|
کدخبر: 181897 نسیم حکم آبادی

در گفت و گوی گسترش نیوز با مدیر عامل بورس انرژی:

جایی برای خرید و فروش آلودگی ها!

در دنیا به منظور کاهش انتشار گازهای آلاینده و گازهای گلخانه‌ای دو نوع سیاستگذاری انجام می‌شود. این سیاست‌ها شامل نگرش بازار محور و نگرش مبتنی بر کنترل و نظارت است. نگرش مبتنی بر کنترل و نظارت اغلب شامل اخذ مالیات و عوارض از واحدهای صنعتی بوده که بیش از حد مجاز آلودگی یا گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند و این نوع سیاستگذاری مبتنی بر انگیزه‌بخشی اقتصادی نبوده و از این حیث چندان کارآمد نیست.

انرژی جایی برای خرید و فروش آلودگی ها!

با توجه به مطالعات انجام شده و وجود زیرساخت‌های لازم در بازار سرمایه کشور، در صورت وجود اراده لازم در این زمینه و طی مراحل قانونی و مقرراتی، بورس انرژی با همکاری سایر نهادهای ذیربط از جمله سازمان محیط زیست، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت آمادگی بسترسازی جهت شروع معاملات کربن در کشور را دارد. حفاظت و حمایت از محیط زیست یک وظیفه ملی و همگانی است، اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی را به واسطه کشف صحیح قیمت آن‌ها از دیگر عوامل موثر در کاهش استفاده از حامل‌های انرژی و بالطبع کاهش آلودگی هوا به حساب می‌آید.

علی نقوی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: در رابطه با کربن باید گفت در بورس ایران بازار کربن وجود ندارد و آن نیز به دلیل آماده نشدن زیرساخت‌های لازم در سازمان‌های زیربط است. بازار کربن برای معاملات اوراق آلایندگی و گازهای مخرب و گلخانه‌ای که آلودگی در پی دارند، در بورس دنیا به صورت مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند و مورد معامله قرار می‌گیرند و شرکت‌هایی که آلودگی ایجاد می‌کنند اوراق شرکت‌هایی را که آلودگی به همراه ندارند را خریداری می‌کنند.

علی_نقوی

وی افزود: طبق تعهداتی که جهت کاهش آلایندگی وجود دارد عرضه در بورس نیز مدل‌های مختلفی را دارد. برای اینکه امکان عرضه کربن در بورس کشور ما به مرحله اجرا برسد، باید نهاد متولی این امر که سازمان محیط زیست یکی از آن‌ها است، همکاری خود را با بورس انرژی آغاز کند. به هر حال نیاز است که یک سری از نهادها میزان آلایندگی را تشخیص دهند و هر شرکتی باید برای کاهش آلایندگی خود یک پروژه‌ای داشته باشد تا بر اساس آن اوراق مبتنی بر آلایندگی در بورس منتشر شود و مورد معامله قرار گیرد.

کاهش آلایندگی، یک مسئولیت اجتماعی است

مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: به نوعی عرضه کربن در بورس می‌تواند در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی هر شرکت قرار گیرد که در راستای کاهش میزان آلایندگی گام برمی‌دارند. در بورس یک ابزاری تحت عنوان گواهی صرفه‌جویی انرژی طراحی شده و این گواهی به شرکت‌هایی تعلق می‌گیرد که پروژه‌هایی را در جهت کاهش مصرف انرژی اجرایی می‌کنند و بر اساس میزان انرژی صرفه‌جویی شده، می‌توانند طبق این گواهی در بورس معاملات خود را پس از طی کردن فرآیندهای مربوطه انجام دهند.

نقوی ادامه داد: برای کربن شرایط به گونه دیگری است که در ابتدا همکاری سازمان مربوط را طلب می‌کند و مقررات قانونی را می‌خواهد و بر اساس شرایط موجود می‌توان در رابطه با عرضه کربن در بورس تصمیم‌گیری کرد. به عبارت بهتر شرکت‌های ایرانی حق فروش آلایندگی را ندارند و در برخی از بورس‌های دنیا حق آلایندگی مورد معامله قرار می‌گیرد. فروش حق آلایندگی به انواع مختلفی عرضه می‌شود و یا به عبارت بهتر مدل‌های مختلف معاملاتی مطرح بوده و بر اساس پارامترهای مختلفی همچون گواهی تشویق و جریمه، گواهی کاهش فشار معاملات انجام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشور آمادگی این را دارد که با همکاری نهادهای ذیربط بازار کربن را در بورس راه‌اندازی کند. گفتنی است که در داخل کشور شرکت‌های مختلفی همچون سیمان، فولادی‌ها و سایر فعالیت‌های صنعتی آلایندگی به همراه دارند و به دلیل اینکه موضوع معاملات کربن در کشور ما دقیق جا نیفتاده است برای بسیاری از نهادها غریب است، هرچند که بازار پر رونقی را در برخی از کشورهای اروپایی و همچنین امریکا دارد که ما به آینده این موضوع در کشور خود امیدوار هستیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها