیمت‌های جهانی خریداری کرده و به زغال سنگ تبدیل می‌کنیم، ناگفته نماند که زغال سنگ در ایران ارزان بوده هرچند که ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد، اما در مجموع این شرکت برخلاف فولادسازانی که براساس یارانه‌های انرژی فولاد تولید می‌کنند، از یارانه‌های انرژی استفاده نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگی همچون ذوب آهن که تعمیرات اساسی دارند اغلب قطعات و تجهیزات مصرفی خود را بومی‌سازی کرده و کمتر به سایر شرکت‌های خارجی برای تامین قطعات و امکانات وابسته است که در این میان کوره‌های بلند نیز از این حیث بی‌نصیب نبوده و توسط این شرکت داخلی‌سازی شده است.

 

ارسال نظر