|
کدخبر: 183720 نسیم حکم آبادی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

قوانین نخ‌ نما، تیشه به ریشه معادن زده است

بخش صنعت قوانین خاصی ندارد و حوزه معدن نیز با قوانین قدیمی و نخ‌نما دست و پنجه نرم می‌کند. مشکل اصلی این بخش تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی شده و بدون حضور بخش خصوصی است که به جای اصلاح قوانین قدیمی و دست و پا گیر، معضلات تولیدکننده‌ها را بیش از پیش می‌کند.

معدن قوانین نخ‌ نما، تیشه به ریشه معادن زده است

یک تولیدکننده شمش سرب و روی که صادرات را به کشور ترکیه نیز انجام می‌دهد از مجوز عبور موقت استفاده می‌کند و موضوع عوارض صادراتی شامل حال این افراد نمی‌شود، اما مصوبات و آیین‌نامه‌های غیرکارشناسانه این مسائل را با دقت بررسی نمی‌کنند و موجب بروز خلل در صنعت می‌شود.

حسن حسینقلی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: به جرات می‌توان گفت که در بخش صنعت قانون خاصی وجود ندارد اما در بخش معدن به دلیل مشکلات بین مردن و معدنداران و حتی در میان خود معدنداران و دولت از ۷۰ سال گذشته قوانین زیادی مطرح، نوشته و به تصویب رسیده است. اکنون نیز برخی از این قوانین مجدد وارد مجلس شده و مورد اصلاح و بازنگری قرار می‌گیرند. روالی که در حال‌ حاضر طی می‌ شود می‌ توان گفت نا امیدکننده بوده و کارشناسی نشده است و در مجلس به حرف افرادی همچون ما که در راس امور معدن قرار داریم و اصلاحیه‌‌ ها از جانب ما صورت گرفته است، توجه خاصی نمی‌ شود.

حسینقلی

وی افزود: در رابطه با صنعت سرب و روی می‎توان گفت که قانون دقیق و جدیدی وجود ندارد، مگر بخشنامه‌ها و مصوباتی که متاسفانه توسط شورای سران و اتاق بازرگانی مطرح شد که بحث عوارض صادراتی را مطرح کردند. بعد از اعتراض فعالان این حوزه معدنی میزان صادراتی اندکی کاهش یافت و بعد مصوبین این قانون به این نتیجه رسیدند که از پایه موضوع عوارض صادراتی اشتباه بوده است و هدفی جز کسب درآمد برای دولت در پی آن نبوده است و در واقع تفاوت و تغییری در بخش سرب و روی ایجاد نشد.

حسینقلی تصریح کرد: این نوع قوانین علاوه بر اینکه موجب رشد و ترقی این صنعت مادر نمی‌شود بلکه درحال‌حاضر با وضعیت اقتصادی و مطرح کردن قوانین عجیب و غریب بسیاری از واحدهای ذوب و ریخته‌گری سرب و روی تعطیل شده‌اند و علاقه‌ای برای بازگشت به این بازار را ندارند. درحال‌حاضر قیمت برق حدود ۶ برابر قیمت قبل شده و گاز نیز حدود چهار برابر افزایش قیمت را تجربه کرده است که این موضوع و قانون جدید برای تمام واحدهای تولیدی کمرشکن و سرسام‌آور است.

متولیان صنعت، دشمن اصلی صنعت

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ابراز کرد: بحثی که در خصوص بودجه ۱۴۰۰ در مجلس به تصویب رسیده است به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست و این مصوبات خانه‌برانداز هستند. به طور کلی هیچ قانونی در این صنعت وجود نداشته که بتوان گفت اکنون در حال بهبود است و تمام قوانین قدیمی و نخ‌نما شده‌اند و متولیان صنایع فلزی و غیر فلزی کمر همت بسته‌اند که با کمک قوانین خلق‌الساعه صنعت را با خاک یکسان کنند.

وی مطرح کرد: به عنوان مثال در قانون بودجه مطرح شده که برای مواد خام و نیمه خام و فرآوری شده عوارض و مالیات بر درآمد اعمال شود. این در حالی است که بر اساس ماده ۲۳ قانون برنامه پنجم و ششم، موادخام و نیمه خام از مالیات معاف هستند. در صورتی که اکنون برای این نوع مواد عوارض محاسبه می‌شود و در واقع مصوبات مجلس برخلاف برنامه پنجم است. برنامه پنجم یک قانون بالادستی است و مجلس نباید چیزی را به تصویب می‌رساند که برخلاف آن و به ضرر تولیدکننده باشد. حتی مصوبه شورای سران نیز مغایر با ماده ۲۳ است. در مجموع صادرات از مالیات معاف بوده و دقیقا خلاف این موضوع بر صنعت این کشور حاکم است.

حسینقلی در پایان خاطرنشان کرد: مصوبات جدید بخش سرب و روی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. به خصوص آیین‌نامه‌هایی که به صورت شبانه توسط بانک مرکزی به تصویب می‌رسند و این آیین‌نامه‌ها دو سالی می‌شود که تمام امور صنعت را تحت تاثیر خود قرار داده و بدترین شرایط را برای آن رقم زده است. در مجموع می‌توان گفت قوانین قدیمی و آیین‌نامه‌های ناگهانی تیشه به ریشه صنعت به خصوص سرب و روی زده است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها