|
کدخبر: 182493

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

مقاوم‌ سازی؛ آرزوی دیرینه صنعت ساختمان

ایران با توجه به موقعیت زمین‌شناسی که دارد، یک منطقه زلزله‌خیز به حساب می‌آید در نتیجه صنعت ساختمان در این کشور باید به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه مقاوم‌سازی و بحث استحکام‌بخشی به ساختمان‌ها در بخش عمران مغفول واقع شده است.

معدن مقاوم‌ سازی؛ آرزوی دیرینه صنعت ساختمان

فرایند ارتقای مقاومت سیستم سازه‌ای (ساختمان) جهت بهبود عملکرد لرزه‌ای ساختمان را مقاوم‌سازی ساختمان می‌گویند. البته مقاوم‌سازی ساختمان محدود به مقاوم‌سازی لرزه‌ای نیست و ممکن است دلایلی دیگری ازجمله افزایش بارهای وارده بر سازه و اضمحلال مصالح نیز داشته باشد.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با گسترش نیوز، اظهار داشت: ایران از نظر زمین‌شناسی روی گسل‌های متعدد فعال و نیمه فعال قرار دارد که هر از چند گاهی وقوع زلزله موجب ایجا خرابی‌هایی در بافت شهری و روستایی می‌شود، از این رو مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از اهمیت دو چندانی برخوردار می‌شوند. در ایران ساختمان‌ها به دو دسته دولتی و شخص تقسیم می‌شوند که دولتی‌ها شامل مدارس، بیمارستان‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و سایر سازه‌ها می‌شوند. ساختمان‌هایی که تحت نظارت دولت ساخته می‌شوند از لحاظ مقاوم‌سازی باید برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهند و برای این منظور آیین‌نامه جدید تبیین شود و در صورت استفاده از آیین‌نامه‌های قدیمی در آن بازنگری صورت گیرد و نوسازی را آغاز کنند تا میزان خرابی‌ها و تلفات به حداقل میزان برسد.

ایرج_رهبر

وی افزود: گفتنی است تعدادی از ساختمان‌های دولتی به شیوه‌ استاندارد ساخته و مقاوم‌سازی شد اما در ادامه کار به دلیل کمبود بودجه این روند متوقف شد. در رابطه با ساختمان‌های شخصی که مردم مالک آن‌ها هستند و خود باید در راستای مقاوم‌سازی ملک تصمیم‌گیری کنند و با توجه به بودجه‌ای که دارند در این حوزه هزینه می‌کنند. در صورت قدیمی بودن آیین‌نامه‌ها باید آن‌ را به کارشناس خبره بسپارند تا مراحل مقاوم‌سازی به صورت تمام و کامل انجام دهند. با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این روند بعید به نظر می‌رسد و یا به عبارت بهتر عدم هماهنگی افراد یک ساختمان نیز کاهلی در این امر را موجب می‌شود.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران تصریح کرد: در مجموع مردم در راستای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها کمتر اقدام می‌کنند مگر اینکه واحد مسکونی بسیار قدیمی‌ساز و آوار باشد و یا دچار ریزش و فرونشست شود تا اهالی آن به فکر تعمیر یا مقاوم‌سازی بیفتند. در غیر این صورت در حالت عادی عملا مردم هزینه‌ای در راستای مقاوم‌سازی ساختمان در مقابل زلزله نمی‌کنند. در این رابطه اگر قانونی مصوب شود که ساختمان‌ها باید بر اساس آیین‌نامه‌های جدید ساخته شوند و تا تمام مراحل مقاوم‌سازی در ساخت آن‌ها انجام نشود، پروانه ساخت به ساختمان داده نمی‌شود. اما این موضوع به مرحله اجرا نمی‌رسد و فقط در حد رویا باقی خواهد ماند.

مقاوم‌سازی هزینه دارد!

وی ابراز کرد: ما بسیار تلاش کردیم که برای ساخت هر ساختمان یک مسئول و کارشناس متخصص در نظر گرفته شود و از صفر تا ۱۰۰ روی کار باشد اما تا کنون چنین اتفاقی برای املاک جدید هنوز پیش نیامده است، چه برسد به واحدهای ساختمانی که سال‌ها پیش ساخته شده‌ا‌ند و اکنون بخواهند تعداد زیادی را نسبت به بلایای طبیعی مقاوم‌سازی کنند.

رهبر ادامه داد: برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها هزینه ثابتی را نمی‌توان در نظر گرفت چراکه نوع مقاوم‌سازی، نوع مصالح به کار گرفته شده، نوع ساختمان و دیگر فاکتورها در این حوزه دخیل هستند که شرایط را متنوع می‌کند. ابتدایی‌ترین کار در این خصوص شناسایی ساختمان‌های نامقاوم است چراکه برخی از واحدها نیازی به این کار نداشته باشند و برخی‌ها نیز به هزینه بالایی نیاز داشته باشند. در واقع نمی‌توان رقم یکسانی را برای این موضوع در نظر گرفت.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر قیمت مصالح ساختمانی همچون فولاد و سیمان روبه افزایش است که این رشد قیمت‌ها نیز به مراتب موجب افزایش هزینه نوسازی و مقاوم‌سازی نیز می‌شود. چراکه نمی‌توان با روند صعودی قیمت مصالح از کیفیت کار در ساختمان کاست تا به یک قیمت متعادل رسید، بنابراین تمام افزایش قیمت‌ها بر نرخ نهایی مسکن و مراحل مقاوم‌سازی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها