|
کدخبر: 184093 نسیم حکم آبادی

نماینده مردم ورزقان در مجلس در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

غارت معدن طلای آندریان به کجا رسید؟

معادن در تمام دنیا جزو انفال به حساب می‌آیند و از صفر تا ۱۰۰ یک معدن تحت نظر دولتی‌ها است اما در چنین شرایطی برخی گفته‌ها و شنیده‌ها حاکی از اکتشافات غیر مجاز از معادن پرعیار هستند که با بی‌تدبیری مسئولین مربوطه مواجه هستیم.

معدن غارت معدن طلای آندریان به کجا رسید؟

معدن طلای آندریان واقع در منطقه ورزقان ازجمله معادن طلا با رگه‌های پرعیار است که از چهار سال گذشته تحت مدیریت شرکت به ظاهر خارجی هدایت می‌شود و با وجود نظارت نهادهای دولتی سالانه برداشت‌های غیر مجاز از این معدن صورت می‌گیرد.

الله‌ وردی دهقانی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: هم اکنون معدن طلای آندریان واقع در شهرستان ورزقان از دسترس بخش دولتی خارج شده و توسط بخش خصوصی و یا عبارت بهتر بهر‌‌ه‌ برداران غیر مجاز یا همان قاچاقچیان افتاده است و عملا نظارتی بر این معدن صورت نمی‌گیرد. در واقع معدن دار با مراجع ذی ربط که باید با این سیستم برداشت غیرمجاز برخورد کند، در ارتباط هستند که بعد از شناسایی رگه‌های پرعیار طلا اقدام به استخراج و استحصال می‌ کنند. برای جلوگیری از این اتفاق هیچ اقدام معدنی و امنیتی صورت نکرفته با وجود اینکه بارها به سازمان‌ ها و ارگان‌ های مختلف در این خصوص اطلاع رسانی شده است اما واکنش محکم و مستقیمی را شاهد نبودیم.

الله-وردی-دهقانی

وی افزود: معادن جزو انفال هستند و امکان ندارد عده‌ای پروانه بهره‌برداری داشته باشند و سرخود از داخل و خارج معدن طلا برداشت انجام دهند و ارگانی مانع نشود مگراینکه افراد فعال در معدن با کارشناسان مورد نظر دستشان در یک کاسه باشد و برخی نهادها نیز آلوده چنین عمل ناپسندی شده‌اند. با این وجود بارها موضوع را از راه قانونی به سمع و نظر مسئولین رسانده‌ایم که افراد فعال در این معدن صلاحیت لازم را ندارند اما با وجود هشدارها و اخطارها هیچ اتفاق دیگری نیفتاد.

نماینده مردم ورزقان تصریح کرد: اقدامات غیرقانونی افراد فعال در این معدن در سال گذشته سه مرتبه مشکلات محیط زیستی را برای منطقه ایجاد کرد و سیانور به محیط نشت کرد و مشکلات عدیده‌ای برای کسب و کار کشاورزان، مردم و احشام حاصل شد و همچنین هیچ خدمات اجتماعی ارائه نمی‌دهند تا جایی که جاده و مسیرهای تردد خود را نیز تعمیر نمی‌کنند که مردم و ادارات مربوطه باید به آن‌ها سرویس‌رسانی کنند. بعد از هر بار پیگیری‌های ما جلساتی برگزار می‌شود اما در نهایت اقدام خاصی صورت نمی‌گیرد و تقصیر را بر گردن حفاران و بهره‌برداران غیر مجاز می‌اندازند. این در صورتی است که تمام نهادها می‌دانند در آنجا چه افرادی در حال برداشت طلا هستند.

مدیریت معدن تغییر خواهد کرد؟

دهقانی ابراز کرد: حدود چهار سال است که این برداشت‌های غیر مجاز در حال انجام بوده و میزان برداشت کاملا مشخص نیست اما آنچه که مهم است برداشت، استخراج، استحصال و فروش رگه‌های پرعیار توسط افراد غیر مجاز تحت حمایت نهادهای دولتی به حساب می‌آید. سرنوشت این رگه‌های طلا اینکه روانه بازار خارج می‌شوند و یا قاچاق می‌شوند، نامعلوم است. هفته گذشته یک جلسه با شورای معادن برگزار شد و مسئول مربوطه در معدن حاضر شد و با چشم خود دید که حدود ۵۰۰ نفر در حال حفاری در آن هستند و در نهایت نتیجه بر آن شد که طی ۱۰ روز آینده درخصوص مدیریت این معدن تصمیم‌های جدیدی اتخاذ شود.

وی مطرح کرد: نکته‌ ای که در خصوص این معدن قابل اهمیت است این بوده که یک معدن ایرانی با مدیریت خارجی به حساب می‌ آید و سرمایه‌ گذار اصلی و اولیه آن یک فرد گرجستانی بود. این در صورتی است که هیچ شرکت خارجی حق اخذ مجوز برای فعالیت در معادن ایرانی را ندارد و خلاف قانون اساسی است در حالی که شرکت مورد نظر که مدیریت معدن آندریان را در دست دارد، در ایران به ثبت رسیده است. بنابر این باید مدارک و هویت این شرکت به طور کلی مشخص شود که این شرکت به ظاهر خارجی به کدام سیستم و ارگان وصل شده و چگونه یک شرکت خارجی مدیریت یک معدن ایرانی آن هم با چنین برداشت‌ های غیر مجازی را عهده‌ دار شده است.

دهقانی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس جلساتی که با شورای معادن برگزار شد تصمیم بر آن شد که در صورت ادامه این روند برخوردهای جدی‌تری صورت گیرد و مدت زمان سه ماهه به بهره‌برداران و مدیریت معدن آندریان داده شده تا از فعالیت غیر مجاز دست بکشند و در صورت بی‌توجهی و عدم تغییر مدیریت این معدن در زمان مقرر اقدامات قانونی اعمال شود.

 

  • راحله ارسالی در

    دزدان بی پدر همه اقازاده ها هستند که مسو لین لال مونی گرفته اد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها