|
کدخبر: 183046 نسیم حکم آبادی

عضو هیئت مدیره سنگ آهن مرکزی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

قیمت‌ گذاری دستوری بلای جان صنعت فولاد

صنعتگران باید نسبت به سلطه قانون بر صنعت و تولید آگاه باشند. فعالان صنعتی و به خصوص فولادی در کشور با برخی قوانین دست و پاگیر مواجه هستند که در این بین قانون قیمت‌گذاری‌های دستوری موجب ناراحتی و خشم بسیاری از فولادکاران کشور شده است و همگی به اتفاق خواهان اصلاح و تغییر این قانون هستند.

معدن قیمت‌ گذاری دستوری بلای جان صنعت فولاد

در چند سال اخیر با اعمال و تشدید تحریم‌ها در صنایع مختلف به خصوص صنعت فولاد، مشکلات عدیده‌ای برای این صنعت در حوزه‌های تولید، فروش داخلی و صادرات پدیدار شد که در این میان مسئولین مربوطه با خلق قوانین عجیب و پیچیده کردن بروکراسی‌های اداری مشکلات و معضلات فولادی‌ها را دو چندان کردند.

بهروز شفیع در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: شرکت سنگ آهن مرکزی از سال ۱۳۵۰ با هدف تامین خوراک مجموعه ذوب آهن و با استخراج سنگ آهن از معدن چغارت فعالیت خود را آغاز کرده است و در سال ۱۳۸۲ کارخانه کنسانتره سنگ آهن مرکزی با ظرفیت تولید سه میلیون تن شروع به کار کرد که در حال حاضر با انجام اصلاح خط ظرفیت تولید این واحد به چیزی حدود ۴.۸ میلیون تن در سال رسیده است. همچنین یک کارخانه آگلومراسیون با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن در سال نیز در سال ۱۳۹۲ احداث و شروع به فعالیت کرد که در واقع تامین خوراک و دانه‌بندی را بر عهده داشت، اما به دلیل بسیاری از مسائل، در حال حاضر تولید این کارخانه محدود شده است.

بهروز_شفیع

وی افزود: در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ مدیر عامل وقت سنگ آهن مرکزی به فکر احداث کارخانه گندله‌سازی افتاد که در نهایت در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ قرارداد احداث کارخانه گندله سازی به ظرفیت تولید پنج میلیون تن درسال به روش آلیس چالمرز قابل استفاده در واحدهای احیای مستقیم (DRI) با مشارکت شرکت های NFC چین و فکور صنعت تهران که تکنولوگ آن شرکت کوبه استیل ژاپن بود موثر و اجرایی شد.

شفیع ادامه داد: علیرغم تمام محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه ایالت متحده آمریکا در ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۹ مقارن با میلاد حضرت رسول اکرم (ص) کارخانه گندله‌سازی راه‌اندازی و تولید آزمایشی آن آغاز شد و در ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۹ توسط ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران افتتاح رسمی شد. این کارخانه به حق یکی از بهترین کارخانه‌های خاورمیانه است که تقریبا تمامی تجهیزات آن از با کیفیت‌ترین تجهیزات روز دنیا است.

هدفمند پیش می‌رویم

عضو هیئت مدیره سنگ آهن مرکزی تصریح کرد: با وجود تمام مشکلات در حال حاضر نیز مشغول به کار هستیم و در تولید نیز بیش از برنامه در نظر گرفته شده، گام برداشته‌ایم و اگر با همین روند حرکت کنیم امیدوار هستیم که تولید سالانه کارخانه گندله‌سازی را به حدود ۶ میلیون تن تا انتهای سال ۱۴۰۰ افزایش دهیم.

وی ابراز کرد: ازجمله برنامه‌های در دست اجرا انجام طرح توسعه کارخانه کنسانتره به ظرفیت دو میلیون تن درسال و همچنین اصلاح و تغییر واحد آگلومراسیون است که پس از هماهنگی‌های لازم و صورت گرفته با سهامدار عمده و اصلی شرکت، بزودی اجرایی خواهند شد و همچنین ازجمله برنامه‌های آتی و اهداف شرکت سنگ آهن مرکزی تکمیل زنجیره تولید فولاد است که در حال انجام کارها و مطالعات فنی و اقتصادی آن هستیم.

عضو هیئت مدیره سنگ آهن مرکزی در ادامه به قوانین نخ‌نمای جاری در صنعت فولاد اشاره کرد و توضیح داد: مهم‌ترین قوانین قدیمی صنعت فولاد مربوط به قیمت‌گذاری تکلیفی و دستوری است، علی الخصوص برای شرکت‌های معدنی و صنعتی که در صنایع بالادستی زنجیره تولید فولاد مانند استخراج معدن و کارخانجات تولید کتسانتره و گندله‌سازی فعالیت می‌کنند این قوانین قدیمی موثرتر هستند. همچنین اگر بخواهیم در رابطه با یک تغییر مهم در این صنعت صحبت کنیم می‌توان گفت که درصورت تغییر درب‌های حامل‌های انرژی خصوصا برق و گاز و گازوئیل، به نظر می‌رسد که تولید و صادرات و در نهایت سودسازی بسیاری از شرکت‌های فعال درزنجیره فولاد تغییرات زیادی را خواهند داشت که در مجموع این تغییرات موجب رشد صنعت فولاد در کشور خواهند شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها